Ett strömstryparmonster går lös…

Nu börjar jag på allvar tro att ett ström-strypar-monster går lös i samhället där jag bor.

Dagen igår inleddes som bekant med strömlöst, tända ljus och framför allt UTAN morgonkaffet.

Men dagen i går avslutades också exakt som den började – strömlöst.

20141023stromlostigendeercatDSC_0086

Till saken hör att jag faktiskt inte bor i en jätteliten by på ödebygden, ni vet där kablarna fram fortfarande är sårbara om väder och vind ska dansa hetsigt.

Hur som helst.

Ström-strypar-monster-teorin bygger på att det under den senaste månaden inträffat flera ström-strypnings-brott i samhället.
Är det inte på ena sidan väg 27, som liksom löper tvärs genom samhället, så är det på den andra sidan man hör nödrop från kaffetörstiga strömlösa.

Jag vet inte hur andra reagerar när strömmen går. I synnerhet när det bara säger Pooof vid 22-tiden på kvällen. Själv blir kvinna liksom aningen orolig i kroppen. Har svårt att lägga mig för elen kan ju komma tillbaka inom kort och då måste det ju släckas ned allt som var tänt vid den där pooofen.

En annan del av mig tänker på knepigheterna med att i skumrasket hitta fram till badrummet, inte kunna tvätta av sig mascaran, och därmed redan här kunna se konsekvenserna vid nästa dags uppvaknande, att det svider och rinner i ögonen för jag borde inte sova med mascara på. Det är ju bara på filmduken vi kvinnor skulle se ut som vi kom direkt från en lyxbehandling hos en kosmolog när vi vaknar. Tro mig, så är det inte.

Nåväl, nu blev jag i alla fall än mer övertygad om att införskaffa det där spritköket och plussade också på med en pannlampa på listan över förnödenheter när ström-strypar-monstret är i farten.

Kavata delen av mig kollade i alla fall upp vad i hela världen det nu rörde sig om, när elförsörjningen återigen försvann. Tack och lov är undertecknad inte kaffeberoende på kvällen, snarare tvärtom, för en god natt sömn krävs avhållsamhet från 18-tiden.

Smartfånen fram…Tack gode Gud för Smartphones a´la Samsung Galaxy 3.

På Eons hemsida talade man så klart om vad jag redan visste – att ström-strypar-monstret varit i farten igen vid 22-tiden och att man förväntades eliminera detsamma vid 01.00.

Gäsp och gäsp..Kändes inte direkt som om det var vad jag ville ägna resten av kvällen åt, alltså att invänta slutet av jakten.

Men då återstod att fundera ut vilka lampor var tända när det sa pooof? Hmm….inte en susning faktiskt…

Nåväl, där satt jag nu igen i samma tystnad som för drygt 12 timmar sen, och i det samma lugnande skenet från stearinljusen och ljuslyktorna. De fick jobba hårt denna dag, de stackars ljushuvuden.

En kopp te var liksom inte att tänka heller…Nejdå, samma hjärndöda vattenkokare som i gryningen var inte så samarbetsvillig nu i natten heller.
Tänkte tanken, om man skulle kolla runt i huset efter en pannlampa? Kanske hade jag fått hem en sådan vid tillfälle….

När en timme gått bestämde jag mig ändå för att krypa i säng….

DÅ sa det poooof igen och vips varde det ljus….

Kastade mig ut i badrummet, tvättade av maskaran, satte igång återupplivade vattenkokaren och fixade raskt en kopp te…

Och med kvällsfrusna händer runt koppen kom konspirationstankarna.

Finns det kanske ett mönster i det här? Finns det ett ström-strypar-monster? Varför sker detta allt oftare och som det känns, nästan bara just i vårt samhälle?

Konspirationsteorierna hopade sig i huvudet. Inget bra svar infann sig heller, för stora delar av hjärnkontoret hade i denna sena timma lagt ned arbetet.

Men framför allt kom trötta gnälltanten i mig fram. Varför i helsike utlovade Eon en tre timmars strömjakt och så nöjde man sig med en timme? Kan de inte bara hålla vad de lovat?

Nåväl, det var dags att knyta sig. Då blev det med tanken om att NU gäller det att proviantera. I en så osäker tid av ström-strypar-brott måste man allt vara mera förberedd.

20141023 stromlost igen Deercat DSC_0098

Stormkök, pannlampa noteras på inköpslistan och veden ska travas vid öppna spisen.

*bunkrar upp och sorterar konspirationstankar gör*

Deercat©

Etiketter: , , , ,

Kommentera

