Skitprat. Rena rama skitpratet…

Idag ska vi prata skit kära läsare…

Och inte vilket skitprat som helst utan om ett väldigt känsligt ämne…

Och nu finns risken att undertecknad får en massa arga kommentarer från dem som kan känna sig kränkta, vilket ju är ett populärt tillstånd nu för tiden…

Men se, det skiter jag i…..

Precis så…..Jag ger alltså blanka fan i resultatet av det jag nu kommer häva ur mig.

Ilsket bi

Ilsket bi

Med detta kära läsare, så har undertecknad också äntligen ingått i det välsignade kärringtillståndet, och gått över den där väluppfostrade gränsen som gör att man bara tyst knyter näven i fickan.

FÖR NU ÄR DET NOG!

Vi ska alltså prata om skit, lort, bajs, smuts och alla möjliga andra synonymer till just hundskit.

Jadå, jag vet att en övervägande del av Sveriges hundägare är riktigt bra på att hålla skiten från gator och torg och andra allmänna platser. Ingen skugga ska falla på dem. En fin guldstjärna i kanten och så klart ett stort tack för att man slipper halka i deras jyckes exkrementer.

Men alla ni hundägare som inte fattat grejen. Jag ställer frågan, hur sjutton tänker ni egentligen? Och med vad?

Förra sommaren exempelvis hade jag en granne som lät sina hundar fritt bajsa på vår gräsmatta. Och andras också för den delen. Det var två stora fruktade jyckar som sprang lite hipp som happ.

Resultatet blev att Deercaten lite då och då körde över dessa äckliga bajskorvar med gräsklipparen och sen kan ni tänka er till resten omkring den smetiga massan som satt i gräsklipparkniven och inuti huven för densamma.

20130901 Vemodet WordPress DSC_0887

Fler än jag klagade då över eländet. Tack och lov flyttade denna granne och innan dess hade han också fått se sina hundar omhändertagna. Med rätta, enligt min mening.

Nu är det snö här i Småland, ungefär som överallt i Sverige. Och som bekant, det som göms i snö…osv…Ja ni vet…

För några knappt en månad sedan hade vi hyfsat snöfritt och då upptäckte undertecknad, när hon genade över gräsmattan på vår framsida, att något äckligt fastnat i kängan.

HUNDLORT….

Vet ni hur kul det är att försöka rensa grova sulor på kängor från utsmetad hundbajs?

INTE KUL ALLS…

20150206 Hundskit by Deercat

Vid en närmare inspektion, av just denna del av vår gräsmatta, visade det sig att någon tycktes finna platsen lämplig för sin hunds tarmtömning. Överallt låg det lite lagom fuktiga och upptinade bajskorvar.

Första tanken blev – det kommer bli en kletig historia med vårens första gräsklippning.

Andra tanken var ilska och att det kändes rimligt att fundera ut vem i all världen som ansåg det helt ok att använda gräsmattan precis under mina fönster (jag bor på bottenvåningen) till hundtoalett.

Visserligen hade jag sett en annan granne passera utanför mina fönster då och då…men jag fann det inledningsvis inte så sannolikt att hen skulle låta sin hund utföra skitgörat precis utanför husets fönster.

Men jodå, så var det.

Efter en viss bevakning, för att säkerställa att inte fel person skulle råka ut för min uppdämda ilska mot svineriet, så bekräftades mina misstankar flera gånger om under den gångna veckan.

Eftersom vi nu också fått en ansenlig mängd snö så avslöjas ju snabbt fotspårens färdriktning på den hundrastande. Det hade till och med skottats en näpen liten stig fram till ett av mina fönster. En stig som följaktligen slutade i något som skulle kunna kallas Bajskorvarnas årsmöte.

Då blev jag arg. Riktigt förbannad.

Jag gillar ju hundar egentligen. Ganska mycket faktiskt….Men jag formligen sjuder av vrede inför hundägare som utsätter mig och många andra för att trampa i äckliga hundlortar. Eller för all del, att som nu, inom kort när vårsolen snart kommer ugnsbaka dessa hundlortar utmed husväggen till en stinkande smörja som gör det omöjligt att öppna ett fönster.

Och för att riktigt ta i nu, alltså när jag ändå är inne på lortaktiga hundägare.

Det sjuder visst i leden.

20150206 Hundskit by Deercat DSC_0433

För en kort tid sedan när jag gjorde en av mina långpromenader i samhället där jag bor så hittades följande små näpna flaggor utmed vägen jag gick.

Det är tydligen fler än jag som fått nog av äckliga hundbajskorvar som sprids här och där. Fler än jag som kanske fått en obehaglig doft i näsborrarna när de just klivit i en hundlort.

Så skitaktiga hundägare! Ta ERT ansvar! Och för helvete VISA HÄNSYN – plocka upp skiten efter er!

Och ingen skugga ska falla över de stackars fyrbenta varelserna. Det är ju inte hundarna själva som väljer platsen. Nädå, försök inte husse och mattarna…! NI guidar dem till platsen och NI och enbart ni tar inte upp skiten efter er hund.

Tack för ordet…

*tar helg från skitpratet gör*

Deercat©

Etiketter: , , , ,

Kommentera

