1000 kronor för en utskällning…

Häromdagen tog solskensdagarna slut för undertecknad….Ja alltså nu pratar vi inte om vädret vilket jag vet också hade sina turer förra veckan….Och att det känns som om hösten nu anländer med stormsteg….

Men…..Nä, vi pratar om dagarna i förra veckan när Deercaten tagit sig ett litet återfall till stugan och sedan återvände hem, och fann att Zion inte mådde så bra….

Zion trött

Glen hängde också med huvudet när han såg vännen bli alltmer inåtvänd, och på torsdagskvällen insåg vi att…. nääää….något är fel.

Han sprang oavbrutet på kattlådan….

Mina misstankar hejade på att vi hade med en urinvägsinfektion att göra och jag bestämde mig för att så fort vi vaknade dagen efter skulle en veterinär kontaktas.

Det blev en orolig kväll…..Men natten blev lugn. På morgonen verkade det hela ha dämpat sig…I alla fall en timme eller två….Men så drog spektaktlet för Zion igång igen….

Näää nu går det ju inte längre, resonerade sonen, Glen och jag….Han mår ju tjuvtjockt….

Så ringde jag stans djurklinik…..

Jaaajooo..han kissar, men det kommer bara en droppe i taget….och nu spydde han också på golvet…och hänger med huvudet…Jo….det kom en liten större droppe i kattlådan tidigare i morse men mest springer han runt och letar ställen för att placera de små dropparna…och ser allmänt olycklig ut..

Nääääää! Vi har inga tider, får jag till besked….Du får kontakta djursjukhuset i Jönköping eller Växjö….Öhh…jaha!!!….Sju mil bort registrerade hjärnan….SJU MIL! 14 fram och tillbaka med en stressad katt…forsatte hjärnan….

What?! Jag ska för bövelen bara ha lite penicillin till katten….Kan det ta mer än tio minuter att skriva ut, sa jag inte…. men blev faktiskt jädrans förgrymmad…Akuttider borde man väl kunna klämma fram med….

Här stod jag med en katt som mådde tjuvtjockt….Jag hade då också fått mig veta att urinvägar kan verkligen spöka för våra katter… och krångel med sådant ska ses med största allvar…

Tusen tack för hjälpen, sa jag och avslutade samtalet snabbt….Det var inte min ilska över att inte kunna få hjälp hos min stads djurklinik, som jag tidigare respekterat och uppskattat väldigt mycket, som skulle ha plats nu…

Zion satt på golvet och bad om hjälp….!

Kontakt med djurkliniken i Jönköping togs….

Det där kan vara allvarligt, kom in direkt! blev rådet….

Transportkorgarna var på vift….Yngsta sonen for genom staden för att hämta….

Och Zion lades in i korgen…och sen bar det  iväg….lite fortare än jag vanligtvis skulle kört…Men jag blev ju riktigt orolig nu….

När vi kom fram visade det sig att det visst inte var så bråttom i alla fall…En kvinna ur personalen kom och kollade till Zion i hans korg, och konstaterade att han satt upp och inte var så slagen…

Zion Djursjukhuset Foto Deercat

Så vi väntade snällt i drygt en timme på vår tur…

Och vilken tur det blev då…

Några timmar senare steg vi ut från kliniken….Mer mörbultade än nödvändigt….

Man fann inget stop i ”rören”. Blåsan var tom. Alltså indikerade det att det inte var någon fara år färde….Att Zion i alla fall hade tömt blåsan…

Jag hade då berättat ungefär samma story som i telefonen…Jodå, han gick på lådan i morse. Det blev en liten pöl men svår att bedömma eftersom kattgruset suger upp så bra. Sen blev det bara droppar här och var och kattlådespring minst en gång var femte minut.

Att jag läst på kring problemet via nätet kvällen innan fick mig att snabbt förstå att det handlade om en urinvägsinfektion. Ett dilemma jag faktiskt inte varit med om någon gång under alla år jag haft katt. Mycket annat, som dramatiska kattförlossningar med kejsarsnitt, ormbett hade jag erfarenhet av. Men inte urinvägar som krånglade. Däremot känner jag till dilemmat så klart…

Döm om min förvåning när veterinären som tagit emot oss spände ögonen i mig och undrade….Varför har du inte kommit tidigare….?

Jag blev stum…..Vad var det hon sa mig egentligen…? Att jag varit försumlig kattmamma som låtit katten lida i onödan?….Eller vad sa hon egentligen…?

Själv har jag den uppfattningen när det gäller sjukdomar att OM jag haft samma bekymmer så ringer jag inte läkaren vid minst signal…..Det kan gå över av sig själv….eller med huskurer….Dessutom hade vi ju upptäckt Zions dilemma knappt två dagar tidigare….Att vi sedan kunde lägga pussel om att vi nog tyckt hans kiss luktat lite illa en tid….är en annan sak…Vi hade defintivt inte uppfattat Zion som sjuk förrän just som jag sa….två dagar tidigare…Och jag hade haft en tanke om att jag också skulle kunnat hitta en vettig huskur via nätet kvällen innan. Det gjorde jag alltså inte och Zions tillstånd blev sämre….

Tjaaaa…berättar jag, det var först under gårdagen och kvällen vi fullt ut förstod att något var galet….och så kom ju alldeles tydliga signaler i morse….

Men det här är ju ett allvarligt bekymmer, fortsätter veterinären och spänner ögonen i mig som om jag är en dummerjöns!!! Som om jag borde halshuggas som straff för att jag överhuvudtaget låtit katten få en urinvägsinfektion….

Och…han kissar ju inte, manar hon på…….

Så ställer hon sig vid sin dator och började räkna ut vad en röntgen skulle kosta så man rikigt kan skrämma skiten ur oss fattiglappar, som trots att det svider i plånboken mer än vad man har råd med, väljer att fixa de djur som vi räddat från missär….

Ärligt, jag går igång…..Å Zions vägnar och mina egna…..

Du hör ju inte vad jag säger till dig….!

Jag berättade ju att han kissade i sin låda i morse…

Hur mycket då? fortsätter nu den attackerande veterinären…som på något sätt verkar bestämt sig för att jag bör vara en försumlig kattägare….

Ja du…det är svårt att mäta i en kattlåda med superbra sand, det blir en liten boll och en ring i sanden…

Så är han fet också, säger hennes assistent…och veterinären passar då på att ge mig en lektion om feta katter och att de här besvären kan härledas till katter som är feta…

Nu börjar adrenalinet snurra runt i kroppen…Jag vill slåss för kränkningen av Zion. De väger katten…Han väger 4,8 kilo…..!

Skönt att vara hemma igen foto Deercat

Fet…jahaaa…det kanske han är, säger jag lamt…men känner mig mest taskigt bemött….Tittar på Zion som nu krupit in i sin transportkorg och signalerar…Vi kan väl lämna det här stället för gott….

Ändå låtsas jag och ”leker” med i påståendet, och säger lite slaget att vi får väl titta på den saken då….när han piggnat till…Och så tänker jag på hur det praktiskt ska gå till när Glen Moray, som väntar på oss hemma, alltid haft sin mat framme…Och Zion mest i sin utsvultenhet inte haft förmågan att balansera just det faktum att det finns mat…alltid…De senaste månaderna har han faktiskt inte ätit oavbrutet…

Jag får också en lång lektion om att jag måste ha flera kattlådor….jag måste bevaka Zion mera, hur mycket han kissar….jag borde köpa någon jädrans glasgrej som mäter Zions kiss osv….

Till slut tar jag i med bestämd ton….ALLT tyder faktiskt på att Zion har en urinvägsinfektion. Kan vi få ett recept på penicillin och testa den varianten innan vi drar igång hela batteriet…

Inom mig kände jag mig arg och elak och funderade på vart tog hänsyn, respekt och varsamhet tog vägen mot både djuret och matte….? Och framför allt lyhördheten om att matte eller husse kanske känner sitt djur bäst….

Här hade vi kastat oss i bilen….efter att blivit snörpligt avvisade från den klinik jag hoppats Zion skulle få hjälp av…Avvisade från en klinik som en gång i tiden var en liten behändig praktik, beryktad för sin hjälpsamhet och välvilja, men som nu växt till något opersonligt …..Och så blev vi tvungna att uppsöka något ännu värre…

Och jag hade varit ganska förvissad om att Zions bekymmer troligen inte var ett livhotande tillstånd…men visst, det borde göras något….

Zion fick en penicillinspruta i nacken. Dessutom pumpades han i en smärtstillande dito. Utan att jag en enda sekund hann med att fråga vilket konserveringsmedel man har i sprutorna eller på annat sätt försäkrar mig om att inte en djurklinik använder mina djur som experimentmaskiner för läkemedelsbolagen….Nåja…

Med ett recept och lite andra papper i ena handen och transportkorgen med Zion i den andra betalades 1000 kronor i kassan, och så gav vi oss hemåt. Zion lugn som en filbunke….jag lagom irriterad över bemötandet och att världen blivit så utarmad på mänsklighet och godhet…Det var inte de 1000 kronorna som sved mest…Det var just det att man i så liten utsträckning kunde se allt det goda i att vi faktiskt sökt vård för Zion…. 

Dagen efter läser jag pappret vi fick i handen när vi lämnade veterinären….

Hemgångsråd!

En lång lista om kattlådors ditt och datt….avskildhet…..luktfri sand…..vattenskålars placering….liksom mat och vattenskålarnas material bör vara av porslin eller glas….Alternativ kan man låta katten dricka direkt av vattenkranen….låta den rinna liksom….eller så har de så klart en vattenfontän till salu….Och så slutligen…råd för överviktiga katter….Något om att om katten är fet så motionerar den mindre…

Nu blir jag sur…Jag behöver faktiskt inget av de där råden…Zion är den av våra katter som sätter sprätt på hela hemmet med sitt ”motionerande”. Glen i synnerhet….High life i synnerhet när vi tycker det är dags att ta natta…Då ska det motioneras, enligt Zions privata kalender….

Jag blir också sur över att man ger mig alla dessa råd UTAN att man förhört sig om HUR vi har det i vårt katthem….

Nu är det undertecknad som kommer att leta alternativ vård för sina katter….Om det är så här det ska fungera på våra större djurkliniker då ska vi inte besvära….

Eller så hittar vi oss en nice och hygglig mindre veternärpraktik med någon som fortfarande har kvar det respektfulla och omsorgsfulla bemötandet av både djur och matte. Hellre gynnar jag en sådan människa än en superfancy amerikaniserad djurklinik  där man får misstanken om att endast pengarna styr….

Under senare delen av kvällen lekte Zion med Glen en stund….Sedan somnade han för att vakna som sitt gamla vanliga själv igen….Han blev i stort sett bra efter två dagar….Vi ger honom hans penicillin varje dag….och just nu kan vi se biverkningarna av det…Samma som vi andra får vid penicillinkureer…..Magen slås ut…

Och jag måste hitta alternativa metoder för urinvägsinfektioner om detta skulle inträffa igen….

Rönnbär foto deercat

Tänker inte utsätta vare sig Zion eller mig själv för behandlingar för 1000 kronor som går ut på att bli taskigt bemött….

*Nyutnämnd till Zions katträttsliga ombud är*

Deercat©

Etiketter: , ,

6 svar to “1000 kronor för en utskällning…”

  1. photoimagine Says:

    Så det kan bli.

    I alla fall – trevlig helg!
    / Imagine

    Gilla

  2. Joakim Says:

    Som Zions ombud ska du försöka sätta dig in i situationen att som även jag trodde att djur har bättre vård än vi människor.
    Verkligheten är troligtvis som ballongförsäljarens, dom måste sälja grejer för att överleva.
    Kanske VDn för sjukhuset måste ha lön likt röda korsets generaldirektör.
    Kanske dom är smittade av Sjuk-vårdens skolmedicin.
    Kanske dom har amalgam i tänderna och tankeverksamheten fungerar dåligt som det brukar när man äter kvicksilver.

    Min vovve blev halt och kom på att jag inte ska koka ris och kött till honom, Det är något skit i riset som gör honom halt, nu får han bara kött ”och ordinarie vovve mat” och är inte halt.
    Troligtvis har dom blandat i antibiotika liknande saker som är likt ett mögelmedel i riset och är känt att ge problem sedan tidigare.
    Tänk om jag åkt till vetrinären !
    Då hade jag säkert blivit utfattig för dom saknar kunskapen att maten innehåller massor av skit 🙂 och kört med sin eviga och väldigt trubbiga instrument som kallas röntgen som knappt ser brutna ben.
    Veterinärerna gör säkert efter vetenskap och beprövat skitprat, och sätter en livslång diagnos i stället för att tänka tanken att ris innehåller en massa gift och be mig ta bort det !
    Visst är livet härligt när solen skiner ! Kanske för att D-vitamin tillverkas så man slipper äta lyckopiller……

    Gilla

  3. Kin@ Says:

    men, så ni blev behandlade!

    Hej, kanske jag ska börja med, det är jag Kin@, som du hälade på för nåt år sedan på min Fibromyalgi blogg:)
    Jag satt och kikade genom bloggen och hittade dina rader:)

    Har läst om sonen din, oj! -säger man bara!
    Hoppas ni återhämtat er någorlunda…
    Jag jobbar ju på IVA, så jag förstår, vad ni gick igenom…

    Må så gott och kika gärna förbi:)

    Kramiz Kin@

    Gilla

  4. Annette Says:

    Hej igen, stackars dig vad illa du blev bemött. Här har du åkt hela långa vägen till deras klinik och verkligen visat vilken omsorg du ger din goa katt…och så blir du bemött på det här sättet…det är bedrövligt. Hur kan de med att göra så? Det var säkert en projicering av deras egna hälsa och brister på välbefinnande. De gav dig nog samvetskval så att du skulle köpa dyra saker och ge katten en röntgen osv. Jag känner igen det. Jag hade katt förut och minns så väl ett besök till veterinären. Röntgen och medicin och sedan ville de att jag skulle börja köpa deras dyra kost till katten. Och den kosten påstod de att jag skulle behöva ge katten livet ut. Inte i en övergång när han var dålig i magen. Utan livet ut. De försökte få mig att tro att det var nödvändigt. Alla vill åt våra pengar och de räknar ut vad de ska säga för att få dem… Jag önskar dig och din katt all hälsa och lycka för alltid. Kram!

    Gilla

  5. Znogge Says:

    Vilken otur! När jag har behövt besöka Djusjukhuset eller någon av våra två lokala veterinärer har vi blivit synnerligen vänligt och professionellt bemötta. Men visst, det finns fel personer inom alla yrkesgrupper! Skönt i alla fall att en fyrbente vän mår bra nu!

    Gilla

  6. ampa Says:

    Googlade på ”sur” ”veterinär” och hamnade på din blogg. OMG hur de kan bete sig. Antingen ger de en 11 000 kronors check eller så säger dom att man ska ta bort sitt djur. Vet inte varför jag kommenterar, blir bara så besviken på de som är till för att göra sitt jobb.

    Gilla

Kommentera

