Fjädrar anamma vilket kaos…

Här planerade man för en fridfull och vilsam Alla helgons dag

Tog sig en rejäl sovmorgon och tänkte fortsätta att njuta av dagen i stillhet.

Just Allhelgonahelgen är nämligen en bra tid för det, enligt mitt tycke…
Alltså det där märkliga spektaklet med Halloween, näää glöm det! Ingenting för undertecknad alls. Jag gillar överhuvudtaget inte blod, skrämsel eller andra mer eller mindre märkliga spökerier.

I stället behåller jag mer än gärna en stillsam tradition. Att besöka kyrkogårdar och njuta av friden, höstluften och skänka namnen på alla smyckade stenar en mänsklig tanke. Tänka på dem som inte fysiskt finns bland oss och deras historier. För all del också på hur mycket varje gravplats har att berätta om saknad och sorg och kärlek. En tid för stilla eftertanke alltså.

När väl mina meditativa kringvandringar är avslutade så är det helgfrid som råder.

Allhelgonahelgen Så var då också tanken idag…

Det blir som bekant inte alltid som man tänkt sig…

Den stillsamma förmiddagen, de vilsamma tankarna till kaffet och boken förbyttes i kaos.

En fågel, som måste varit en självmordspilot, tog sig in genom den lilla springan som uppstår när jag öppnar ett fönster i vardagsrummet för vädring.

Med tre ”rovdjur” förstod fjäderklädda saken knappast vad den gett sig in på.

Fjäderfäet flög skräckslaget runt i lägenheten och flydde för sitt liv när tre katter helt tappade alls sans för humanism.

Det blev så erfarenheten med åldern som segrade i kapplöpningen och jakten. Glen Moray, som jag trott var hyggligt konvalescent, hade nu helt ändrat uppfattning om vad ett lugnt tillfrisknande innebär.

Han var snabbast och satte inom kort de tänder han inte längre äger i fågeln. Sen vips försvann han i rasande fart mot badrummet.

Yatzy och Lexus, de två ynglingarna var inte sena att följa efter åt samma håll. Själv sprang jag hack i tass med de fyrfota och skrek, SLÄPP FÅGELN FÖR BÖVELEN, för full hals.

Väl inne på badrummet och med en morrande Glen Moray fick jag i alla fall stängt dörren för de två andra som hade mord i blicken. Just där och då släppte Glen Moray taget om den vettskrämda tvåbenta som nu kunde flaxa vilt omkring. Jag fick fatt i Glen, kastade ut honom snabbt till de två andra som försökt välta dörren.

20151031 Blogg Fjadrar anamma

Nu hade fågeln förskansat sig bakom mina glasdörrar till duschväggar och var något sånär trygg där. Själv fick jag dra ett par djupa andetag för att coola ned hjärnan och finna en konstruktiv lösning att få ut fågellivet igen. Jag började med att försöka åla mig in försiktigt bakom dörren och ta pippin med händerna. Det misslyckades helt.

Det finns tack och lov två fönster i mitt badrum och dessa båda öppnades helt och efter en stunds trixande hittade fågeln rätt och flög ut i friheten igen.

Utanför dörren stod samtliga tre kattskrällen och dreglade. De kastade sig snabbt in i badrummet för att se om det verkligen var sant att jag, deras matte, hade missunnat dem en jakt utan nåd.

Det ska erkännas, det var en ytterst uppskärrad matte, vars hjärta slog som efter ett maratonlopp, som gick tillbaka till kaffekoppen.

Och som sen undrade, vart tog egentligen stillheten vägen?

20151031 Blogg Fjadrar anamma DSC_0624

För nu blev det till att ägna för mycket av dagen till att städa upp efter välta krukväxter och nedrivna saker.

Dessutom…

En stund senare hittades ett litet visitkort i form av en fjäder som låg kvar på badrumsgolvet.

Det sägs ju att fåglar är budbärare, så i den fortsatta stillsamheten får man väl fundera som en tok över vad det är för budskap fågeln lämnade efter sig?

20151031 Blogg Fjadrar anamma DSC_0611

*Vilsam och eftertänksam Allhelgonahelg önskar*

Deercat©

Etiketter: , ,

2 svar to “Fjädrar anamma vilket kaos…”

  1. Susanna Says:

    Talgoxens budskap: ”Känn tillit. Det du gör är fullkomligt rätt.

    Din gåva är att ha förtroende för dig själv och det du gör.

    Med andra ord, du kan slappna av. Du är på helt rätt spår.”

    ur Solöga

    Hade själv besök bara häromdagen av en talgoxe och då letade jag reda på detta.
    Med önskan om en stillsammare kväll 🙂
    Susanna

    Gilla

Kommentera

