Singel i toppform

För ett par dagar sedan fick jag via en vän på Facebook upp ögonen för ett nytt fenomen. En dejtingsajt för elitsinglar.

ELITSINGLAR!

Spontant rammade ordet och innebörden av sajten mig i magen och hakan rasade ned några enheter.

Elitsingel!

Länge smakade jag på ordet…

20140115 Photo Deercat  IMG_20131227_082031

E-l-i-t-s-i-n-g-e-l!

Enligt sajten innebär ett medlemskap i elitsingelklubben bland annat minst 4 års studier vilket jag tolkar som 4 års universitetsstudier. Det också utifrån att man utlovar i TV-reklamen som florerat att här får man möjligheten att dejta och festa runt med sofistikerade singlar, jurister framhävs som särskilt sofistikerade.

Hmm….Med tanke på att det antal jurister som undertecknad kommit i kontakt med i livet kan jag bara inte komma på en enda sofistikerad jurist. Sorry, att jag säger det. Men ärligt, jag har inte mött en enda yrkeskategori som singelfestar på ett sofistikerat sätt.

Så, redan här föll alltså mina möjligheter att klassas som elitsingel – om man utgår från Elitsinglar.se och deras i mitt tycke märkliga marknadsföring.

Nåja, inte för att undertecknad hade tänkt sig ansöka om ett medlemskap i Elitsinglars klubb.

Under senare år har jag nämligen utnämnt mig själv till supersingel.

Betty Boop

Efter en hel del övervägande och tankekraft har jag kommit fram till att mitt liv inte rymmer en partner, och verkligen inte det arbete som krävs för att bygga ett gott förhållande till densamma. Framför allt har jag inte heller mött den man som har tillräckliga förutsättningar för att jag skulle vilja omprioritera allt annat spännande som lockar.

Men hur det än är med den saken så har jag ändå svårt med elittänkande som snart sagt genomsyrar det mesta i samhället.

Arbetslösa ses som amatörer i konsumtion och att hålla hjulen igång. Arbetstagare – Eliten inom konsumtionssamhället. Sjuka = amatörer som nasar på skattekronorna. Friska – jobbar och är eliten som betalar kalaset. Invandrare klassas som amatörsvenskar medan en del anser att helsvenskar tillhör eliten av befolkningen…osv.

Om vi nu återgår till dejtingsajtens budskap, och också gör det som Deercaten har svårt för att låta bli – analysera läget.

Vad blir då sajtens budskap till mig?

För finns uttrycket elitsingel måste ju motsatsen finnas – amatörsingel.

Och är Deercaten inte elitsingel så kanske kvinnan är en amatörsingel.

20140115 Photo Deercat 20130916_075046

Hmm…

Det ska väl medges att efter skilsmässan i början av 90-talet  och ett längre förhållande därefter, och som tog slut årsskiftet 2003-2004, var etiketten amatörsingel på sin plats.

För det var en märklig skakig känsla och upplevelse när man reste sig ur spillrorna av ett havererat förhållande och gav sig ut på singelmarknaden som en annan Bambi på hal is.

Snacka om att vara amatörsingel inledningsvis.

Men man lär sig massor om sig själv genom misslyckanden, brustna illusioner, tårar och kraschade drömmar. Och så klart lär man sig minst lika mycket av alla segrar, insikter, utsikter och skratt från de roliga stunderna.

20140115 Photo Deercat  IMG_20131129_075454

En lång och mödosam ”utbildning” alltså,  i mänskligt beteende, om brister och styrkor. Både sina egna och andras. Man kan säga att man motionerar sin själ, sina principer, sina ståndpunkter rejält.

Framför allt insikterna om sig själv får sig en ordentlig genomgång. I mitt fall fick det exempelvis pluggas rejält och länge omkring den förhatliga behagsjukan som inträffade varje gång det blev dejtande eller avstamp för ett eventuellt förhållande. Behagsjukan som är av riktig ondo, därför den tvingar en att ställa stora delar av det som är ens verkliga jag åt sidan till förmån för den andras väl och ve.

Med tiden blev allt detta verkligen som att gå i livets högre skola – eller rättare sagt, jag hävdar det är livets universitet.

Och eftersom undertecknad numera pluggat massor om egna styrkor, tillkortakommanden och annat minst lika viktigt i 10 år, borde det kunna ge en validering av ens kunskaper, och man borde kunna titulera mig som elitsingel.

20140115 Photo Deercat  20140112_163600

Men ärligt, elittänkande är av ondo, enligt mitt synsätt. Det där kan man hålla på med inom OS och idrott inom toppnivå.

Men hallå!!! –  Elittänkande i singellivet – NEJ TACK!

Här duger det gott, att kort och gott vara singel… S-I-N-G-E-L

Nåja, möjligen kan man vara singel på motionsnivå…

Men hur låter det?

Motionssingel?

Minst lika illa som elitsingel eller amatörsingel.

*Nöjer sig med att vara SINGEL i toppform gör*

Deercat©

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

2 svar to “Singel i toppform”

  1. Znogge Says:

    Märkligt att man måste kategorisera allt! Som om fyra års studier eller ett visst yrke skulle borga för högre kärlekskvalitet? Sedan fungerar det ibland som så ”att lika barn leka bäst”! Tur man inte är singel för jag skulle nog aldrig orka börja om igen 😉

    Gilla

    • Deercat Says:

      Jaaa, kaka söker maka, sägs det ju Znogge 🙂
      Och just det där att ”börja om” är besvärligt…därmed inte sagt omöjligt. Men så till den milda grad kategorisera oss människor är nog inte den bästa av förutsättningar.Öppenhet, öppenhet är min ledstjärna. 🙂

      Gilla

Kommentera

