Flodhästen i vardagsrummet…alltid lika aktuell..

Då var det fredag igen….kära läsare!

Och årets ljusaste tid har nått sin kulmen i och med att midsommarhelgen är över…. Huva….!

Från gräsrotsnivå - Foto Deercat

Det blev en riktigt fin helg kan jag rapportera, trots vädret…Det blev gott umgänge, läkande samtal och den goda midsommarmaten som jag skattar högt…

Det hände också att jag tittade till min blogg. Under adminstrationssidorna ser man hur många ni besökare är, samt var ni ramlar in ifrån. Framför allt registreras sökorden som leder hit till bloggen.

Och under just midsommarhelgen var det ovanligt många sökord liknande ”flodhäst i vardagsrummet”, ”energitjuv”, ska jag separera, osv….Ovanligt många faktiskt…!? Det har lett fram till en veckas eftertanke och funderingar.

Midsommar och andra ledigheter är så klart dagar när vi får större möjlighet att granska våra närmaste….Med gott om tid får vi också en tydligare bild av hur de beter sig och förhåller sig till oss, eller andra….

Ska jag  upprepa vad jag menar med en flodhäst i nära relationer görs det bäst med ett tidigare inlägg….. ”Flodhästen i vardagsrummet”.

Så hur var det under din midsommarhelg….?

Dansade du vals med en flodhäst?

Fanns det någon där som tog befälet som vanligt och ansåg sig ha rätten att styra och ställa över huvudet på dig….? Och allt du hade att komma med räknades inte?

Fanns det händelser som gjorde dig ledsen, förvirrad, besviken? Saker som du velat haft en förklaring till, men svaren uteblev?….Eller blev du anklagad för att det var ditt fel att din flodhäst betedde sig som en klumpeduns…. Och fick du dig veta att om du bara inte gjort si eller så hade det inträffade aldrig hänt…? Eller vanligaste av allt….Fick du veta att det inträffade hände bara inte….du hade fel i dina upplevelser….?

Och upptäckte du att det spelar liksom ingen roll vilka goda argument du kom med, så slutade det med att din flodhäst tog sig företräde till att tolka det du faktiskt upplevde. Och sen sa han sig vara den mest kränkta, i synnerhet av dina orättvisa påpekanden..

 

FAST det faktiskt var hans fel att han blev för full, våldsam eller aggressiv, eller på det hela taget inte var speciellt trevlig…..?

Anmärkte du på något kanske….? Och upptäckte att vid en tillrättavisning exploderar en flodhäst….? Och oavsett hur rätt eller sann anmärkningen är så spelade det ingen roll…Det förblir mest synd om honom. Var det så?

Regnbågen Foto Deercat

Det gör mig ont i så fall….Jag känner med dig på alla plan. Det är väl ingen tröst kanske, att veta, – det är faktiskt förvånande många som har en flodhäst i vardagsrummet. Som har en människa i sin sfär, som tar så mycket plats, att livsrummet för andra familjemedlemmar minskas till nästan ingenting….Du ÄR INTE ENSAM!!!

Det är ingen hemlighet alls – Deercaten vet precis hur det där är….Hon har ägnat ett halvt liv åt att studera flodhästar i praktiken. Både påtvingade och av misstag valda. Och hon har också under de senaste fem åren ägnat mycket tid åt att studera ämnet…En skrämmande och spännande forskning på en och samma gång….

Deercaten vet också hur det kan kännas att ständigt bli påmind om att man är värdelös, eller inte duger någonting till. Eller hur det känns när någon med en dåres envishet bestämt sig för att man är dum i huvudet eller annat taskigt….och vägrar ändra uppfattning. Framför allt känner hon också till hur det känns när man utsätts för indoktrinering, lögner och manipulering. För att inte tala om hur ledsen man blir på sig själv när man upptäcker, den där valsen man gjorde med flodhästen bara gav ömma tår….Jag skulle kunna skriva en hel bok i ämnet…

Men i stället får dagens blogginlägg bli ett av mina längsta…..Ett inlägg som jag tror berör långt fler än vad vi törs andas om…

Behöver ni få veta igen att: Neeeej, det är inte ok om er flodhäst alltid super för mycket och beter sig som en tjurskallig femåring….

Det är inte heller okey om din flodhäst utan att supa beter sig dito……..

Och det är aldrig, aldrig okey om en människa utsätter dig för kränkande handlingar i form av våld, hot om våld, aggressivet, taskiga och nedsättande kommentarer….ALDRIG! Och hör sen!

Och det är absolut inte heller okey när du påtalar detta, får du dig veta att det var du som var överkänslig, eller värre än så..att flodhästen försöker få dig att känna dig värdelös…..Det är att förringa dina upplevelser…och dina upplevelser är dina sanningar….Och det är ABSOLUT INTE okey att ta ifrån dig dem! PUNKT SLUT!

Dristade du dig kanske till att påtala att du vill bestämma över ditt eget liv? Kanske vågade du säga hur just DU skulle vilja ha det under helgen, eller i andra sammanhang? Sådant som väl inte är för mycket begärt – att var och en av oss får bestämma hur vi vill göra, oavsett om det handlar om midsommarfirande, vår ekonomi, våra livsmål etc…

Och…om du nu dristade dig till att stå fast vid några av dessa rättigheter, blev din flodhäst hysteriskt arg? Fick du utstå svidande sarkasmer och elakheter….som om du gjorde något fel i ovanstående….

Eller dansar du vals med den värsta sorten av flodhästar…?De finns ju graderingar i helvetet som bekant…….

Gollum-typen ….

Gollum Foto Deercat

De mest obehagliga faktiskt…De som med ett vänligt och insmillande flin, säger sig förstå dig och sen förvandlas till monster….Som med frostiga glirringar sparkar till din själ…De som har lärt sig VAD man ska säga för att få det DE VILL ha…Och som med ALLA MEDEL kommer att ta sig fram till sitt mål…

Och de gör det raffinerat….ibland med en skenbar förståelse för dina behov…MEN GLÖM DET!!!..De är helt viljestyrda. Det finns ingen äkta känsla bakom skådespeleriet där alla vapen anses tillåtna….Allt från krokodiltårar, känslomässig utpressning eller hot av olika slag….Eller vilka ”verktyg” som nu din flodhäst har hittat hos dig som kan kroka upp dig på något sätt….Det kan ju exempelvis vara som så att du är en ovanligt omtänksam person, och det kan du skriva upp kommer att utnyttjas till bristningsgränsen….

Det här gott folk rör sig om en typ av psykologisk störning….Att bli kallad ”flodhäst i vardagsrummet” handlar som bekant inte alltid om att man har med en alkoholist att göra….Utan kan minst lika gärna röra sig om att man har en känslostörd människa i sin sfär. En person som inte fungerar som man förväntar sig av en vuxen och mogen människa….

Deras reaktioner och bilder av verkligheten är oftast väldigt barnsliga…Oavsett hur många fina ord de kan….eller att de verkar overlägsna i sitt kunnande…Deras emotionella status är oftast noll eller intet, alternativt på ett mycket litet barns nivå…De har stannat i sin mogenhetsprocess helt enkelt…

En gång coachade jag en man som befann sig mitt i livet och som varit gift med en flodhästkvinna…Jahadå de finns också….men tyvärr…det är vanligare att det är män som är flodhästar…Även om antalet kvinnor ökat…

Nåväl….När jag hade lyssnat på hans story, sett hans frustration kring att han inte kunnat nå fram med goda argument, omkring det, att det inte var okey för honom att bli behandlad som jag beskrivit ovan….Och så även lyssnat på hans ännu större frustration kring att han nästan vridit in och ut på sig själv, och ändå inte lyckats finna lösningar. Allt sådant som han trodde att vuxet folk borde kunna klara av, gjorde jag en bild åt honom, för att lättare förstå varför….

När du är i samspel med en annan människa….Låt oss säga att det är din partner, men det kan lika gärna vara en chef, en förälder eller någon annan som du har omkring dig. Men just nu fokuserar vi på en partner med flodhästtendenser.

Våga att luta dig tillbaka lite….och titta på den andra!….Gör en bild av en händelse där du försökt nå fram. Studera i lugn och ro…olika reaktioner vid exempelvis en motsägelse…Se hur minspelet fungerar….! Lyssna på argumenten! Och sättet att förhålla sig…! Och tänk efter en stund…Titta på människan och säg mig hennes ålder….?

Nåå….?

Mannen jag coachade sa först kvinnans biologiska ålder....Jojo…sa jag…Måhända att hon är i femtioårsåldern – men vad är hennes verkliga ålder…VAD är det du ser framför dig? HUR gammal är hon EGENTLIGEN?

Jag ser…..en liten tjurig femåring, suckade han….

På något sätt gjorde sanningen både gott och ont i honom…

29. Vackraste blomman Foto Deercat

På det sättet kunde han då också komma fram till att han faktiskt inte hade lust att vara ”pappa” till en bångstyrig och trotsig femåring. Han ville ha en jämlik partner. Och lika lite vill en kvinna vara gift med en egocentrisk omogen ”pojke” som använder mantrat…Jag vill ha! Jag vill ha!……

Det kan självklart fungera ett tag, men det blir alltför tröttande i längden….Och att vissa av dessa äktenskap håller längre, beror oftast på att det ibland finns ett orimligt stort tålamod hos vissa partners…Det i sin tur hänger säkert ihop med många olika faktorer…Liksom med sårbarheten kring hur villig man är att låta sig duperas och manipuleras, och om man inte är verklig med verkligheten.

Och om du tillhör en av dem som i sin förtvivlan sökt kunskap för att du inte riktigt vet vad som pågår……..Tjaaa låt oss då för en gång skull slå fast – med en jättespik…!

Man är klok och sund om man reagerar intuitivt mot våld, förtryck, egocentriskhet, självupptagenhet och oförmåga att samspela.. med mera…….Man är grymt klok – bara så du vet!!!

Och om du också reagerat på att din flodhäst ständigt hävdar att de kan bäst, vet bäst, och du SKA rätta dig efter dem….är du klok….Och om du utöver det reagerar på att din flodhäst skulle hellre kräkas än be dig om ursäkt för sina klumpiga övertramp (de gör aldrig fel som du säkert vet), då är du också klok!…. Dina reaktioner är alltså helt naturliga…

Och varje cell i vår kropp regerar på det hjärnan registrerar…Så i dina mänskliga möten – lägg märke till hur du känner dig!?…..I synnerhet i mötet med en flodhäst som oftast gör oss trötta och energifattiga…Framför allt blir våra celler stressade eftersom det hjärnan registrerat liksom far både hit och dit i det där mötet….Man vet helt enkelt  inte var man har den här personlighetstypen…Därför jagas kroppens alarmberedskap i gång…

 Det  är också ett säkert tecken på att något är riktigt galet om en människa vid konflikter aldrig ställer frågor till dig för att ta reda på något om dig….DETTA sker INTE med flodhästar!….För de har redan bestämt sig….för vad du ska tycka, tänka och göra…De vet ju som sagt bäst…Och i deras föreställningsvärld är de helt övertygade om HUR DU ÄR och HUR DU HAR DET….

De har som sagt redan sin bild helt klar..Hur skev den än må vara…Det i sin tur ger upphov till era konflikter – alltså om du vill fortsätta att hävda rätten till att vara en egen individ, med den verklighet som är just din.. …Om du också känner att bilden av dig som flodhästen serverat verkar hur skruvad som helst, och stämmer föga ihop med hur din verklighet ser ut…blir det ytterligare ett upphov till konflikter….Det eftersom din flodhäst kommer att med alla medel övertyga dig om att du är just värdelös, duger inte till det eller det….osv…

Kluven copyright Deercat

Att leva i en relation med en flodhäst innebär att ständigt gå runt på en minerad teaterscen. Man spelar liksom skådespel hela tiden….Mycket tid går ut på att göda flodhästens uppblåsta ego….Det kan handla om allt från att lyssna i timmar på deras utläggningar om deras egen förträfflighet…Eller att man ständigt måste ge dem komplimanger om deras utseende, alltmedan de ständigt kollar sig i spegeln, och tror sig vara guds gåva till mänskligheten…..

Eller man måste berömma hela tiden. Och nu tänker underteckad komma in på ett litet mera känsligt område….Sexualiteten….!

För det är här man kan kamma in bingo OM man har med en flodhäst att göra….

För var så säker på att i skådespelet ingår att man måste bedyra vilka bra älskare de är….DET måste man bara…!!! Gud nåde om man dristar sig till att klaga på något litet…Microskopiskt litet…eller undslippa sig ett….njäää det är inte riktigt bra för mig i vårt förhållande…

Ska vi först fastslå att när passion fungerar som bäst mellan två människor så finns det en ömsesidighet där båda är måna om varandras behov…av värme, omtanke och sex,,,

Hur många människor har haft en flodhäst i sin säng…och insett det handlade enbart om den andras behov…Dina fanns inte….??? Nååå?

Och gud nåde om du vid något tillfälle i livet, när något svårt inträffat, haft ett större behov av skydd, omtanke och stödjande tröst, och din flodhäst inte alls vill lyssna…(som vanligt alltså)….Och du kanske då vågat säga, nej jag orkar inte, jag behöver bara en kram…och få sova tryggt.

Det kan bli kallt i ett sovrum av ett sådant önskemål….I synnerhet om din flodhäst siktat in sig på lite rajtantajtan…!

Jisses, då vänds liksom plötsligt hela grejen till att det är förfärligt synd om honom och han mår ju så dåligt då om han inte får sex….Jisses….! Någon som törs räcka upp en hand och erkänna VAD man gjort i det läget för att få flodhästen tyst och lugn…? 

Nähänä…strunta i det…! Det räcker för mig att veta – DET är många som blivit flodhästars uppblåsbara Barbara…fast då med lite fler finesser än just platsdockan…

Ärligt….! De är helt enkelt urusla älskare….Och möjligen kan de bli lagom duktiga tekniker…Men vem farao bryr sig om tekniken om det är fryskallt och okänsligt i samvaron…? Och vem känner inte hur mycket större i hjärtat det känns med ÄKTA kram,  jämfört med uselt sex som bara har till syfte att den ena ska få ”riva” av sig…..Hur jag ska uttrycka det motsatta förhallandet för männen vet jag inte, men den kloke vet vad jag menar…?

Utsikt - Insikt Foto Deercat

Jag har sagt det för, jag säger det igen…..Det finns ingenting i en relation med en flodhäst som är ömsesidigt. INGENTING!

Är din flodhäst din så kallade kärlekspartner….så anar  jag att du curlar friskt och sällan ber om något för egen del…Och du förklarar och försvarar hans underligheter in absurdum…Eller du har i alla fall gjort det så här långt – men låt mig berätta något för dig….

Det är viljan att vara närvarande och engagerad i den andras väl och ve som alltid är beviset på kärlek….

Frånvaro och oengagerade handlingar är bevis på något mycket smärtsamt…Att du bara är en förlängd arm eller ett redskap åt din flodhäst…Ett redskap för att underlätta hans bekvämlighet…

Och du som försökt föra det goda samtalet med en flodhäst har säkerligen märkt hur tomt det egentligen ekar….För att inte tala om vilka maratonsamtal som kan åstadkommas i försöken att nå fram och ändå efteråt inse…Vi kom INGENSTANS….

EGENTLIGEN kom vi ingenstans alls…Bara en massa babbel, babbel, och inget konkret förändrades…

Du får också vänta förgäves på frågorna: Vad känner du? Vad vill du? Vad tycker du? Som sagt, dina tankar, insatser räknas som bekant inte……

Har du reagerat på allt detta och säkerligen mycket annat jag inte nämnt….Då säger jag det än en gång….KLOKT!!!! Klok reaktion…! Sund!

Och då har du spontant kanske sökt svar….Lika klokt…

Och så hamnade du på min blogg när du plitade ned orden ”Flodhäst i vardagsrummet”, ”energitjuv”….

Det är bra det….Jag hoppas det kan vara en bit på vägen….för att förstå och frigöra dig från den makt som din flodhäst fått eller haft över dig…Det finns mycket bra litteratur i ämnet. Jag skickar med två tips i slutet av texten.  Det finns bra strategier också att ta till i relationen till en flodhäst. En är att begränsa personen. Den värsta sorten ska isoleras …och INTE ha tillgång till ditt liv… De bara förstör och söndrar… 

Och jag lovar..Det är värt besväret…Jag och tusentals människor VET det redan….

Smultron Copyright Deercat

Du kommer dit en dag….Ett sökord kan vara ett litet steg för en människa…men ett stort kliv för självkänslan…Självkänslan som är så viktig för att du ska bli stolt över ditt liv och din klokhet, och fatta beslutet att du inte en enda dag till är beredd att valsa runt med flodhästar…….

Med det steget får du också makten över ditt eget liv….och börjar en resa till att bli den diamant du är ämnad att vara…

Och som, psykiatrikern Milton H Erickson sagt….

Närhelst du gör något som inte fungerar – sluta med det och gör något annat.

Och med detta tillönskas alla er läsare en riktigt fin kommande helg! För Guds skull tacka NEJ till att dansa vals med flodhästarna….Det finns bara otakt i den typen av vals…

*väljer att syssla med sådant som fungerar gör*

Deercat©

 

Litteraturtips! (finns i pocket)

Sandy Hotchkiss, Men jag då?

Ingalill Roos, Energitjuvar

Etiketter: , , , , , , ,

11 svar to “Flodhästen i vardagsrummet…alltid lika aktuell..”

  1. Sven Says:

    Ja vad säger man? Jag kommer att tänka på Hasse Alfredssons beskrivning i monologen ”Spik i foten”.

    Gilla

  2. Znogge Says:

    Jag har haft en energitjuv i mitt liv men jag har förpassat henne utanför min sfär och hon är inte välkommen in igen. I dag tycker jag bara att hon är patetisk men det har tagit lite tid att nå den insikten…

    Ha en fortsatt fin och flodhästfri sommar!

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Sven! Ja det kan man med lätthet påstå… 😉
    Znogge! Den enda lösningen om man vill må bra…. Tackar och önskar detsamma…. 🙂

    Gilla

  4. skatanstankar Says:

    Jag är lyckligt förskonad från Flodhästar i mitt liv. Energitjuvar… tja… finns väl en och annan men är hanterbart… 🙂 … tror jag.

    Det var ett fint och djupt och viktigt inlägg så här i midsommartid när alla tror att allt skall ordna sig till det bättre… allt svart skall försvinna…

    Tack för insikten! Kramar!

    Gilla

  5. h-lady Says:

    Skönt att läsa…. skönt att ngn kan klä ord på det man en gång upplevt och som man aktar sig, noga, noga för. Tack för ditt otroliga sätt att passa in orden.
    Varma (i dubbel bemärkelse) kramar

    Gilla

  6. Fröken frodis Says:

    Kikar på din blogg emellanåt, den är bra! Det jag inte är så bra på själv är att kommentera folks inlägg, jag glömmer bort det helt enkelt! 🙂

    Bra inlägg! ”Flodhästar” (eller vad man nu väljer att kalla dem, finns många synonymer) gör man klokast i att kliva bort ifrån, det gör jag. Men, det kan ta tid också, tid innan man upptäcker att en person ÄR just en sådan. Det tar tid innan man ser/inser det.

    Vissa flodhästar kommer man dessvärre inte undan helt utan måste försöka tampas vidare med fastän man inte vill. Jag har en sådan med nära anknytning till familjemedlemmarna här. (Öhum..) På behörigt avstånd (riktigt långt bort) men flodisen hade gärna fått bo närmare så att jag hade kunnat utdela en smocka, rent fysiskt! 🙂

    Usch, vad det är varmt och fortsatt trevlig sommar!

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Skatan! Att det finns ett sug efter att förstå och få veta mera är uppenbart….Och så klart är flodhästar, energitjuvar och liknande hanterbart, men först kanske man behöver få veta vad det är som skaver i ens liv innan man kan plocka bort ”stenen”. Tack för dina tankar! 😉

    H-lady! Tusen tack….. 🙂

    Nämen halloj Frodis! 😉 Tusen tack för alla dina kloka tankar. Och exakt som du säger….Det kan verkligen ta tid att ta sig genom snårskogen av jidder, manipulation och annat som en flodhäst lägger ut som dimridåer för att få det de VILL HA!!!!
    I skrivande stund har vädret kylt ned sig en aning….Vi har haft skyfall och regn som friskat upp lite…
    😉

    Gilla

  8. Astra Says:

    Oj hjälp vad jag känner igen mig med min flodhäst!
    Det här behövde jag verkligen läsa för att förstå vilket skitförhållande jag lever i.

    Jag återvänder hit för att läsa om och om igen.
    TACK!!! Fantastiskt bra skrivet, det hjälper mig att komma vidare.

    Gilla

  9. Deercat Says:

    Astra! Du är mer än välkommen. Det enda sättet att komma just vidare är att lära sig allt om ”fienden”. för de är inga vänner till våra liv….De förstör, raserar och härskar tills man är en skugga av sitt forna jag….OM man inte går….Bara går och aldrig vänder sig om…och aldrig, aldrig ens ger dem lillfingret för då äts man upp till armbågen med allt jidder och annat som snart är igång igen….BEGRÄNSA DOM! sa en klok röst i sammanhanget….
    Kram
    Deercat

    Gilla

  10. Lilianne Says:

    En underbar text med sanning.
    Tack för att du skrev den 🙂

    Gilla

Kommentera

