Säg inget till julhatarna!

Har hösten någonsin varit så vacker, suckade jag andäktigt till en väninna härförleden. Det var då när vi träffades som vanligt för vår stickkväll och dagen hade bjudit på ett fullständigt makalöst färgspel i naturen.

Tjaa, jo, men det måste den väl ändå ha varit, sa hon och vände varv på senaste allstret till hennes första barnbarn – en rosa mössa, så gudasöt att man kände karamelldoften i rummet.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0820

– Men jag minns inte att det någonsin varit så vackert ute, så färgstarkt, så sinnligt och enastående gudomligt fint fortsatte jag….och tillade:

– Jag minns inte annat än att förra hösten var kall, dyster, mörk och ännu mera mörk. Jag kommer inte ens ihåg att träden fällde bladen…Men i år har hösten trängt sig in i varenda livsnerv och det är som om cellerna jublar när de sakta följer årets höst…Kaskaden av färgprakt tar liksom andan ur mig, fortsatte jag min långa kärleksförklaring.

  20131016 Autumn by Deercat DSC_0130

Väninnan stickade vidare och jag försjönk i att räkna maskor och mönster på den virkade västen jag med stor entusiasm satte igång med under vårkanten…Ett arbete som sen fått ligga i träda medan Deercaten också njöt sommaren med alla sinnen.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0060 -

Samtidigt som det blev en behaglig tystnad mellan väninnan och mig så försjönk jag in i tankar om varför jag inte kunde minnas förra hösten, och ärligt, än mindre höstarna dessförinnan.

Jo, några brottstycken hade jag klart för mig förstås. Att jag exempelvis med bultande hjärta och stressymtom plötsligt kommit på att jag måste ju hinna fota lönnens färgprakt innan snön skulle komma. Minnet gav mig en hint om att jag  under flera år slagit på autopiloten och varit mer robot än människa.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0981

Konstigt vilka minnesbilder man tar med sig in i framtiden. Konstigt också hur man i efterhand formar sin syn på det som varit. Det som varit hade ju inte alls varit dåligt när jag sammanfattade olika år och årstider. Inte alls dåligt, tvärtom har ju flera händelser lagts till listan över mina starkaste lyckoupplevelser.

Men ändå kunde jag inte minnas att jag levt så intensivt och närvarande som just i år. Jag log för mig själv och la ned virkningen i knäet.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0826

Glädje…Jag känner glädje i år. Det är ren och skär glädje. Äkta glädje.

DET är den stora skillnaden mot de senaste åren som faktiskt också kantats av en del motgångar och en kropp som inte hängt med riktigt.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0875

Nu, med en styrkande sommar i bagaget, och så klart en större iver om att vara snäll mot kroppen,  ge den det den så väl behöver av kosttillskott, vila och balans, så har själen liksom också landat mjukt. Därtill kommer också att en del beslut gjorts om att inte göra om en del misstag. Ta lärdom och framför allt att följa stigen mot de mål som är mina. Mot mål som får själen att sjunga.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0921

Där någonstans infinner sig lugnet….

Det är säkert därför jag  med långt större närvaro, och just i år, följer varje litet löv som sakta ringlar ned i böljande rörelser, på sin färd mot sin egen död.

En vacker och färgstark död.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0802

Något har förändrats…

Troligen inte hösten…

20131016 Autumn by Deercat DSC_0586

Troligen handlar det mer om en större närvaro i nuet än på många år. Alltså min närvaro.

Troligen nynnar själen stilla, därför att i takt med att naturen går till vintervila, är jag i takt med varje utvecklingssteg som sker i mig. I takt och närvarande med årstiderna och alla dess skiftningar

20131016 Autumn by Deercat DSC_0742

Och, faktiskt slog det mig häromdagen, att om två månader är det julafton.

För första gången på många år ser jag framemot  denna fina högtid med äkta glädje. Advent, Lucia, familjemiddagen, barnbarnets glädje och så klart alla de fina stunderna med en bok framför brasan.

Funderar faktiskt redan nu omkring hur jag vill pynta mitt sköna bo.

Men lova!

Säg nu inget om detta till alla julhatarna!

Deercaten slipper gärna beska kommentarer som slår knockout på den kommande julglädjen.

20131016 Autumn by Deercat DSC_0145

*balanserar i höstlugnet gör*

Deercat©

Etiketter: , , ,

2 svar to “Säg inget till julhatarna!”

  1. Znogge Says:

    Jag är ingen vän av hösten men jag måste medge att den varit helt ok så här långt! Temperaturen väldigt behaglig och färgerna enormt vackra just nu. Men frågan är om november inte blir dystrare…

    Dina bilder gör i alla fall hösten rättvisa!

    Trevlig helg 🙂

    Gilla

    • Deercat Says:

      Tackar Znogge…
      November får bli nästa utmaning. Snart är månaden här…huva. Ska se om jag kan uppfinnas en metod för att också kunna prata om just november i positiva ordalag.
      Trevlig helg till dig också…
      🙂

      Gilla

Kommentera

