Omstart…

Numera går ju undertecknad som bekant långa promenader, helst varannan dag. Sista rundorna har också de gamla stavarna fått följa med vilket ökar på pulsen rejält. Och jag märker alltmer hur jag blir gladare, starkare och liksom vaknar till liv efter vinterns halvdvala.

Som jag tidigare berättat så lyssnar jag på olika inspirerande böcker under tiden. Nu senast avslutades Matthew Walkers bok, Sömngåtan. Den boken har verkligen gett mig nyttiga insikter om sömnens funktioner. Framför allt om vad som sker när vi har ett underskott av sömn i kroppen. I framtiden, kan jag lova,  kommer sömnen prioriteras för att hålla kroppen i god form. Det finns mycket god anledning till det.

Nåväl, den boken tog som sagt var slut under den senaste promenaden men på kö i min önskelista för ny lyssning stod så Olof Röhlanders bok, Omstart.

Och ja, den är också intressant och ger en del inputt som känns som det behövs. Inte lika forskningsbaserat och faktaspäckad som de andra nyss lästa, men allmänt populärpsykologisk och värd att lyssna på.

Omstarter gör vi alla mer eller mindre genom hela livet. Det kan vara en skilsmässa, ett nytt jobb, nya vänner, ny bostad osv. En del omstarter känns rätt svåra precis när det gamla rycks undan och vi behöver gå en annan väg i livet. Men så med tiden, i alla fall för mig har det varit så, kommer jag fram till – varför gjorde jag inte det tidigare? Eller för all del, det blev trots allt svårt rätt bra ändå.

När jag gick där med mina stavar, och den lätta vinden som kylande balsam i mitt svettiga ansikte, for tankarna i väg till det här med skrivandet och bloggen. Omstart? Bloggen? Hur?

För precis så känns det just nu. Ja, jo, det har faktiskt känts så en längre tid. Jag har inga som helst svårigheter att skriva. Det liksom bara flödar när jag väl sitter vid tangentbordet.  Jag känner lust när orden dansar ned på dokumentet. MEN…jag hittar inte riktigt tillbaka till det gamla drivet.

Olof Röhlander nämner ett välkänt band som gjorde karriär och som kom till en punkt där det inte längre kändes bra att traggla på i gamla julspår.

De auktionerade ut alla sina instrument, utmärkelser och det som hade med deras långa tid med deras framgångsrika musik att göra.. Allt fick gå iväg och till slut stod de på åter på noll.

En omstart som heter duga får jag säga. Men tanken fastnade rejält hos mig. När man liksom får totalstop i det som man egentligen tycker både är kul och inspirerande så kanske det krävs något omvälvande för att få börja om, få börja på nytt. Framför allt om kreativiteten liksom låst sig i den där gamla smeten.

Där befinner jag mig just nu. Jag inser, jag behöver en omstart.

Då börjar tankarna på vad denna omstart behöver för att jag ska få en ny plattform för att skriva med lust och driv.

Ska jag skapa en ny blogg och låta denna gamla få vara? Alltså börja om helt på nytt. Hitta en ny och annan inspirerande ingång? Eller storstädar jag bloggen, byter namn och fräschar upp den?

Ja, dessa tankar brottas jag med just nu och denna dag, när vi om några timmar firar Valborgsmässoafton.

Nåja, brottas och brottas. Jag klurar mest på hur jag ska återfå drivet och glädjen i textskrivandet. Det finns ju så oändligt mycket att skriva om. Och som bekant, kan man bara uttrycka vad som skaver så kan man också åtgärda.

Med detta önskar jag er en riktigt fin Valborg och framför allt – njut av att våren äntligen är här.

*filar på en skrivande omstart gör*

Deercat©

 

Etiketter: , , , , , ,

Ett svar to “Omstart…”

  1. M S Says:

    Alltid glädjande att läsa dina ord. 🤗
    Ser fram emot ev. omstart….
    Ha det bara bäst.
    M

    Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.