Hej höst…Äntligen kom den…

Så äntligen kom den och jag fick rå om den….

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0314Hösten.

Ja, jag är ledsen kära läsare som förespråkar sommar och sol, men jag formligen bara älskar hösten. Därmed inte sagt att sommaren alltid är lika efterlängtad.

Det är ju då allt lugnar ned sig och livet liksom kan gå på lågvarv. Det är då bokhyllan inventeras, stickkorgen rensas från Ufon( = små projekt som nästan är klara), goa höstgrytor puttrar på spisen och då och då tänds en vedpinne i öppna spisen. 20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0231Och naturen visar också vägen till vila när löven faller, vissnar och återvänder till jordens myller av mikroorganismer.

  20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0220

Likaså, temperaturen sjunker lite för var dag som går. Nu får man kura in sig i tjocktröjan och kängorna med luddiga fodret. Lite rödnästa i höstblåsten får vi också i dessa dagar kisa mot den skarpa solen och samtidigt följa alla dessa fantastiska eldfärger.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0166
Det är länge sedan jag vevat ut röda mattan inför höstens ankomst med sådan iver som i år.

Vän av ordning kanske undrar varför?

Jo, därför att det varit en väldans intensiv period i livet sedan vårmånaderna.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0227

Då började jag på ett nytt jobb som ligger helt i linje med mycket av det som jag intresserat mig för under snart tio år. Miljögifter. Både i naturen och när det gäller människors hälsa.

Mitt intresse vaknade ju fullt ut när jag förstod vidden av amalgamförgiftning och kronisk kvicksilverpåverkan. Och samtidigt kom i kontakt med innehållet i vacciner.
Jag förstod ganska fort att vi människor är väldigt utsatta och framför allt lättlurade och auktoritetstrogna.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0082

Min resa i amalgamlandet lärde mig att sluta tro på auktoriteter inom läkarvetenskapen. OM de inte var öppna för att lyssna in andra infallsvinklar så klart.
När det gäller vacciner så blev min ståndpunkt helt klar efter en egen upplevelse när sista influensavaccinet togs 2006. Det var inga roliga biverkningar. Att läsa bipacksedeln efteråt var ju så dags då. Då när man redan blivit sjuk, och på ett liknande sätt som många andra fått erfara senare när narkolepsiskandalen kom efter det så kallade svininfluensavaccinet. Eller för all del, vi ska bara inte tala om tragedin kring de såkallade Gardasilflickorna.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0143

Hur som helst, jag kommer troligen, och så länge jag lever, fortsätta med en sund skeptiskt hållning. Läsa noga på allt möjligt finstilt innan jag låter det få tillträde till min kropp.

Jag kunde inte alls föreställa mig att jag senare skulle börja jobba inom ett område som tangerar till allt jag läst på om tidigare.

Så blev det i alla fall.

I våras fick jag anställning på ett företag som sysslar med vattenrening.

Det blev hyfsat lätt att komma in i jobbet.  Men ändå så krävs det ju en stor andel energi att börja på nytt jobb och innan man hittar den där berömda balansgången mellan jobb, vila, fritid.

Mitt jobb är också superintressant. Svårt att släppa mellan varven. Det handlar om att analysera vatten från folks brunnar och sedan komma med en eller ett par lösningar på vattenrening som blir ekonomiskt försvarbart för kunden.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0243

Men ack så intensiv sommarn blev. Det fanns inga ekonomiska resurser att ta ut semester i någon större omfattning. Hade ju inte heller fått ihop så värst många semesterdagar.
Parallellt med jobbet läste jag på om diverse otrevligheter som kan göra ett vatten otjänligt, eller tjänligt med anmärkning.
De spelregler som finns på områden sätts främst av Livsmedelsverket och Socialstyrelsen.
Dessa båda myndigheter kan vara lika luddiga på vattenområdet som man är när det gäller kvicksilver i munnen och vissa tillsatser som ger vacciners farlighet.

Därför passade alltså jobbet mig perfekt. Jag är van, så att säga, inför den dubbelhet det finns när ekonomiska intressen styr.

Lönn och kastanjer

Men som undertecknad skriver inledningsvis, här kom då hösten. Och med den kom lugnet. Det innebär att nya jobbet på något sätt landat i mig. Nåja, det finns så klart inte ett vatten som är det andra likt och inga veckor som är statiska.

Men det finns vissa arbetsuppgifter som man blir mera trygg med och därför kan man vila lite mer i några rutiner. Framför allt så drömmer jag inte om vattenreningsinstallationer och diverse lösningar längre. När det är lediga dagar så är det ledigt.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0255

Trädgården drar sig också till sin vintervila. Gräsklipparen ska inom kort borstas av och ställas undan. Att det inte är gjort ännu är för att med det fina höstvädret vi haft några veckor så kan det bli en sista gräsklippning.

Hur som helst, lugnet har infunnit sig. Nästa helg återgår vi till normaltid. Vi får tillbaka den timme som togs från oss i våren. Heja.

I övrigt har livet med katt också gått vidare sedan Zion lämnade Glen Moray och mig i våras. Det är inte mindre än två nykomlingar i hemmet numera. Yatzy som redan presenterats i ett tidigare inlägg och så hans kompis Lexus.

Det var verkligen inte meningen att det skulle in två katter till i hemmet = med tre pälsklädda herrar.

Lexus och Glen

Resonemanget om en tredje katt uppstod i det att Glen Moray också haft en vacklande hälsa det senaste året. Han har Forl, en ganska vanlig tandlossningssjukdom hos våra kattdjur.
Glen blev allt sämre under sommaren. Beslutet att ta in Lexus var just för att om Glen inte klarar pärsen så blir inte Yatzy ensam när jag jobbar. Och hur man än vänder på det så vill inte Glen alls vara med om ungkattslekar.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0070

För några veckor sedan blev Glen riktigt dålig och vid en operation tog man ut fyra av hans infekterade tänder. Penicillin på det gav honom livslusten åter. Men nu ser det ut som om han sackar igen och liksom inte vill riktigt. I morgon blir det ännu ett veterinärsamtal. Det är bara att hoppas på att det inte är för allvarligt.

För nog är det något av det mysigaste som finns för tillfället. Det faktum att dessa katters matte gärna kopplar av helt och fullt när det är lediga dagar. Sitter gott tillbakalutad i favoritfåtöljen, en sprakande brasa och med minst två katter i knäet.

20151018 Vackra höst 15 By Deercat DSC_0279

Dessutom, njuter denna matte samtidigt av höstens explosion av färger, och tanken om att livet på ett nytt och balanserat sätt faktiskt tassar framåt.

*Andas lugnt och ler mot hösten gör*

Deercat©

????????????????????????????????????

 

Etiketter: , , , , , , ,

2 svar to “Hej höst…Äntligen kom den…”

  1. Lina Says:

    Kära underbara människa!
    Jag vill så gärna komma i kontakt med dej!
    Det är såhär att jag nu har fått nog av sjukvårdens ignorans av min mors handeksem & ögonbrynshöjande sjukdomstillstånd de senaste 50 åren! (30 som jag upplevt)
    Jag har försökt hjälpa, men nu googlade jag en extra gång & hittade ditt inlägg om amalgam 2009!! Bilderna på dina händer visar exakt likhet med min mors & hon har under de senaste 30 åren fått så mycket krämpor & nu är hennes händer helt söndertrasade…. + yrsel, förhöjt blodtryck så hjärtat rusar, ischias, öronsus, tinnitus, cystor…the list goes on for ever! & läkarna(?!) ja… Senaste läkaren ville inte skaka hand med henne & såg rädd ut. Att lilla mor kämpar på ensam & är världens finaste människa sliter mitt hjärta i tusen bitar.
    Snälla, om du har möjlighet/tid att skicka mej ett mail på tips om vilka tandläkare/instanser man kan kontakta så är jag dej för evigt tacksam!
    Tills dess ska jag lusläsa din blogg här & göra allt i min makt för att få se min mor lite krämpfri innan hon lämnar detta jordeliv.
    Tack för att du skriver om sånt här!!
    Ovärdeligt!
    Med vänlig hälsning, Lina

    Liked by 1 person

    • Deercat Says:

      Åh tack Lina 🙂
      Du kan maila mig. Min adress finns under fliken Deercat bakom nicket…Så börjar vi där
      Tack för din feedback och framför allt, din mamma är lyckligt lottad att hon har en dotter som inte ger sig… 🙂

      Gilla

Kommentera

