Dott Dytt Dår…

Fritt översatt blir det i text Gott Nytt År kära läsare…

Gott friskt nytt år ska väl också tilläggas för oss som avslutar 2014 med nässpray, snornäsdukar och soffläge…Host-host…
För exakt så blev det för undertecknad…

Nytt år

Någon sabotör bestämde sig för att duscha Deercaten i ett hav av baccelusker under årets sista veckor. Ja vi pratar om nysningar rakt i fejset, som en del kan tyckas ha rätten att göra när de sprider sina rakt-ned-i-sängen-baccelusker…

Varför i helv…kan inte folk nysa i armhålan eller för all del in i en näsduk. Nänä…avgrundsvrålande nysningar rakt ut är mer vanligt än det motsatta…Och en annan som är lite bacceluskneurotiker vet att den där nysningen sprider miljarder små krigsförande virus som är helt oundvikliga att slippa.

Visserligen har immunförsvaret och motståndskraften varit mer stabilt än på många år…men det finns visst gränser för råstyrka också…

Nu var det inte tänkt att jag skulle ondgöra mig årets sista skälvande timmar, så här från sjuksängen…

Närå, jag ska inte alls beklaga mig över att kvällens tre-rätters mer kommer att handla om att tugga febertermometern till förrätt, skölja ned med häxbrygder vars innehåll kan skrämma den minst doftokänsliga all världens väg, och sen tugga pappersnäsdukar, a la´ Coop E-tra. Möjligen blir det en efterrätt, om febern tar sig för stora friheter mot oanade höjder. Då i en febernedsättande anrättning av ett par vita piller.

Gott slut - gott nytt

Men kära läsare, om vi trots min belägenhet skulle summera 2014 lite raskt i något sorts bokslut.

Inledningsvis i januari en chock och smäll och en sorg. En ståtlig begravning som också krävde Coop E-tra-näsdukar.

Under året ett bra jobb, vettiga arbetsuppgifter och en hyfsad balans i livet. Märkliga paradox…

I mitten av året blev det mer turbulens. Fortfarande bra arbetsuppgifter men arbetsförhållande som gjorde att vi anställda tog oss för pannan. Tack och lov avslutades projektanställningen i oktober och med lite vila och eftertänksamhet fattades nya beslut. Ta aldrig mer anställning i en förening vars styrelse inte är informerade om vad de egentligen har för uppdrag och varför man anställer folk för att driva ett projekt med skattemedel.

2014 års sista månader.

Mera sorg. En av alla er som genom åren kontaktat mig via bloggen i tungmetallfrågan. Klockan var inte fem minuter i tolv för den ALS-drabbade och alltför unga mannen och hans familj. Den var med beskrivningen av läget minst fem minuter över tolv. Men vi ville kämpa, vi ville ändå tro på underverk.
Kämpade gjorde vi på alla fronter men så i mitten av november ville hans 50-åriga kropp inte mera.

Det är ofrånkomligt att inte bli rejält involverad med fina människor som söker kunskap och undertecknad har ju sitt ”pay-it-forward-avtal”. Ett avtal som är oantastligt.

1797506_10152223291953784_1487765637_n

Samtidigt behövde jag bita ihop. I samma period kom andra svåra utmaningar som berörde den egna familjen. Inget att orda om just idag men hösten blev lite väl tung att stå ut med.

Men om man ändå skulle väga 2014 års händelser för och emot varandra så ser jag likt förbaskat en balans mellan det som var bra och det som absolut var för sorgligt..

Jag tränade mer, jag jobbade mer balanserat, jag hann med familjen och barnbarnet som jag ville, jag var friskare än på många år… osv…Jag sörjde, jag vågade befinna mig i eftertänksamhet, jag vågade ta in smärtan från de svåra tingen och vara sann med det som varit.

Hur ska år 2015 då utformas i den mån man nu kan sia om sin egen framtid?

Tja, jo, det finns några ting jag vill förändra under det nya året. Kanske kan det mer kallas målsättningar än nyårslöften.

Man kanske trots allt ska vara ännu mera sann med sig själv och sin omgivning. Liiite mer tydlig med vad man vill och har för egna mål…Öhum…Alltså när jag klurat ut detta och framför allt bilden inte grumlas av infekterade förkylningsögon.

Fast ett nyårslöfte känns det ju som man skulle kunna kosta på sig, trots allt.

Det att under 2015 bära munskydd a la´ Tokyomodell i alla sammanhang. Främst när man handlar i stora affärer.

Nackdelar: Folk kommer glo, folk kommer ifrågasätta, folk kommer tro man är mer skruvad än man är.

Fördelar: Inga baccelusker kommer in genom näsa och svalg. Och läppstift kan strykas ur budgeten.

Och ändå inte, för det läppstiftet kanske behövs när man redan nu får satsa på att fira en friskare nyårsafton 2015.

DSC_0110

*Önskar ett Gott Nytt År gör*

Deercat©

Etiketter: , , , ,

Kommentera

