Ny kärlek tar mycket tid…

God kväll kära bloggläsare…

Då var det fredag och helgen ligger framför oss. Många har säkert också stämplat ut för en välbehövlig semester. Det är också på fredagar som undertecknad gör en liten tillbakablick över veckan som gått. Och så klart finns en del tankar om vad helgen ska innehålla.

När det gäller lördagen ska det bara mysas med Pärlan nr 2. Alltså lilla Winton, två och ett halvt år.

img_20180616_135830.jpg

Om jag kollar in veckans backspegel så har den innehållit en brokig mängd av åtagande, ärenden och pyssel.

Vattna grannens blommor och växter, samt mina egna och samtidigt snåla på vattnet genom att använda så mycket spillvatten som möjligt. En fika med lilla familjen och myst med barnbarnen. Varit på brandsäkerhetsutbildning, betalat räkningar och lyssnat på samtliga sommarpratare i P1 under veckan. Jag har också fått ordning på den enorma stryktvätten jag hade samlat på mig. Jag vill sällan stryka. Det är egentligen först när det blir skrämmande tomt i urvalet av kläder, och stryktvättshögen upptar för stor plats som det liksom blir dags.

Jag ska inte räkna upp alla sysslor veckan innehållit men en av dem sticker ut lite extra. Attans vad mycket tid jag la på just detta, vilket jag kanske inte borde gjort. Och i synnerhet inte en vecka när det varit tropisk värmebölja…

IMG_20180628_203442.jpg

– Inte för jag vill klaga på värmen och det fina sommarvädret, sa jag och torkade svetten ur pannan i går när jag var i en butik i stan för att köpa ett par ersättningsblommor till några hål som blivit i mina balkonglådor. Två av favoriterna –  Stjärnöga som inte riktigt ville sig och liksom dog. Jag tror de fick värmeslag.

Jag gruvade mig över att jag ens sa så, medan jag satte i betalkortet i kortläsaren. Jag gillar ju inte när jag klagar – i synnerhet inte på vädret . Dessutom har jag ju semester…så vad klagar jag då för?

Som sagt var, en av veckans sysslor sticker ut väldeliga tidsmässigt. I mitt förra blogginlägg lovade jag dessutom att berätta om nya kärleken som invaderat mitt liv. Nya kärlekar har ju en tendens att ta mycket tid.

Mr Bosch

Jojo, och vem kan det då vara, undrar kanske vän av ordning och som inte hört ett knyst om att en ny kärlek finns i mitt liv?

Mr Bosch är inte mindre än en knallröd tysk snabeldrake som valsar och glider runt på mina golv som om vi deltar i Letsdance.

IMG_20180609_173849.jpg

Så är det, kära undrande…I lööööve him.

Jag hade haft min gamla dammsugare, en Nilfisk Action 100, i många år.  Eller för att vara mer exakt, runt 14 år höll vår relation.

Det var absolut en fantastisk maskin vars motor man inte kan klaga på. Men tillbehören, dem hade jag gärna velat resonera med designern och konstruktören om.

IMG_20180608_183814.jpg

Allt från dammsugarslangen, till handtaget och hjulen har fått plåstras om många gånger. Jag vet inte hur många rullar silvertejp och bruntejp det gått åt för att laga både här och där.

Ett exempel på usel hållbarhet var att ett av hjulen brast ganska tidigt i vår relation. Det lämnade efter sig små silvriga bitar på golven när vi haltande valsade runt.  Ett tag gav jag den stackars sönderfallande dammsugaren en ”rullstol”

 

”Rullstolen” bestod av en sådan där platta med hjul ni vet, som man har stora inomhusväxter på. Och så spände jag en livrem runt ekipaget för att min gröna snabeldrake  inte skulle ramla av hela tiden. Det gjorden den ändå, när bältet gled av konstruktionen.

Då, vid den tiden hade jag ändå en tanke om att fixa en ny slang och se om det gick att köpa reservdelar i form av nya hjul. Jag vill gärna ha tingen så länge det bara är möjligt. Man vänjer sig ju liksom vid varandra med åren.

IMG_20180608_183733.jpg

Jag ska erkänna – jag dammsuger hyfsat ofta i och med handikappet att vara kattälskare med tre långhårskatter i boet, vilket samtidigt krockar med min motvilja  av katthår överallt. Så undertecknad blir säkerligen lite mer  dammsugargalen än många andra.

Nåväl, nu hade jag ju funderat på en ny dammsugare en längre tid. För några veckor sen, när dammsugareslangen lossnade från sitt fäste för femtioelfte gången, motorn började låta skumt, som små försynta hostningar, insåg jag…- NU behöver jag en ny partner in crime

Något som så klart inte är helt enkelt för en Råd & Rön-nörd. Alltså att bara köpa vilken dammsugare som helst gick inte. Nänä, här skulle det undersökas på korsan och tvärsan.

För att göra en lång historia kort. Med minst tre krav i rockärmen och en hyfsad summa från ”tillbaka på skatten” gick jag så till en lokal handlare. Jag vill gärna gynna de lokala…

– Nya maskinen ska vara outstanding på djurhår, den ska ha superallergifilter och den ska vara precis så energisnål som nu EU bestämt, sa jag med snusförnumstig min. Handlaren skulle veta att jag var påläst minsann.

Nåja, jag hade faktiskt bara två alternativa dammsugare som jag kommit fram till passade in på min önskelista och plånboken. Det var bara det att den som var bäst av dem var en tusenlapp dyrare än vad skatteåterbäringen satte som limit.

Men så fort jag granskade dyraste alternativet, Mr Bosch Zoo¢o var jag fast. Öppet köp i 30 dagar. Fullt nöjd garanti. Hur fel kunde det bli?

img_20180609_173506.jpg

Ilfart hem med Mr Bosch i baksätet. Tankarna snurrade – kunde vi redan idag? Asch, jag hade ju redan…men va faaa….man måste ju vara lite galen.

Så trots jag redan dammsugit med trasiga Nilfisken under morgonen, så kände jag…jag måste, bara måste prova alla tillbehören NU.

Under den eftermiddagen provades allt. Specialmundstycket för djurhår fick gå över det som gamla dammsugaren inte förmått att göra något åt på länge.

Och, ja, för att nu göra den långa historien om Mr Bosch kortare…

Mr Bosch har verkligen fått bekänna färg de här senaste veckorna. Dels är jag djupt imponerad av vilka muskler maskinen har och samtidigt arbetar i tysthet, dels av alla vettiga tillbehör som underlättar arbetet för att få väck damm och katthår.

Och den här förälskelsen, ja den tar liksom tid, det inser jag nu vid summeringen av veckan…

För tillfället kör jag gärna en runda om dagen med Mr Bosch. Det kan låta överdrivet….men nu är det ju som så i början av en förälskelse, man kan liksom inte få nog…

Som bekant –  förälskelsen lägger sig med tiden..och då ska vi nog hitta en lite lugnare takt på vårt valsande.

IMG_20180623_143240.jpg

Trevlig helg!

*tar ledigt från Mr Bosch och njuter helgen gör*

Deercat©

Ps! Jag svär, jag har absolut inga vinstintressen eller aktier i företaget Bosch 😉

 

 

 

 

Etiketter: , , , , , , ,

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.