God Jul….trots allt…

God Jul kära läsare…

Det är julaftonsmorgon i skrivande stund. Det är också med en blandning av olika känslor detta skrivs. En del av mig ser verkligen fram emot att snart göra mig i ordning och träffa alla de mina. Ja, alla kommer vara där, alla utan yngsta sonen som befinner sig på Jamaica tillsammans med sambon. Men de finns med mig ändå, det är ju trots allt bara några knapptryck mellan oss. Tack gode gud för Skype och andra kanaler. Det är alltså denna delen av mig som ska få företräde just i dag.

20141214 Blogg Deercat DSC_0559

Men det är inte alltid lätt att vara tapper när den andra delen av en är i sorg. En sorg som är aningen svår att få ned i text just nu. Det handlar i alla fall om att gå hem några dagar före jul med ett uppsägningsbesked från vårt vattenreningsföretag. Ett grymt bra företag där jag jobbat under året som gått. Och det med stor glädje tillsammans med sex kollegor. Vi, chefen och samtliga anställda blev bortmanövrerade av en oseriös franchisegivare, vår huvudleverantör.

Det finns ingen tröst i att vi inte var det första bolaget under detta året som på märkliga grunder fått ge upp. Vi var troligen det fjärde eller femte företaget som fått kasta in handduken och trots att vi uppvisade bra resultat. Vi hade inte heller leverantörsskulder till franchisegivaren. Snarare tvärtom. För mig blev det ett uppvaknande om hybrider till franchisegivare. Att franchising i sin absolut mest oseriösa och fulaste form inte har något med den ursprungliga idén att göra. För i grunden bygger franchising på en god filosofisk tanke. En typ av win-win-situation mellan leverantör och småföretagaren.

1797506_10152223291953784_1487765637_n

 

I vårt fall blev den fina tanken om ett sådant samarbete något helt annat. Den blev ful, bedräglig och maktfullkomlig och med inslag av brottsliga handlingar.

Dessutom berör detta oseriösa förfarande från en leverantör inte bara vårt företag. Alltså vi som skrivit under på att marknadsföra och sälja deras produkter. Vi som jobbat mot kund med ledorden trovärdighet, ärlighet och samarbete. Nej, det drabbar i flera led.

Om en franchisegivare bryter regler, eller för all del ändrar spelreglerna lika snabbt som vi andra byter underkläder så blir det ju helt omöjlig att leverera ut till kund. I vårt fall tog det rätt snabbt slut på lagret och leverantören vägrade att kommunicera. Jag har sett skälet de angav i skrift. Det är så skrattretande att man undrar om de har en skruv lös. Men det som jag personligen tycker är värst av allt, detta drabbar minst sagt Sveriges konsumenter som köpt vattenreningsutrustning för att kunna använda sitt vatten. Men mer om detta senare.

För just idag vill jag verkligen inte låta det fula och det ondskefulla ta över min hjärna. Jag vill fira julen med en stor portion fredliga tankar. Jag vill ägna dagen åt kärlek till de mina. Jag tvingar mig faktiskt till det. Jag låter de där andra tankarna som dyker upp då och då, de om att jag hoppas vissa herrar sätter julgröten i halsen, eller halkar och slår i huvudet hårt på smörkletigt golv, eller för all del får en sjuhelsikes eländig julhelg, de tankarna motar jag bort. För all del, jag motar bort dem och hoppas på karma.

Tomte i frost copyright Deercat

Jag slår in mina julklappar. Packar ned brödet, klenäterna och köttbullarna som står på min lista över bidrag till vårt julbord. Jag kommer möta värme och glädje om en stund. Jag kommer definitiv vara närvarande i vår gemensamma julafton. Kramar troligen mitt uppspelta barnbarn extra mycket. Klappar troligen också på fina magen som svärdottern putar med och viskar till lilla livet därinne – välkommen du lilla, välkommen till världen om några veckor.

Framför allt, jag kommer vara i ett gott gäng med människor som redan vet vad som hänt och som följt detta med sorgsen min och huvudskakningar och använt uttryck som absurt, sjukt, oseriöst.

Tids nog, när vardagen pockar på ska undertecknad ha hämtat andan igen. Fått energi nog från det goda. Då ska ett nytt jädrar anamma ha växt fram. Och då kära läsare, då ska ni få se på nya tider. För den som känner mig vet att jag kommer igen, och igen, och igen.

Ha en riktigt fin julafton!

20141223 Julblogg IMG_5499 - Kopia

*Samlar sig till fridens högtid gör*

Deercat©

Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

