Nya tider – strålande tider…och julgranskriget

God middag kära bloggläsare!

Så var det nya tider – strålande tider….bokstavligt talat. Utanför skiner solen och snön gnistrar så man måste kisa hela tiden. Det kan inte hjälpas, jag gillar vintern långt mer när den visar sig från en gnistrande sida än regn, slask och mörker.

Nya tider…ja det har väl inte undgått någon att vi nu skriver 2010 på alla handlingar när vi undertecknar.

Det nu 11 dagar sedan vi vaknade till just 2010. Jag tyckte redan den dagen att något hade förändrats i mitt sinne…förutom datumet dårå…

Det tyckte jag förövrigt redan 15 sekunder efter tolvslaget. Kalla det placeboeffekt eller what ever…men något var annorlunda.

När jag skålat ut det gamla och in det nya året lämnade jag vännerna jag firat nyår med. För första gången i mitt liv körde jag genom en stad en nyårsnatt, strax efter tolvslaget…En stad som fullkomligt exploderade av nyårsraketer och smällare. Det var en märklig och mäktig upplevelse i sällskap av regnbågens färger och gnistrande raketer.  Och så bara några få hemvändande nyårsfirare……

Jag åkte hem med en känsla av tillförsikt. Det kommer bli bra…Det ska bli bra! Bara i orden ”ett nytt år” ligger en sorts möjlighet. Nya blanka blad att fylla med något vettigt.

Piff och Puff verkar dock inte riktigt nöjda med inledningen av det nya året.

Piff och Puff, undrar kanske vän av en viss ordning? Dom har vi inte hört talas om tidigare?

Nä, det har ni inte av det skälet att det är nya namn på våra två fyrbenta julgranskrossare.

Under förra årets sista dagar, liksom de första dagarna av det nya året var det verkligen high life i julgranen. Till slut uppstod ett regelrätt intressekrig mellan Piff och Puff och oss som ingår i sällskapet ”Bevara julgranen till tjugondedagknut”.

Som jag redan nämnde i förra inlägget hade vi då haft fullt upp med att ständigt leta reda på polkagriskäppar, liksom de hemgjorda änglarna som fick flyga runt lite varstans…Samt hålla ordning på havet av röda kulor. Till slut var granen var så krigsskadad att den var minst sagt deprimerande att titta på den….

Fast det tyckte ju inte Piff och Puff…Desto rörigare det blev…desto roligare…

NÄHÄ! NU får det vara nog, röt jag till slut…Då låg granen utslagen på golvet…

Och lagt gran ligger……

Med en blick från en självutnämnd krigsgeneral skred jag till verket för att återerövra resterna av det som en gång var en fiiin julgran. Och om möjligen rädda hem det mesta av julpyntet. Var det nu än kunde finnas i kaoset…

Piff och Puff inspekterade nyfiket om deras sista attack verkligen dödat granen…på riktigt alltså. Och om det kanske kunde vara fritt fram att skända den döda granen….

Dock var matte så mycket snabbare och mer strategisk…..Så inom en halvtimme hade resterna plockats i kartonger….och Zion(Piff) hade den goda smaken att i alla fall ta ett sista farväl….

Så på det hela taget har årets första dagar gått riktigt bra….Utan för granen dårå….som faktiskt inte överlevde enligt vad traditionen påbjuder.

Nåja…Det är vi nog ganska glada för…Livet har så många andra uppgifter åt oss nu och vi förbereder oss inför en ganska hektisk januari månad.

Yngsta sonen ska börja plugga på universitetet i Växjö och förbereder sig just nu med inköp av kurslitteratur och annat. Äldsta sonen genomgår en avancerad knäoperation nu på onsdag, och dessutom fyller han trettio en vecka senare….

Själv ska jag ta itu med en del löften som ska infrias under det kommande året…Om det kan vi språkas en annan gång….Men ett är att bloggen här allt oftare ska ha ett nytt innehåll….

Så nog har vi lite att sy med, som de gamle säger här i Småland….

”Piff” och ”Puff” har nu också avprogrammerats för att inte dagligen utföra ildåd och krigshandlingar…Och i stilla stunder vänder de blicken ut mot världen. En värld som roat dem med att snöa lakan och skicka en och annan hungrig fågel i deras synfält.

Skriver på nya blanka blad gör

©Deercat

Etiketter:

Ett svar to “Nya tider – strålande tider…och julgranskriget”

  1. Anonym Says:

    Hej

    Gilla

Kommentera

