Gott nytt år med tro, hopp och kärlek…

Så står man med ett ben i ett gånget år och med det andra redo för att stiga in i det nya året. Nyårsafton och det är dags att summera året som gått.
På det hela taget blev 2015 ett bra år trots att det inleddes i en märklig dimma. Då var det inte för att champagnekorken hade flugit i taket och flaskan tömts för egen räkning. Nej den typen av festligheter fanns inte på kartan då.

20131231 Gott nytt ar by Deercat - Kopia (2)
I stället hade kroppen liksom gått i stå. Huvudet ville inte heller vara med vid den tiden och en allmän grå dimridå hade spridit sig över livet.
Dimridån var inget annat än en simpel D-vitaminbrist visade det sig senare. Allt eftersom vitaminnivåerna senare höjdes så återvända också livsandarna rejält.

Det var också under det gångna året som jag började jobba i en bransch jag inte kände till så väl innan. Vattenrening på proffsnivå. Det blev så rätt det jag först trodde inte var något för mig.

1797506_10152223291953784_1487765637_n

Jag kan bara ur djupet av mitt hjärta tacka min chef, Roger Strand för att han såg något hos mig som jag inte alls tänkt om mig själv när jag sökte jobbet som administratör. Det jobbet som helt riktigt gick till den kollega jag senare kom att uppskatta och jobba med under helt andra former.

Men Roger såg just att jag hade andra kvaliteter under anställningsintervjun som företaget kunde ha nytta av. Kvaliteter som var bra att ha för marknadsföring och försäljning. Men även för analyser, kundkontakter och för att skapa lösningar på både enklare vattenproblem till mer svårutredda.
Självklart var det mycket att lära sig om hur man rent tekniskt åtgärdar problem med exempelvis järn, mangan och kanske bakterier i vattnet i ett hushåll. Men eftersom jag ägnat många, många timmar dessförinnan åt att titta närmare på vad olika miljögifter utsätter våra kroppar för fanns drivkraften där hela tiden. Drivkraften att utveckla mitt vetande till att förstå att det inte bara är kroppen som kan ta skada av skadeämnen i vattnet utan dessa kan även vara allvarligt destruktivt för fastigheter.

Tulpaner by deercat

Jag fullkomligt sög i mig varenda ny kunskap som chefen förmedlade med varsam hand. Alltså det blev en sådan fullträff och framför allt, gänget jag jobbade med fick mig att vilja fortsätta utvecklas och jag uttryckte många gånger i en stark arbetsglädje – i den här branschen vill jag bli pensionär. Jobbet gav ny energi och framför allt input i behovet av att få utvecklas.

Det var också under året som gick som en efterlängtad balans hittades mellan jobb och fritid. Att inte längre jobba ihjäl sig utan hålla kroppen i gott skick mellan arbetspassen. Träning, sova, äta och njuta av mitt eget liv stod efter den första intensiva utbildningsperioden lika högt i kurs som att få jobba med intressanta uppgifter. En helt nödvändig balans för mig och mitt liv, och som jag ju strävat efter länge och en obalans som faktiskt tidigare kostat mig min hälsa. Detta året har hälsan på många sätt varit med mig. En gåva, en ynnest att få uppleva sitt bästa år hälsomässigt. Särskilt efter alla dessa år när just hälsan vållade mig stor osäkerhet.

Och trots att vi under sista delen av året fick ett hårt slag, som ingen i arbetsgruppen räknat med, så finns det nu, så här under årets sista timmar, mer hopp om ett nytt gott arbetsår än för några veckor sedan. De där herrarna som driver sin affärsverksamhet så oseriöst och som ledde fram till att vi gick hem med ett uppsägningsbesked strax före julafton önskar jag inget annat än att de fortsätter skjuta sig i foten så de förblöder. Vi kommer överleva och leva vidare när allt krutrök lagt sig.

20131231 Deercat DSC_0141 - Kopia

Detta året blev också ett år fullt av glädjeämnen privat sett.

Jag fick veta att ett nytt liv är på väg in i familjen. Ett barnbarn till som anländer ganska snart inpå det nya året. Den energi som det lilla livet förmedlar via en tunn hudvägg är en välsignelse, en nåd. Den kärlek jag känner till min äldsta son och hans sambo liksom deras förstfödda, lilla Max, den kärleken är större än det går att beskriva i ord.

Samma sak med kärleken till yngsta sonen som nu befinner sig i annat land med sin fina sambo. Alla våra fikastunder under året med prat om livet i stort och smått, de har också etsat sig fast som god energi. Likaså deras bilder som de lägger ut på sin blogg allteftersom deras långa resa fortskrider. Bilder som säger mig att sonen mår riktigt bra, de båda mår bra av sina resa. Det får hjärtat att svälla över.

Likaså finns glädjen jag känt över att några nya vänner inträtt i mitt liv. Ja, ska man vara helt uppriktig så är det också som så att några gamla vänner har fått en mer framträdande roll för mitt välbefinnande. Jag känner lycka över att vissa av dem tillåter att vår relation utvecklas. Jag känner lycka över att jag själv öppnar dörrar för att det ska bli så.

20141023stromlostigendeercatDSC_0086

Ja, år 2015 blev ett år att minnas i glädje och tacksamhet.

Men året blev också ett år med smärtsamma avslut och sorger.

Dessa sorgliga avslut blev viktiga att göra. Min ursprungsfamilj är så pass dysfunktionell att det helt enkelt var nödvändigt att ge upp tankarna om att bygga nya broar, om att hitta en rimlig plattform. Jag hade kunnat slita mig själv itu för det där byggandet, om det inte var som så att de man försöker bygga med raserar byggstenarna lika snabbt som blixten slår ned i ett träd.

Det var inget enkelt beslut att stiga av och göra det med värdighet och utan hårda ord. Men det var nödvändigt för att behålla själsfriden. Det var också ett ställningstagande som gjordes med flera olika känslor. Känslor som liksom kändes motstridiga inledningsvis. Sorg och befrielse, befrielse och sorg. Det är de känslorna som till slut blev mest framträdande när det gäller avsluten.

Det blev också dessa stängda dörrar som senare visade sig öppna andra dörrar där både tro, hopp och kärlek fick prioritet.

Undertecknat har på djupet insett – det finns ingen anledning att ha människor omkring sig som raserar och förstör. Det finns framför allt all anledning att odla och vårda dem som får ens hjärta att le och själen att sjunga.

Två hjärtan konstnärligt

Det gör de två ”syskon” som adopterats av mitt hjärta. Ni vet vilka ni är. En syster och en bror.

Min fina kära ”syster” som jag dagligen har kontakt med trots hon bor hyfsat långt bort. Dock inte längre bort än jag närsomhelst, i mån av ekonomi och kraft kan ta mig till henne inom några timmar.

Och så min ”bror”. Han som finns där och torkar tårarna när livets snårskog målat in mig i ett hörn. Han som också lyfter ett varningens finger när han ser annalkande faror och jag lyssnar mer än han tror på hans ord som guidar mig rätt igen. Jag lyssnar för jag vet han är klok, jag vet att han säger det han säger för han verkligen månar om mig.

Det är stort med mina adopterade syskon. Vi har valt varandra med respekt, kärleksfullhet och för att vi vill varandra väl. Framför allt – vi behöver varandra.

Och så vill jag höja mitt bubblande glas för några av de vänner som jag under året kommit allt närmare. Vi som inledningsvis tyckte oss så olika den gången vi träffades för flera år sedan. Det är vi också på en del sätt, men inte mer olika än att vi nu börjar se stabiliteten i den bro vi bygger mellan oss. Ni är bara så bäst. Ni vet också vilka ni är och jag hoppas ni varmt känner på er hur mycket jag uppskattar er.

Ja uppskattar gör jag också er andra som under året hamnade lite längre bort vad det gäller umgänge. Ni finns ju där också. Ni finns framför allt med mig som ett leende och en planta i själen som närhelst kan börja spira igen.

424578_10151225034573784_310579569_n

Sen måste jag bara nämna hela fina målargänget som gett mig så mycket gott under det gångna året. Framför allt att jag äntligen fick fart på penslarna igen. Ni är bara de bästa inspiratörerna. Må vi få ett gott kreativt nytt år tillsammans.

Så sammanfattningsvis har år 2015 varit ett av mina bästa år. Glädje och mera glädje är det som framträder allra mest. Glädjekorn som faktiskt fördelades jämnt under året.

2015 års bokslut ger alltså ett stort plus i balansräkningen kring det glädjefyllda livet.

Vad nästa år kommer innehålla vet jag inte nu vid ingången av år 2016. Det finns rädslor, det finns tillförsikt, det finns plus på kontot av det goda. Men framför allt – det finns en stark tillit för att själv kunna åstadkomma mer av tro, hopp och kärlek.

Nyårshälsn 09 by Deercat_6951

Gott Nytt År

*Välkomnar år 2016 med kärleksfullt hjärta gör*

Deercat©

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

Kommentera

