Stafflikrossning genom fönsterputsning…

Hur demolerar man ett stort och grovt staffli genom fönsterputsning?

Ja, det är dagens fråga. Det går utmärkt att komma med ett antal mer eller mindre kvalificerade gissningar innan ni läser vidare. Frågan är om ert svar kommer i närheten av det rätta?

Men här kommer i alla fall en bruksanvisning för hur man smäcker ett fint staffli genom fönsterputsning. Alltså om nu någon skulle ha för lite att göra, eller för all del, så klart ha ett staffli som man vill försöka göra till tändved.

20150213 By Deercat

Saken är den att det varit strålande solsken i mina trakter i början av veckan. Då upptäcker man lätt hur skitiga ens fönster är.
Dessutom, om man har en morbid böjelse, i det att man njuter av att putsa fönster, så vaknar ju suget i solskenet.
Enligt en nära väninna till mig så har jag denna morbida läggning. Och ja, jag blir lycklig av resultatet när rutorna är rena. Lika bra att erkänna….

Till saken hör också att mina fönster utmed framsidan av huset blir onormalt skitiga. Det därför vi har en strid ström av dieselkräkande långtradare som trafikerar vägen utanför. Det är alltså sällan en lyx att ta tag i skrapan och trasan, när det väl görs.

Hur som helst, efter en D-vitaminhöjande eftermiddag i solen så kom kraften några dagar senare. Jag körde också med en typ av belöningssystem – OM jag putsar framsidans fönster snabbt så kan jag sätta mig vid staffliet efteråt.

Planen var alltså glasklar. Fram med spann, skrapa, trasor och dammsugaren. Ska det bli redigt gjort måste man ju liksom passa på att ta reda på alla dammråttor som tagit skydd vid och under elementen och bakom gardinerna.
Och som jag redan nämnt innan, för varje fönster som blev genomskinligt igen höjdes lyckotermometern några grader. Och…när jag närmade mig sista fönstret hade hjärnan redan börjat ta sig an målarduken som jag kunde se i ögonvrån.

Sista fönstret fanns alltså i det rum som gjorts till en kombination av ateljé och kontor.

Det behövdes lite akrobatik för att komma fram till lyckokällan. Ja, om jag ska vara sanningsenlig så behövs det även en viss ommöblering. Skrivbord och ett sidobord måste väck. När det sen var framkomligt, och jag hade fått en överblick över vad som gömde sig bakom möblemanget, var det dags för snabeldraken att träda i tjänst.

Vet ni förresten om hur mycket böös det samlas bakom diverse lådor och möbler? Böös är alltså ett lokalt uttryck för dammråttor och diverse skräp.

Nu hade det också börjat bli lite trångt omkring mig och ganska oframkomligt för en gammal snabeldrake. Men skam den som ger sig om man vill bli lycklig och få ännu en kick genom fönsterskrapan.

Så jag gjorde ett knyck och slet till mig dammsugaren lite snabbt.

Det skulle visa sig vara ett fatalt misstag för någon som planerade måla under senare delen av dagen.

Sladden till dammsugaren hade slingrat sig runt en annan sladd som tillhörde klämspotlighten på staffliets övre topp.
I rycket så faller staffliet med lampan och målarduken handlöst mot golvet.

I fallet landar den uppåtgående delen av staffliet hårt mot armstödet av stålrör på en regissörsstol.

Plong, sa det bara, så gick både den lodräta pinnen av, liksom en tvärgående pinne fläktes.

Jag bleknade inför mitt stafflis eventuella död. Och när jag såg spillrorna så var jag faktiskt rätt säker på att staffliets sista stund var kommen.

En kaskad med mycket olämpliga ord muttrades högt. Hela grundkonstruktionen var splittrad.

Bedrövad började jag förbanna ivern över fönsterputsningen och hur jag blev fartblind i min iver om ännu ett lyckorus så där på sluttampen.

20150213 By Deercat DSC_0408 20150213 By Deercat DSC_0417

Efter ett långt avbrott från trasor och fönsterskrapa, där det istället togs fram trälim, tving och andra prylar för att ge första hjälpen till döende staffli, och ett antal böner till staffliguden, så lappades delarna ihop och staffliet lades omsorgsfullt i sjukstugan för återhämtning och avvaktan för ytterligare en operation.

20150213 By Deercat DSC_0410

Lite chockad och tagen av hotet om att mitt fina staffli kunnat gått hädan gjorde att det var en lite dämpad stämning när sista fönstret fick sig en omgång.

Nu gick det ju trots allt bra och jag slapp slänga resterna av ett trotjänande målarredskap i vedspisen. Mindre bra för planen om att få måla resten av dagen.

Men vad är väl en bal på slott…Öh, jag menar, vad är väl en stunds måleri mot utsikten och det skarpa ljuset när man fått putsat klart.

20150213 By Deercat DSC_0414

Talgoxe fotat genom nyputsat fönster

 

Och det blir som bekant inte alltid som man tänkt sig…

Då är det bara att tänka om. Luta sig tillbaka med eftermiddagens kaffekopp och njuta absurt mycket av lyckan med blanka fönster.

*Ser glasklart andra möjligheter gör*

Deercat©

Som också passar på att önska en riktigt trevlig helg… 🙂

Etiketter: , , ,

2 svar to “Stafflikrossning genom fönsterputsning…”

  1. Susanna Says:

    Skrattar gott…. 🙂

    Gilla

  2. Anonym Says:

    ”njuta absurt mycket” ??? Det var den suraste selfie jag skådad!
    Brorsan.

    Gilla

Kommentera

