Gott slut – Gott Nytt 2014

Om jag skulle försöka mig på en summering av år 2013 med några få ord skulle det vara dessa….

Att göra skillnad….

Att ha ett brinnande engagemang för att verka och skapa en positiv förändring…

Det är att göra skillnad…

20131231 Gott nytt ar by Deercat - Kopia (2)

Det är verkligen det jag vill med mitt liv och det är också med denna insikt jag går över 12-slaget i natt och in i det nya året…

Att göra skillnad för mig innebär exempelvis att när någon kontaktar mig via bloggen eller på annat sätt, och kommit fram till att de har problem med tungmetallproblematiken, sitt amalgam eller andra metaller i munnen, så kan en del av läkningen av deras liv bli det kunnande och de erfarenheter jag tvingats skaffa mig, och som jag utan vidare delar med mig av. Mitt nätverk i dessa frågor växer från år till år och i synnerhet nu när jag bestämt mig för att jobba vidare med denna smutsiga medicinska skandal…

Men det kommer inte längre bara vara dessa frågor som mitt hjärta ska glöda för.

Integrationsfrågor blev också ett engagemang under 2013. Det blev en hjärtefråga att hjälpa våra nysvenskar att hitta en framkomlig väg in i det svenska samhället.

Jag kan inte räkna hur många möten jag gjort under året med människor från olika kulturer, och vars ambitioner varit att få vara en del av gemenskapen i Sverige. Där vill jag, i de fall det går, vara en klippa att luta sig emot. Året 2014 kommer utvisa om mina strävande håller.

Men framför allt…

Min familj har fått, och kommer fortsättningsvis få minst lika mycket plats i mitt hjärta som tidigare, kanske ännu mera. För det blir alltmer tydligt med åren hur mycket de där starka familjebanden ger av förnyad kraft.

Kärleken till dem alla bygger min stabilitet och ger en äkta varm känsla i hjärtat…

Ett barnbarns hand i min fyller mig med så mycket kärlek att mycket annat tappar sin betydelse. Det är kärlek i sin renaste form. En kärlek som får hjärtat att bli större än störst och som med sitt överskott kan regna ut över alla andra som kommer och går i ens liv…

20131231 Deercat DSC_0141 - Kopia

I familjen ingår ganska många numera....Jag ska inte räkna upp dem alla…De vet vem de är och de vet troligen att de är mina förutsättninger för livet självt…De är villkoret för min känsla att göra skillnad, att göra något sorts avtryck här på jorden…

Någon av er har under året som gått läkt delar av mina rötter. Efter våra möten visste jag att livet nu inte mer skulle bli detsamma. Jag kommer för evigt känna stor tacksamhet, delvis blandat med sorg. Dock en hanterbar sorg.

Men så finns det ni som vi traditionellt sett inte skulle kalla familj. Men som jag ser som besläktade – som mina bröder och systrar. Ni som jag haft många och långa förtroliga samtal med under året som gått.

Om ni bara visste hur mycket jag uppskattar alla dessa brev, samtal, och vårt filosoferande om livsfrågor…OM ni bara visste…

En del av er har jag kommit närmare än andra.

20131202 Sikudden by Deercat DSC_0012

Och så ni – medsystrar och bröder – som gett er in i Amalgamlandet, och som behövt karta och kompass. Några av er slås med näbbar och klor för att slippa dödens käftar. Er fajt blev min. Er rädsla och kamp blev mina tårar. Er livsvilja har berört mig djupare än mycket annat. Samtidigt har våra gemensamma strävanden gett mig kraft nog att inse att man får bara inte ge upp. Det kanske kan finnas ytterligare en utväg, då när man minst anar det….

Och…Det är först den dag man drar sitt sista andetag här på jorden som vi kanske måste släppa taget om just den medsyster eller bror som kämpat till det yttersta…Och då får deras fajt och erfarenheter vara till hjälp för nästa som måste genom skärselden…De kommer oavsett vad de tror, göra skillnad för någon annan…

Gemenskapen i fajten ger oss förhoppningsvis också en känsla av att tillsammans är man mindre ensam.

Slutligen….

Inga nyårslöften ska ges i år…

År 2013 var ett år för förändringsprocesser inom mig. Året avslutas med tacksamhet över allt jag uppnådde…

Jag blev bättre på att ta vara på mig och mina resurser. Jag blev också så mycket bättre på att trivas med mig själv och mitt singelliv…

Och inte att förglömma, den medvetna processen att minska antalet människor i min innersta sfär, de som egentligen inte tillförde så mycket mer än för hög energiåtgång och förstämning..

Jag blev också mera nöjd med mitt sätt att sköta kropp och hälsa…Liksom de förbättrade resultaten i det att säga nej till åtagande jag egentligen inte orkar med, eller rättare sagt…Jag insåg mer på djupet att om jag alltför ofta säger ja till andra, blir det ett nej till mig.

Mina förhoppningar inför det nya året är egentligen bara att befästa ovanstående och fortsätta mina strävanden om en fin balans mellan familj, jobb, fritid och hälsa.

Slutdelen av 2013, som har gett mig en möjlighet till eftertanke blandat med träning, balans mellan jobb och familjeliv, anger takten inför 2014.

Framför allt…Det blir med många kärleksfulla tankar och nytt hopp som undertecknad träder in i nästa års kalender…

Med detta önskas samtliga bloggläsare ett Gott Nytt kärleksfullt 2014

20131231 Fyrverkeri by Deercat DSC_0109

*Skålar för ett Gott Nytt År, fullt av tillförsikt gör*

Deercat©

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentera

