Storbrand – i Värnamo….

Jag redigerade bilder från veckan som gick lite sent i går kväll…..De skulle skickas vidare till en god vän i Göteborg under sena kvällen…….

När jag var på sluttampen så kände jag brandrök…..Blev alldeles stel och rusade runt i vår lilla 6-familjfastighet där vi hyr vår lägenhet…

Tankarna om att någon kanske glömt ett stearinljus fick mig att frysa till is….

Men……Ingenstans kunde jag känna rök från någon lägenhet….Tankarna for runt i huvudet….Att det brann någonstans det visste jag men var…?????

Ställde mig på trapphusets gemensamma balkong som har utsikt över staden….Såg en enorm rökpelare över himlen…och lågor som nådde så högt att jag insåg att det här var en storbrand…

Ringde sonen som var i en lägenhet i centrala delar av stan….Klockan var nu ett….

Jag visste inte om brandkåren var larmad….???

Jag bad sonen kolla var det brann någonstans….Han var helt omedveten…….

Men när han såg flammorna mot skyn sa han högt….Shit och fan….!!!

Jag rusar dit mamma! Måste kolla vad som händer….!

Håll mig underrättad!!!! säger jag…

Men jag ville inte vänta…utan slängde på mig termokläder…..Det var tio – femton minusgrader….Kastade kameran över axeln och så sprang jag ut i natten….och nedför backen, vår viadukt…….Och…

Gamla gummifabriken, kommunens storsatsning på ett konstcenter förstörd.

Där stod gamla godsmagasinet intill gamla gummifabriken, och numera omstridda konstcenter i lågor…

Brandkåren anlände några sekunder före mig, och många andra som nu också vaknat, och förstått omfattningen av brandröken som svepte in stora delar av staden……

Medan jag stod där med min kamera såg jag dessa gamla kulturbyggnader brinna ned till grunden….En mycket, mycket sorglig syn…..

Det här är en mindre katastrof för vår kommun som bestämt sig för att satsa miljoner på ett konstcenter i gamla gummifabrikens lokaler…? Vem ville projektet så illa???

Tanken om att det var en anlagd brand ville inte släppa taget…Kan det vara så illa…?

Nu ska jag bege mig till ”brottsplatsen” igen…Återkommer med mer rapport….

*kastar sig ut i vinterkylan gör*

©Deercat

Ps!!! Branden rubriceras som skadegörelse! /ds

Etiketter: , , , ,

6 svar to “Storbrand – i Värnamo….”

  1. Znogge Says:

    Många bränder är dessvärre anlagd. Totalt meningslöst men så illa är det.

    Gilla

  2. Cicki Says:

    Så tråkigt det där är när sånt där händer.

    Gilla

  3. livsglimtar Says:

    Nu ryser jag, du kanske läste hos mig om branden i min grannes kök för några veckor sedan. Stort drama och jag fick hoppa in och se till att det gick så bra det bara kunde, men gud så rädd jag var hade svårt att somna på kvällen. Hela grannens kök har nu rivits ut och hon håller på och få ett nytt. Vi i huset vill inte ha kvar tanten för det är andra gången på en månad som hon eldar …. förra gången var det brand i kastrull i mat vars rök hon vädrade ut i porthuset så att alla trodde det brann i huset. Alla grannar blev rädda och sökte precis som du gjorde de kom högst upp där jag bor för de märkte ju att det blev kraftigare rök längre upp. Men den gången lyckades hon släcka själv … men röklukten fick vi in till oss och i porten stank det många dagar.
    Kram

    Gilla

  4. photoimagine Says:

    En riktigt God Jul till Dig!

    / Imagine

    Gilla

  5. madonnan Says:

    Hej,

    Så trist och onödigt när fina byggnader brinner ner…

    När jag kom hem igår kände jag stark bränd lukt precis utanför vår dörr och blev så orolig för båda döttrarna därinne att jag knappt fick in nycklarna i låset… Som tur var så var det från nån granne som bränt nån mat eller så.

    Passar på att önska dig en riktigt God Jul! 🙂

    Gilla

  6. Skatan Says:

    En riktigt GOD JUL och GOTT NYTT NÄSTA ÅR önskar dig Skatan.

    Gilla

Kommentera

