Jag hade glömt….

Det är märkligt hur snabbt man kan glömma saker och ting. Vet ärligt inte om det är en medveten eller omedveten handling men det finns saker som undertecknad helt tappat ur minnet. Det här med att ha kattunge till exempel.

20150628_175039 Deercat

Som bekant så fick ju Zion, min andra katt, gå vidare till katthimlen för en liten tid sedan. Då var verkligen första tanken att inte skaffa en ny katt. Samma tanke delade sig i två läger. Det ena lägrets ståndpunkt var att det kunde vara skönt att kanske bara ha en katt ett tag. Femtio procent mindre katthår skulle det ju definitivt bli. Med det också mindre slit med dammsugaren.

Glen Moray är ju också till åren kommen så han kanske kunde tänka sig en lugn och stillsam ålderdom.

Det andra lägret av tankar var att det troligen inte var någon enkel match att skola in en ny katt efter alla dessa år när det just var Zion och Glen. En äldre vänlig hona kanske hade varit ett alternativ. Men jag insåg, bästa möjligheten fanns nog med en kattunge, OM det nu skulle bli överhuvudtaget. Så beslutet fick vila lite.

Men för var dag som gick kunde jag se att läget inte var det bästa för Glen. Han liksom hängde med huvudet. Och jag fick alltmer dåligt samvete så fort jag skulle jobba några timmar.

Ett mycket lockande erbjudande kom från Glens uppfödare. Ett erbjudande som visserligen fortfarande ligger och skvalpar i bakhuvudet men det kändes inte som ett bra läge, ekonomiskt sett, att köpa en skogskatt till just nu.

Och så mötte jag den där blicken.

20150627_153437 Deercat

Kattungen som gick under arbetsnamnet Sigge. En bedårande liten dunboll på sådär 6-7 veckor.

Och så serverar man samtidigt sig själv den fetaste lögnen man kan åstadkomma…

– Asch, jag ska bara åka och titta på honom.

Hem åker man med fjärilar i magen och ett beslut. Ett beslut som innebär att det om sådär 5-6 veckor är dags att kattungesäkra hela sitt hem.

Bilder sms-ades med jämna mellanrum och mellan varven var känslorna som något i stil med rena rama barn-på-julafton-förväntan. Jag förklarade också ingående och ofta för Glen Moray att snart skulle ”Sigge” komma hem.

Och så i fredags var det dags.

Barnbarnet, Max hade fått löfte om att följa med och hämta hem det nya livet. Och det leendet när han satt med dunbollen i knäet för första gången och sa, farmor nu är jag pappa, det leendet smälte ett isberg någonstans.

20150627_153211 Deercat

När Max sen hade åkt hem till sitt den kvällen var det dags att ta itu med inskolningen rejält.

Glen Moray var mäkta nyfiken förstås. Men hans storlek skrämde inledningsvis Yatzy som lilla Max och jag döpt om kattungen till. Alltså Yatzy har stora ögon av naturen men de dubblades när han fick syn på Glen första gången. Ögonen sa allt…

– DET var en stor katt…

Men Yatzy tuffade till sig ganska snabbt. En kattunges värld är en värld av lek och upptåg så vem hinner bry sig om ett stort lejon. Och Glen satt mest och betraktade nya livets bravader.

20150627_151906 Deercat

Men en sak är helt solklar. Deercaten hade helt glömt bort hur det är att få hem kattunge i huset. Det var ju ett tag sedan sist. Si sådär 16 år sedan närmare bestämt. Och då föddes de kattungarna i mitt hem och man hann liksom vänja sig vid upptågen i lagom takt.

Jag hade helt glömt bort att det där med att ha långgardiner inte är någon god idé.

Inte heller att ha en hellång bordsduk över matbordet med en himla massa onödiga attiraljer på. Det är som gjort för ras och olyckor.

Kanske inte heller att ha några som helst prydnadssaker stående på ställen där de med lätthet plötsligt kan tippa över kanten.

Dessutom kanske man inte ska ha kläder på sig som trådar sig lätt. Inte heller behöver man ha finaste filtarna framme.

Framför allt, det gäller att ha superkoll på otäcka skrymslen och märkliga hål som man inte ens vet vart de leder. Den kollen gjordes faktiskt första kvällen.

Och så var det ju det här med att inse att diverse (tack och lov giftfria) växter kanske inte blir detsamma efter att Yatzys leklyste mättats för dagen.

20150628_181702 Deercat

Men tro nu inte att detta med att liksom ha ögon i nacken och att rädda diverse materiella ting från eventuell förgörelse kan hindra glädjen från att ha förtur.

Nej, vad är väl ett välordnat hem mot den lycka som nu infunnit sig i Glen Morays och mitt liv.

En bedårande liten kattkille som redan visat Glen att han inte backar inför Glens stora uppsyn. Som glatt kastar sig över matskålen och inte visar Glen den minsta rädsla för att kunna äta samtidigt. Nåja, lite märkligt väs var det första dagen. Men definitivt ett övergående väs allt eftersom Yatzy märkte att Glen absolut inte ville något illa, bara lukta lite, bara stilla sin nyfikenhet.

20150626 Photo Deercat

Och det dröjde faktiskt mindre än ett dygn innan dunbollen glatt hoppade mot Glen med hela bredsidan i lekfull galopp. Och idag, två dygn senare, utan tvekan kelar han kurrande med farbror Glen.

Likaså delar nykomligen mer än gärna med sig av sina kattleksaker och det är som om Glen Moray blivit kattunge på nytt. I alla fall vissa stunder. Andra så sitter han mest på bästa Baloovis och kollar in dessa vilda upptåg, suckar lite och kollar så det inte går helt överstyr.

Och själv inser jag, javisst, jag hade glömt hur obekvämt det stundtals kan vara med kattunge i huset. Men jag hade också glömt hur många glada skratt och hur mycket ren kärlek en alldeles bedårande dunboll kan föra med sig in i hemmet.

20150626_210014 Deercat

*spinner i kapp med en dunbollen gör*

Deercat©

Etiketter: , ,

4 svar to “Jag hade glömt….”

  1. Pia Hellgren Says:

    Underbart skrivet! Skall spara och skicka till min mamma, som skall skaffa kattunge i höst!

    Liked by 1 person

  2. Deercat Says:

    Tack Pia 🙂

    Gilla

  3. Ann Says:

    Så fantastiskt bra skrivet 🙂 , så man blir tårögd ( men det är inte första gången det händer när jag läser inläggen här.. ) . Undrar om jag får dela på Facebook ?

    Gilla

Kommentera

