God Jul…

Det är då sjutton också som tiden bara rinner i väg.

I vanlig ordning, och som det blir varje år kring juletid så rinner liksom tiden mellan fingrarna på mig…Och jag hinner ärligt talat inte alls få den där mysiga julkänslan i tid.

Möjligen när vi närmar oss påsk, då kan jag plötsligt känna mig redo för ett hejdundrande julfirande..

Adventsstjärna by Deercat

Men jag känner ändå det är dags att damma av tangentbordet. Det har varit både 1:a advent, 2:a advent och tredje advent och som bekant fjärde advent i söndags. Nu skriver vi måndag, dagen före dopparedagen, och dammet som lagt sig över tangentbordet fick blåsas bort för att jag behövde ta mig i kragen och önska er kära läsare en God Jul…

Nu var det ju inte bara dammet som låg som en grå hinna över tangentbordet. Nääädå…Den stora tröttheten hade sänkt sig ned över kroppen tillsammans med höstmörkret.

Jag vet inte om det är en placeboeffekt att det skrevs den 21 december för ett par dagar sedan. Med det så vänder ju som bekant ljuset tillbaka och jag kände en viss, om än liten återgång, till ett mer normalt energiläge.

Så det blev raskt till att förbereda sig in för själva julaftonen…

Glen Moray by Deercat IMG_6939 - Kopia

För julafton kan man liksom bara inte missa…Jag menar bara för jag är en sengångare angående själva datumet för julfirandet, kan jag inte räkna med att släkta är med på den trögheten.

Som vanligt ska vi fira ett stort gäng tillsammans där vi har knytis som oftast blir ett hejdundrande fint julbord. Och så samlas vi självklart kring den lilla killen som nu är två och ett halvt och mitt första barnbarn. Vi samlas kring hans förundran över tomten, granen, ljusen och alla de fina paketen som till största delen är hans.

Plus att vi gör något så sanslöst roligt som ett julklappslotteri för oss vuxna.

Det innebär att 16 personer spelar tärning om ett av alla de 16 paketen som ligger i mitten på ett stort bord. När man får en sexa eller etta väljer man ett paket tills alla paketen är utdelade. Men se det slutar ju inte med det. Alltså, bara för man tagit det mest attraktiva paketet kan man inte räkna med att man får behålla detsamma….

Nej å nej…

Nu ska dessa julklappar packas upp och genomgå en sorts allmän granskning. Därefter sätts timern. I tio minuter föser vi paketen mellan varandra om man nu slår en sexa. Det vill säga, slår jag en sexa och har upptäckt att svärdottern sitter med, säg sex ursnygga vinglas, så blir det…

– Hit med glasen….!

Och sedan hoppas jag ju på att jag får behålla dessa spelet ut…

Men oftast så finns det en attraktionskraft från flera inför samma julklapp..

20131207 Julmarknad Marieholmsbruk by S Prien DSC_0125

Och de där glasen fick jag inte den julen….

Nope….

I stället fick jag en spann med mig hem innehållande tvätt och skurgrejor. Det kan ju tyckas som det inte var så värst attraktivt. Men dock, det var det för mig som skulle flyttstäda inom kort vid den tiden…Alltså kom både skurspann och städprodukterna väl till pass.

Nåväl, och hur som helst…trots sengångarfasoner, så har ändå köttbulletillverkningen fungerat, gröten är kokt, skinkan griljerats och så klart provsmakats. Och inslagning av paketen i sista minuten har traditionsenligt gjorts…

För i morgon bitti är det dags att samla ihop vissa delar av familjen. Åka ut till landet där vi samlas för att mysa, må gott och väcka speldjäveln, då när tomten gått vidare till nästa hus..

Och än en gång känna ett sammanhang att njuta av.

Det är jag tacksam för…Mer än tacksam.

Och nu när jag nyst klart i samband med att ovan nämnda tangentbord dammades av, så vill jag med hela mitt hjärta önska er trogna bloggläsare än riktigt fin jul var ni än befinner er, och hur ni än tillbringar den kommande julhelgen.

20131223 Julhälsning DSC_0173

* låter friden och glädjens helg lysa gör*

Deercat©

Etiketter: , , , ,

Kommentera

