Balans mellan jobb, fritid…och vaccinkaos!

God morgon kära bloggläsare….!

Än en gång har bloggen fått stå och stampa i några veckor utan ett enda ord nedtecknat. Skribenten, jag alltså, har haft mer än fullt upp under tiden, och ständigt brottats med VAD ska jag prioritera…

Två hjärtan

Nu handlar livet verkligen om att hitta balans mellan jobb, mera jobb och så fritid..och framför allt att vila mellan uttagen…

Men igång och jobbar är jag…och vem sjutton trodde det för ett par år sedan….? Då när jag låg raklång i sviterna av flera års förgiftning av tandlagningsmaterialet, och så klart också efter tandsaneringen….Ingen….allra minst jag själv som då på den tiden inte ens orkade tänka tanken om att ta mig upp ur sängen. Nu är det helt annorlunda….

Livet har återgått till det mer normala…Dagarna är fyllda av allt annat än sjukdom och elände….Jag skuttar upp ur sängen, nåja….inte alla dagar, men för det mesta pigg och glad…Jag sjunger oftare, skrattar ännu oftare, är klar i knoppen och på det hela taget så känns det som om jag fått en andra chans till att göra något vettigt av många och svåra erfarenheter. Och det märks så tydligt genom att vardagssamtalen omkring det jobbiga nästan ebbat ut. Allt för att nya ting ska få plats…

I stället handlar mina dagar mer om att ta ställning till alldagliga spörsmål….Allt från vad ska vi handla hem till middag? Och om det kan göras på väg hem från jobbet? Eller vad ska jag ha på mig idag, dårå?……Befriande och härligt!…Dessutom är det som så att när man väl är ute i arbetslivet igen involveras man lättare med de frågor som för tillfället är på tapeten….

Just nu kan det väl inte ha undgått någon – den stora frågan……Vaccinera sig eller inte…?

Två hjärtan och grått

Det är i alla fall den frågan som debatteras friskt i media, vid kaffebordet eller på arbetsplatserna runt om i landet…

Och självklart har jag med all den medvetenhet om kropp och hälsa jag fått under de senaste åren valt att noga sätta mig in i just vaccinfrågan….

Och med det komma fram till att för min del MÅSTE det bli ett blankt NEJ!

Mina tre argument för det är…

1. Vaccinet är inte testat tillräckligt

2. Det innehåller kvicksilver, plus en massa annat skräp som kroppen inte gillar…..Och är..märk väl, inte att jämföra med det kvicksilver vi i kan få i oss via fisk. DET vet den som förstått skillnaden mellan det som går via magsäcken och det som kommer in via blodet…

3. Jag är misstänksam till hela förfaringssättet som varit i vaccinfrågan, från början tills nu. Blev grymt misstänksam i synnerhet när vaccintillverkarna i USA friskrev sig från allt ansvar i fall man blir sjuk av vaccinet. Och ännu mer efter den här artikeln om vaccinationskaoset i Tyskland.

Två hjärtan papper

Och så lyssnar jag runt och hör rädsla i folks röster. De har helt enkelt blivit så uppjagade och stressade att de på många sätt inte kan eller orkar sätta sig in i frågan alls…och för enkelhetens skull blir ens agerande utifrån hur andra gör.

Kanske gör man så för att antingen slippa sticka ut om man säger NEJ, och därmed riskera att behöva försvara sina ståndpunkter, eller så väljer man att vaccinera sig och slipper ifrågasätta om det är bra eller dåligt…Och hoppas på det bästa…..

NEJ! Det är väl klart att jag inte ska vaccinera mig….säger jag när någon frågar….

Men tillhör du inte riskgruppen då? Öh….jo, det kanske jag gör…Möjligen, tänker jag vidare, men orkar inte gå in på detta…..eftersom det skulle bli en för lång historia om hur jag fått omvärdera en hel del kring det där med läkemedel och annat under åren som jag varit sjuk….Men om det vill jag inte orda om idag, i morgon eller nästa vecka, och om så blir fallet så blir det i ett annat forum.

Men en sak är säker…jag vägrar låta mig dras med i andras rädsla för döden….Framför allt att dras med så till den milda grad att jag förlorar min förmåga till klarsynthet…mister omdömet…eller låter andra vinstdrivande människor fatta beslut om VAD som ska vara i min kropp…

Det finns tre goda argument som jag håller upp i de flesta sammanhang som bra punkter för mig att stå på när det gäller besvärliga val.

Den första är, är detta väl beprövat?

Den andra är, risken….jag har inget emot risker men de ska vara väl övervägda de risker jag tar

Den tredje är kvicksilver…jag tål helt enkelt inte kvicksilver alls utan att riskera bli sjuk igen.

Men det är svårt att få tyst på de värst panikdrabbade…De som tittar anklagande på en efter det bestämda NEJ, jag måste använda mig av. Det är som om jag begår någon sorts landförräderi OM jag väljer bort vaccinet….

Det är bara att kolla in alla affischer på sjukhus och vårdcentraler runt om i landet….Budskap som nästan pekar finger åt oss och säger DU DÄR! Smit INTE iväg nu! Och för fan ifrågasätt INGET!

Det finns massor av exempel på hur folks rädsla styr….och hur man med känslomässig utpressning (den värsta sorten) ska argumentera för….Till leda nu har jag hört…JO, men man vaccinerar sig för att vara rädd om nära och kära i riskgruppen….

Åhååå….så då är jag alltså en skit som inte tänker på det då??!!! Jag blir i deras ögon näst intill en omänsklig typ som utsätter barn och andra i min omgivning för en eventuell smitta….?!

Men jag låter dem hållas….och så lägger jag ned alla tankar om att förmedla det jag kan och vet….Var och en får bli salig i sin tro…och framför allt…Var och en som vaccinerar sig får ta dom eventuella konsekvenser det kan innebära….Det lägger jag mig inte i…..

Jag har som sagt ett ”nytt” liv att leva….

Två hjärtan konstnärligt

Det livet innehåller numera också ett kopiöst planerande…..Hur få ihop balansen mellan jobb och fritid….? Det har jag inte fått ännu….men är ändå på god väg….

Allt från energitjuvar till små ting som inte är nödvändiga att fundera över tittas över….Liksom allt som jag verkligen vill ska finnas med på resans gång och som ska prioriteras….

Jag säger inte att det är enkelt att leva i balans….Inte alls!..…Men jag kan se att det är väl värt att inrikta sig på det som en målsättning….

I helgen som gick exempelvis så stöp jag ned i sänghalmen under en hel dag….Kroppen var sååååå trött, huvudet värkte och en magåkomma satte P för all framfart…Inte konstigt alls förresten att det blev gnissel från kroppen…..Förra veckan jobbade jag exempelvis 45 timmar….DET VAR BARA för mycket….

Och när jag mellan sömnstunderna under lördagen, rannsakade den senaste månaden ställde jag mig själv tillbaka till ruta ett. Allt för att omvärdera kraft, ork och förmåga till att balansera upp tingen…

Och nu tillbaka igen på startplattan, denna måndag morgon med ett mera nyktert tänk.

Minska lite jobb här och var!…..Bort med det där ”onödiga” åtagandet som jag lovade göra i min iver att vilja väl…Bara att avboka! Tanka kraft och glädje från familjen och vänner! Yes…alltid lika verksamt…Tacka mindre JA, och säga flera NEJ!….Och komma ihåg att ett NEJ oftare kan vara ett stort JA till en själv….

*balanserar och trixar med tiden gör*

©Deercat

Etiketter: , , , ,

20 svar to “Balans mellan jobb, fritid…och vaccinkaos!”

  1. Cicki Says:

    Härligt att du är tillbaka på banan igen. Grattis. Och……jag ska inte heller vaccinera mig. Av ungefär samma orsaker som du. Jag vill inte ha något okänt gift inspruta i min kropp. Blir jag sjuk i svininfluensa så blir jag. Inget mer med det. Jag tillhör generationen som gått igenom asiaten och hongkong. Jag blev aldrig sjuk av dem. Så jag tror jag klarar mig även denna gång. Kram

    Gilla

  2. h-lady Says:

    Blir orolig när bloggen är tyst…. Blir glad när jag ser att du mår bra TROTS jobbmängden… Lite skönt att veta att jag inte är ensam om att säga nej till vaccin.
    Va´rädd om dig!

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Cicki!!! Javisst är det…Om det sedan håller hela vägen får tiden visa…Har gett det fram tills sista december för att då utvärdera…Får jag någon livskvalitet om jag jobbar så där mycket? Håller kroppen? (redan nu tveksamt)? Men hur mycket kan jag jobba då? Osv…
    Tack för din kommentar….Det är alltid lika gott att veta att jag inte är ensam om mina resonemang…
    😉

    Hahhaaa…..H-lady….Jag blir liksom också orolig när bloggen får stå tyst och stampa….Blev ännu mera orolig när jag inte hittade balans nog för att skriva…Men nu kan jag vara på rätt-rätt väg…
    😉
    Tack för att du bryr dig!

    Gilla

  4. Anonym Says:

    Håller med. En tyst Deercat föder oro. Välkommen tillbaka. Ingen kan påstå annat än att du har tåga. Seg och envis som en Småländsk martall och vän som en Skånsk lind i blomning. Ditt sista stycke är värt att läsa flera gånger om och begrunda! Du är på god väg. Du kommer att lyckas.
    /Valter

    Gilla

  5. h-lady Says:

    Håller alltid en speciell tumme för dig o de dina… *Är bara så*
    Jobba 45 timmar i veckan är inte bra för någon…. *nopp* Än värre om inte kropp (o knopp) är 100%

    Försök….. ta det liiite lugnt… Försök!

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Attans bananer….! Nu rodnar jag lite skamset ända ned till tårna….!
    Anonym….! Blir rörd och berörd…Tack o Tack!

    H-lady…klokast att lyssna på dina ord…Tack…..Jag ska, jag ska…!

    😉

    Gilla

  7. Moniqa Says:

    Hallå i stugan! Länge sen jag vandrade runt bland bloggarna…fick se ditt namn i min bloggroll och tänkte men huuur har hon det???
    Du har samma känsla som jag inför detta hysteriska svineri. Du får väl dra till med att du är äggallergiker eller nåt?? Så lågt att de spelar på människors rädsla och ”samvete”… man kan ju ha smittan med sig även om man är vaccinerad…om man nu int egår omkring i spritindränkt folie hela dagarna?? hehe
    Känslan att man gör det som är rätt för en själv är viktigare än att göra nåt av rädsla för att andra säger det… rädsla kan man verkligen bli sjuk av. Må så gott nu och ta DET LITE LUGNT mellan varven!! *kram*

    Gilla

  8. Deercat Says:

    Du är alltid lika välkommen Moniqa…! Och det känns gott med en själsfrände….
    😉

    Gilla

  9. Anonym Says:

    Två ting. En bakteriolog informerar om att sprittvätt mot influensavirus inte fungerar. Bakterier dör av sprit men det gör inte virus. Vanlig tvål och varmt vatten är effektivare.
    Försäkringsbolagen är allmänt intresserade av att människor försäkrar sig. Ger deras riskvärdering en rimlig bild utformar de en försäkring för detta.
    Om man nu accepterar att influensavaccinet är harmlöst ur biverkningssynpunkt, varför går det inte då att teckna en försäkring mot vaccinbiverkan? /Valter

    Gilla

  10. Metallallergisk Says:

    Förstår inte riktigt hysterin. Media och läkemedelsindustrin har hittat ett nytt marknadsföringsknep, sprid panik och skräck för influensor! Sälj lösnummer och vaccin! Det dör fler personer i riskgrupperna med hjärt- kärlsjukdomar och astma under en normal värmebölja än det gjort i denna influensa. Finner inte heller några skäl att vaccinera mig. Är dessutom metallallergisk och skulle inte komma på tanken att spruta in en tungmetall i kroppen. Har ju för f-n inte ens en jeansknapp i metall.

    Gilla

  11. sven Says:

    Problemet är att de flesta av oss inte tror oss om att kunna fatta egna beslut. Vi har ifrån barnsben fått lära oss att det bästa och enda altrnativet är att hålla någon ”landsfader” i handen. Visst förstår vi hysterin. Tyvärr ser inte alla avsikten med den. Och uppstår biverkningar och problem så har ”landsfadern” en stor kittel att ösa uppkoket av ”experternas” förklaringar ur. Så du behöver inte vara lugn.. Allt löser sig. / Sven

    Gilla

  12. Znogge Says:

    Jag tänker inte heller vaccinera mig för jag resonerar ungefär som du gör.
    Ha det gott!

    Gilla

  13. Joakim Says:

    Jag minns mycket väl hur det var att gå i en dimma som en zombie innan amalgamsaneringen.
    Man förstod inte omvärlden, tankar och beslut blev oftast fel.
    Kvicksilver ger som bekant skador på alla former av levande organismer oavsett om dom tillhör socialstyrelsens ”Sekt” eller inte.

    Mot all vetenskap får man stora skador av kvicksilver oavsett form och mängd, och kroppen reparerar sig sakta om den får lite bränsle i form av vitaminer och mineraler.
    De personer som nu kämpar sig genom en skyddad och förberedd sanering har normalt en förbättring att vänta fastän det tar några år.
    Ja oftast blir dom som sanerar utan skydd och förberedelser skadade för evigt, så skaffa kunskap innan!

    Själv ringde jag läkemedelsverket och socialstyrelsen där dom sade att influensan är mildare än vanligt, dessutom fanns inga tester om man tål kvicksilver, Vem vill injicera bly i kroppen när kvicksilver är ca fem gånger farligare ? Plus saker som kan ge ”Gulf war syndrome”…….

    Kolla gärna på ”Amalgamskadefonden.se” och skriv gärna på namninsamlingen som ska komma i dagarna mot vaccinet och skickas till socialstyrelsen.

    Visst är livet härligt när man bytt från att vara uppe ur sängen en timma varje dag till att kanske ligga en timma kanske två gånger i veckan 🙂
    Ja ja ! Jag sover 7-8 timmar och vaknar utvilad för att fortsätta med livet som stod still i ca 10 år 🙂

    Gilla

  14. nasse Says:

    samma rädsla som får folk att vaccinera sig får även folk att INTE vaccinera sig, masshysteri och skrämselpropaganda sprids i båda fallen

    Gilla

  15. Deercat Says:

    Nasse!!!!
    Bakom skräck och rädsla ligger oftast okunnighet.

    Den som tar sig lite tid att ta reda på fakta, oavsett vilket område det gäller, och fattar sina beslut utifrån just att man förstått vad man ger sig in på, den känner inte rädsla längre…utan tillförsikt…..

    När det gäller vaccinfrågan har jag personligen använt månader, flera experter, forskare och läkare, med mera, INNAN jag kunde fatta mitt beslut om att INTE vaccinera mig.
    Mitt beslut underlättades dock av att jag är allergisk mot kvicksilver och därmed var det omöjligt för mig att vaccinera mig, eftersom det inte kunde erbjudas oss så kallade riskgruppare en kvicksilverfri vaccin.

    Så jag kan alltså inte hålla med dig….OM du menar att vi som väljer bort vaccinationen har blivit vilseledda och ingår i en sorts masshysteri. Men det kanske inte var det du menade…
    Min upplevelse är nog snarare att ju bättre påläst man var i denna vaccinationsdebatt, desto mindre benägen var man också att vaccinera sig….
    Och de som kastade sig över en vaccination var ofta de som var mest skräckfyllda…och utan kunnighet i frågan, i alla fall har de som jag mött som vaccinerade sig..och sedan sagt att de fick panik….För pålästa var de inte…

    Gilla

  16. nasse Says:

    Håller fullt och fast med dig om att bakom skräck och rädsla ligger okunnighet. Du kanske tycker att du är påläst men du har naturligtvis (medvetet eller omedvetet) till största del letat efter och använt dig av källor som stöder din uppfattning. Det man vill få fram får man oftast fram eftersom man då gärna tolkar allt som ett stöd för sin egen åsikt. Ungefär som fan läser bibeln…… Och det gäller vilken sida man än står på.

    Att du sen är allergisk är en helt annan sak och det gör ditt beslut fullt förståeligt.

    Jag har dock svårt att tro att alla som inte vill vaccinera sig är pålästa eftersom jag har hört skäl som inte grundats på något annat än rädsla och ibland total dumhet, som att det härdar kroppen att då och då aktivera immunförsvaret eller att det är någon slags konspiration från regeringen el dyl

    Jag vet dessutom människor som vaccinerat sig som precis som du tycker sig vara väl pålästa ifrågan och känner stor tillförsikt till att vaccination är det rätta.

    Var och en blir dock, som sagt, salig på sin tro och jag respekterar vilken åsikt man än har. Vad jag däremot har svårt att respektera är när någon säger sig sitta inne med den enda rätta sanningen och kallar manniskor med en annan åsikt okunniga. Det är respektlöst.

    Gilla

  17. Deercat Says:

    Nasse!
    Eftersom undertecknad jobbade ett antal år som journalist lärde jag mig vid den tiden att ställa mig frågorna, VEM säger så? Och varför? Och VEM vinner på att den här informationen når ut?

    Oftast har den som vill ha ut ett budskap en vinst av budskapet. Det kan vara att man kan tjäna pengar på att förmedla något.

    I fallet med vaccinerna gjorde jag exakt likadant.

    VEM stod bakom den info som spreds? Oavsett om det gällde för vaccinering eller emot.

    När det gällde propagandan för vaccinering stod nästan uteslutande läkemedelstillverkarna…De hade utan tvekan en storvinst att hämta hem där…Och tittade man noga efter hur hela processen sköttes från allra första signal om en eventuell blivande influensa så ser man tydligt hur ”marknadsföringen” och lobbyismen tog fart…….

    Och det var med sikte på stora vinster för läkemedelsföretag som var på nedgång i vinsterna.

    När det dessutom med tiden man ”grävde” vidare i det hela, följde allt fler exempel på att vaccinfrågorna drevs på med ett stort vinstintresse, tappade i alla fall förespråkarna trovärdighet i mina granskande ögon.

    Sedan visade sig att WHO´s medicinska rådgivare varit betalda av vaccinindustrin, vilket man inte förnekar, men det är hiskeligt mycket hemlighetsmakeri kring saken, tjaa…då var det ju lätt att inse att något var ruttet i hela affären.
    Att vaccintillverkarna också tidigt friskrev sig från allt ansvar OM man skulle bli sjuk eller skadad av vaccinet gjorde också den journalistiska nosen för skumma ting vaksam….

    När det gällde emot-sidans propaganda fann jag inte så värst många som skulle ha vinster av sina påstående. Snarare tvärtom. Man bemöttes med spott och spe, oavsett om man var forskare, läkare eller på andra sätt insatt i vad det var som man tänkte spruta in i folk.

    Alltså blir mina slutsatser: Den som INTE har vinning av en propaganda blir långt mer trovärdig än den som står med solklara bevis för att man tjänar miljoner på ”kampanjen” man driver.

    Att det utöver ovanstående också visade sig att man inom den tyska regeringen krävde ett vaccin utan skvalen och kvicksilver, och beställde detsamma för sig själv och sin personal, så räckte det långt för att man avstår, oavsett allergi eller inte.

    Bara några exempel på HUR man ställer sig frågorna INNAN man fattar ett beslut.

    Slutligen, och med detta avrundar jag min debatt med dig….Var du fick ifrån att jag kallat människor med andra åsikter okunniga vet jag inte…?

    Vad jag vet jag sagt är att bakom rädsla och skräck finns det oftast en okunnighet om VAD saker och ting egentligen är.
    Vad jag också sagt är att om man ägnar en liten stund åt att ställa sig frågorna ovan, samt söka trovärdiga källor….oavsett vilket ämne det än må vara, kanske man blir mer kunnig för att kunna fatta ett bra beslut.
    Om man utifrån ovanstående frågor och svar sen fattar beslutet att ändå vaccinera sig är det ju upp till den personen. Då har man i alla fall gjort det man kan för att förstå frågan.
    Det är min fasta övertygelse att var och en har rätt till sin ståndpunkt och åsikt. Den blir lättare att förstå om man är påläst dock och kan förklara hur man tänker…Det har alla vi som INTE tagit vaccinen göra…Alltså förklara oss…

    Det som kan göra mig brydd är OM man vaccinerar sig, och inte har läst på om VAD man får i sig genom vaccinationssprutan…Man gör det för man TROR och har HÖRT att det ska vara bra….Det kan få mig att fundera på HUR tänker man där om sig själv…?
    Varför vill man inte veta exakt VAD man får in i sin kropp? Och varför kräver man i så fall inte det bättre alternativt på vaccin, ett väl beprövat, utan tillsatser och kvicksilver som bekant numera är förbjudet i Sverige.

    Vem vann på att det inte köptes in det betydligt bättre alternativet för befolkningen….? Alltså ett vaccin UTAN kvicksilver, skvalen med mera olyckliga tillsatser. OM det nu verkligen fanns en pandemi att tala om som var större än den vanliga årsinfluensan?

    Läsvärt bland flödet av artiklar som sammanfattar läget ganska bra är detta….

    http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/experter_samarbetar_med_industrin

    Men kolla runt på nätet….flera av våra stora dagstidningar (här pratar jag alltså inte om kvällstidningar som har till syfte att sälja snabba lösnummer) har följt vaccinskandalen ganska bra, då när man väl förstod att det kanske inte fanns en pandemi att tala om….Utan bara en läkemedelsindustri som behövde höja sitt aktiekapital!!!

    Gilla

  18. Metallallergisk Says:

    Även om jag delar din åsikt i sak i mitt val att inte vaccinera mig så tycker jag nog att Nasse har en poäng. Många mig närstående personer har valt att vaccinera sig och har utifrån sin förståelse ändå valt att vaccinera sig. Jag har svårt att ifrågasätta deras kompetens i frågan då där finns både läkare och tandläkare. Tandläkare som dessutom är väl insatta i amalgamfrågan och håller på med amalgamsanering med högsta kompetens. Dom har vägt fördelar och nackdelar men ändå valt att vaccinera sig. Att läkemedelsindustrin gör vinster behöver inte betyda att vaccinet inte gör nytta. Men jag blir misstänksam precis som du.

    Jag tycker tyvärr att du tappar i trovärdighet när du avslutar diskussionen med ett långt inlägg med uppradade argument för din ståndpunkt om du inte ger Nasse möjlighet att ge sin syn på dina argument eller komma med motargument. Jag tycker att Nasse visat en ödmjuk framtoning och är värd att bemötas med respekt.

    Gilla

  19. Deercat Says:

    Hej Metallallergisk!
    Jag tycker nog att det framgick att jag respekterar alla dem som valt vaccinera sig utifrån sin förståelse. Jag tycker också att det framgick att min ambition är att puffa för att man verkligen sätter sig in i vaccinfrågan, INNAN man gör saker med sin kropp som man inte är säker på är bra för den.
    Och då spelar det ingen som helst roll för mig vilket yrke man har. Det finns kloka tandläkare och läkare…Liksom det finns de, som trots sina yrken, vilket det än må vara, inte alltid beter sig klokt eller vet vad de pratar om. Jag har mött båda kategorierna, tack och lov!
    Jag avslutar ingen diskussion med ”Nasse”, eller begränsar hans möjligheter att ha synpunkter. Jag bara påpekar att jag inte har mer att tillägga för tillfället i vaccinfrågan, att min blogg inte nödvändigtvis är annat än en blogg med mina åsikter och erfarenheter. Och en möjlighet att komma med synpunkter på det jag har skrivit i inlägget. Men bloggen för mig är inget diskussionsforum. Det finns betydligt bättre ställen för det….
    Och en dag, lite längre fram i tiden, kanske jag kan erbjuda just ett diskussionsforum. Men tills dess måste jag begränsa mig själv med att svara på allt.

    Ha en fin dag!

    Deercat

    Gilla

  20. sven Says:

    Hade de svenska myndigheterna, liksom flera andra länders myndigheter,erbjudit befolkningen ett vaccin som inte innehållit kvicksilver och skvalen skulle denna omfattande, hjärtskärande diskussion aldrig behövt uppstå

    Gilla

Kommentera

