Ut ur garderoben med matematik

Redan tredje advent? Alltså jag fattar bara inte var tiden tar vägen. Jag får inte ihop dagarna, tiden och alla räknestycken om dygnets timmar och hur de bäst förvaltas.

20141214 Blogg Deercat DSC_0548
Nåja, matematik har ju inte varit min starka sida här i livet.

Innan jag berättar om veckans bravader i en garderob, vars tidsspillan aldrig behövt bli som det blev, OM jag varit aningen bättre på matematik, vill jag passa på att önska en synnerligen trevlig tredje advent.
Garderoben var det ja…
Veckan som gått har alltså ägnats åt att rensa i röran. Välbehövligt utifrån att yngsta sonen nu ska bli sambo och då återforslades några klenoder till möbler till modershemmet varpå andra saker fick stryka på foten. Dessa överblivna ting såldes på loppis.

Men pinsamma garderobsbravaderna var följande:
Jag har en större garderob som är cirka 1 meter bred och sådär 1,70 m djup. Man kan alltså efter en rensning utan tvekan gå in i densamma.
Utöver detta har jag en fristående garderob, som jag tyckte tog onödigt mycket plats i det lilla utrymmet jag har som pysselrum. Alltså kom jag på den lysande idén om att den fristående borde gå in i det större utrymmet.
Inledningsvis och med tumstockens hjälp kunde jag konstatera att det absolut inte skulle vara några bekymmer att få in den lilla garderoben i den större. Den fristående var ju bara 80 cm bred och 55 cm djup. En liten hake fanns det dock, det var höjden.
För i den större garderoben fanns en överliggande hylla längst in. En hylla som var fastsatt med grövsta spikarna som finns. Min fristående var runt 172 cm på höjden. Överliggande hyllan med herrejössespikarna gav alltså ett utrymme på höjden på 170 cm.

20141214 Blogg Deercat DSC_0564

Nåja, inga bekymmer, tänkte jag. För till saken hör att undertecknad är vän av hjul på möbler och råkade ha ett set liggande.
Så fristående garderoben blev med hjulen. Detta minskade höjden så jag nu fick knappt 2 cm tillgodo.

Nu var det bara att rulla in den på plats. Så där rakt in i bredd.

Trodde jag.

Hade jag mätt garderobsingången hade jag förstått. Man får inte genom en 80 centimeters garderob genom en dörröppning på 70 cm.
Men denna ynkliga lilla felräkning fråntog inte Deercaten hennes entusiasm och envishet för projektet garderoben i garderoben.
Den var ju 55 cm på andra hållet.
Vilket så klart inte heller gick smärtfritt för höjden på dörröppning räckte inte heller till.

Men vad gör väl sådana petitesser?
Med lite lätt lutning kom så rullande garderoben in i sidled så att säga.
Väl inne var då tanken att den skulle vändas rätt och sen, som handen i handsken, passa in längst in i botten på större garderoben.
Än en gång, hade jag räknat lite på projektet borde jag vetat att diagonalen på min hjulande garderob skulle hindra det som nu följde.

Det tog emot ganska snabbt. Det blev trångt och varmt också att baxa runt där inne med en alldeles förskräcklig motsträvig garderob.
Efter timmar, och många ihärdiga försök, liksom svetten lackandes i pannan, fick jag ge upp tanken om att vända åbäket.
Trots det vägrade jag ge upp min så goda idé.

Ny idé väcktes, den om att platsbygga.

Sagt och gjort. Hjulande garderoben skruvades delvis isär. Överliggande taket tog väck, liksom en sida.

Till slut gick det med lite våld att vända, det som var kvar, det då efter att även masonitskivan som var garderobens bakstycke tagits bort.
Kvar blev ett vingligt spektakel som knappt var hanterbart för bara två armar och två ben.

Men lycklig var jag, den var ju trots allt i läge. Men vingligheten var inte tillfredsställande.
Bakstycket borde tillbaka.
Men hur skulle jag lösa detta?

För med knappt 20 cm tillgodo insåg jag att spikar jag på det nu från min bakom garderoben-position, tja då kommer jag inte ut.

20141214 Blogg Deercat DSC_0559
Många idéer om att såga upp och annat förkastades och till slut nöjde jag mig med att bakstycket fick stå lite bakom. Trots allt, garderoben var på plats och delarna fastskruvade. Vem bryr sig om ett jäkla masonitbakstycke.

Jag steg ut ur garderoben, ganska nöjd faktiskt, trots att en del kompromisser fick göras under projektets gång. Och trots att munnen  fick tvättas med såpa efteråt. Nöjd också med att man ibland, fast man inte kan räkna ut allt på förhand, behöver vända på varenda sten för att nå målet.

Och en sak är säker, nästa gång jag kommer på en liknande idé, i ett så trångt utrymme, då ska matematiken få hjälpa till innan.

Då kan man ju slippa spilla tid med att göra det omöjliga först och gå direkt på den mest möjliga lösningen. I detta fallet, om jag rivit hjulande garderoben direkt och byggt på plats, tja då hade jag sparat minst tre timmar.

Och som bekant – tid är värdefullt.

*Värderar tid och räknar timmar gör*

 

Deercat©

Etiketter: , ,

Kommentera

