Bröllopsfotograf – ett kärleksfullt hedersuppdrag

God söndag kära bloggläsare!

Det har varit bråttomtider för undertecknad. Inte bara det förresten, det har varit några intensiva tankeveckor sedan den där dagen för någon månad sedan, när jag av en händelse stannade till hos en av mina väninnor.

Johan och Victoria ska gifta sig, log hon med hela ansiktet över kaffekoppen, vi letar bröllopsfotograf.

Åhååå….sa jag och vips var man kandidat till uppdraget att fota hennes äldsta son och sambos kommande bröllop i början av september.

Gelehallon

Efter en del funderingar, en träff med det blivande brudparet för att se om kemin stämde….var det fastslaget……Allt stämde som en smäck…

Och avdelningen för kreativitet på hjärnkontoret började skissa och rita…En och annan cell slet sitt hår….och hönapönacellen ylade…VAD har hon nu gjort….?? Herregud…Bröllops som är så….yyyyyl….!!!

Det skulle bli ett stort bröllop med många gäster. Men inte ett helt traditionellt bröllop vilket passade undertecknad ypperligt i fortsatta tankegångar om poser, plats och annat….

Med veckorna som gick började jag ändå fundera över VAD jag gett mig in på? Hönapönaceller har ju en märklig förmåga att yla högt ibland…..

Det var inte för att jag är helt orutinerad som fotograf, det har ju trots allt ingått i arbetsuppgifterna på en tidning en gång i tiden…Och jag har också agerat bröllopsfotograf för länge sedan på en studiekamrats bröllop. Men det var förståss på den tiden innan det så mycket enklare digitala systemet kom….

Men bröllopsfotograf???!!!….Det kändes stort och tänk om det skulle gå åt fanders fullständigt…Huva…! 

Fast övervägande kändes det hedersvärt att få förtroendet…Och framför allt känner jag mig själv…..Jag skulle på inga villkor acceptera att misslyckas.

Så kontaktade jag en bildbloggare här på WordPress….Allas vår Imagine som jag besöker ofta och gärna. Jag undrade helt enkelt om han hade lite tips och tankar inför den stundande utmaningen.

Ha koll på grejorna!

Var väl förberedd genom att besöka platserna för bröllopsdagen!

Ha roligt!

Råden ingick helt i min egen filosofi om uppdrag som detta, men det kändes väldigt gott att bli påmind. Tack Imagine!

I god tid inför fotograferingen lånade jag stora sonens Nikon D90 och hans externa blixt samt ett stativ. Dessutom skulle min egen Canon EOS 450D vara min backupkamera. Att jobba med bra grejor var en självklarhet. Men i slutändan spelar det ju ingen roll vilka kameror man har om man inte förbereder sig, och framför allt ser uppdraget som roligt och utmanande.

Och för att vi skulle vara just så där väl förberedda, så att vi också skulle få kul, alltså när det väl var dags för the grand finale…. togs en bildserie några dagar före. Det gjordes när brudparet tillsammans med släkten ställde i ordning festlokalen på det gamla bruket.

DSC_0333 copy

Vi kollade platser och ljus…

Provbild

Poseringar testades…….

Och så letade vi just stället som skulle ge oss den där specialla bilden….

DSC_0341 copy

 

Dagen innan bröllopet hakade jag på och följde med till kyrkan eftersom jag inte tidigare lyckats få komma in där och visste därmed inte alls hur ljuset föll, osv….

De unga tu skulle få skaka tass med prästen, testa gången in….snacka musik och få veta vigselaktens små och stora händelser…..Och när jag tätt i hälarna hälsade på prästen och därefter på kyrkovaktmästaren, presenterade jag mig med att det var jag som var fotografen i sammanhanget.

Den viktigaste uppgiften, säger så kyrkovaktmästaren….och tystnar andäktigt…

Nänäää, svarar jag hastigt, det måste väl ändå vara det som kommer att hända här!….Och så sveper jag ut med armarna över en sagolikt vacker kyrka där ljuset flödar in på ett dimmigt magiskt sätt…

NÄNÄÄÄÄ! Envisas hon….Det ÄR bilderna, dom ska man ju ha med sig resten av livet…

Nu flög HönaPöna fram som skjuten ur en kanon……Och hon tog över kyrkorummet en bra stund och upprepade, ylande kyrkvaktmästarens ord….

Deeeen viiiiktigaaaaste uppgiften….! Vad vaaaaa det jag saaaa, bröllop…äääär sååååå spe….

Dagen efter nackades HönaPöna, enligt ett koncept som inte är lämpligt att nämnas i skrift……..

Bröllopsdagen och fotograferingen gick precis enligt alla skisser och planer…..

Då skördades frukterna av att jag jobbade med ett par som jag först tyckte symboliserade ren kärlek….men som jag fann att det stämde nog inte riktigt…….

De båda två ÄR kärleken….!

Victoria och Johan red copy

 

Allting klaffade tidsmässigt också…….skissen och körkartan för bilderna som kreativa hjärnkontoret förberett i förväg följdes. Plats efter plats, bild efter bild och sedan den sotiga svarta muren, fönstret och det milda ljuset….Där bilden blev just som jag föreställt mig den skulle bli….Och denna bild är absolut fotografens favorit….

DSC_0057 copy

 

Och så var det ju det där med att vi skulle hinna ha kul också….

Det kan jag lova att vi hade….

Alla bilder togs under cirka en och en halv timme. Då fotades det på tre olika platser i det gamla bruket. De sista trettio minuterna bestod av bilder på den sanslöst vackra bruden och på slutet var det plats för egna kreativa initiativ av brudparet…. 😉

DSC_0216 copy

 

Sen var det dags att bege sig till kyrkan….Fotografen fick lämna i hast för att hinna plåta en och annan av alla bröllopsgästerna som nu var på väg från när och fjärran till Fryele Kyrka.

Deercat var på väg mot det som hon fortfarande anser ÄR den viktigaste delen av alltihop….

Att säga helt och fullt ja till en annan människa med hela sitt hjärta är stort….Mycket stort.

IMG_5904 copy

 

Tack Victoria och Johan för att jag fick vara era kameraögon denna dag, och dela en av era finaste pärlor i livet…..Tack!

Tack alla andra, gäster och medhjälpare som så villigt ställde sig framför kameran och underlättade uppgiften att spegla brudparets finaste dag.

*vinkevinkar till brudparet på bröllopsresa därborta i Peking gör*

©Deercat

Etiketter: , , ,

5 svar to “Bröllopsfotograf – ett kärleksfullt hedersuppdrag”

  1. Sven Says:

    Det är inte svårt att förstå projektets alla glädjenyanser.
    Att framgångsrikt genomföra vad under viss vånda planerats är stort och resultatet är din belöning…

    Gilla

  2. Charlotta Zimmergren Says:

    Hej Susanne! Tusen tusen TACK för din fantastiska insats på Victoria o Johans bröllop. Bilderna är så perfekta och dina ord så fina och sanna. Tack vare dig kan vi nu alla fortsätta att njuta av den stora dagen och kvällen. Många kramar från kvällens värdinna och en stolt storasyster till bruden

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Charlotta! Åhh….stort tack tillbaka….Blir nästan generad av alla fina ord och all värme jag mötte i samband med bröllopet. Och att det var två sanslöst kärleksfulla släkter som här möttes gjorde att insatsen blev oförglömlig….och i nuläget oslagbar…! Tack själv på alla de sätt…
    Och varm kram
    😉

    Gilla

  4. photoimagine Says:

    Bra bra jobbat och tack för uppmärksamheten! 🙂

    / Imagine

    Gilla

  5. Deercat Says:

    Tack Imagine!!! Tusen tack! 🙂

    Gilla

Kommentera

