Midsommar, mormor och kärleken

Blommor, massor av vilda blommor, förknippar jag med midsommarhelgen…..

Speciellt det där med att plocka sju sorters blommor och lägga dem under sin huvudkudde för att drömma om sin tillkommande.

Det där kan jag tillskriva min gamla mormor för….

Ja, alltså mormor lever inte längre, men hon sitter säkert i sin himmel och nickar sitt vackra leende, och tycker det är helt ok att jag berättar att hon aldrig, aldrig tappade tron på att hitta kärleken till en man….

Mormor skildes från morfar tidigt i livet. Han söp och var allmänt svår att ha att göra med och vid 33 års ålder stod hon därför ensam med en stor barnaskara…. Men arbetarkvinna som hon var, spottades det i nävarna, och hon jobbade på med lågavlönade jobb som gav mat på bordet, och en rimligt dräglig tillvaro…

Och så fanns det självklart en och annan friare in emellan allt slit, för mormor var en vacker och skrattande kvinna….
Hennes tankar om vad en bra karl var handlade mest om att inte bli slagen eller att han inte söp….Hon träffade också en och annan som inte alltid var hygglig mot henne…Inte ovanligt heller på den tiden, att kvinnor stod ut, eftersom man oftast var ekonomiskt beroende av en man…

Mormor stod nog ut med en del…! Tills hon inte gjorde det längre….

Smultron foto Deercat

Allt eftersom hon blev äldre började hon i alla fall sätta upp strängare krav på önskelistan…Att blivande karlen skulle vara snäll och ha bil, så de kunde åka ut på utflykter och hon skulle få må bra…

Jag vet att min mormor sökte kärleken långt upp i åren. Då och då hittade hon den där snälla mannen med bil, men av något skäl blev det liksom inte långvarigt.
MEN….jag tror att hon ända fram tills hon blev sjuk och dog, hade kvar sin dröm…Då var hon över 85 år….

Och just vid midsommar minns jag henne alldeles särskilt…

För henne var det en midsommartradition att plocka sju sorters blommor….Och sedan lägga dem under kudden på natten för att drömma om sin tillkommande…

En midsommar, mormor var runt sjuttioårsåldern…fick jag förmånen att fira helgen med henne…
Den där friaren hon alltid drömt om, kunde fortfarande inte ens anas. Inte mer än i hennes drömmande miner när hon tog upp ämnet….
I alla fall….när midsommaraftonen började skymma, skulle mormor leta reda på närmaste äng för att plocka blommor. Hon uppmanade mig till att göra det samma.
Jag som var på god väg att följa i hennes fotspår, som den som inte hittade rätt i kärleksdjungeln, tänkte ivrigt, ”anything goes”!

Där gick vi, mormor och jag….i våra ljusa sommarklänningar, och plockade ihop varsin blombukett….Det kändes stort att barbent gå där med en sprudlande, och inför natten, förväntansfull mormor….

Hon la sin lilla bukett under kudden, klappade lätt på densamma och kröp i säng, och sa god natt…….Jag tassade till mitt och gjorde likadant, förutom att jag först kollade till min förstfödda som på sommartrötta barnets vis, redan sov en djup sömn….

När jag vaknade på midsommardagen insåg jag…Det där funkade INTE ALLS…..

Jordgubbe foto Deercat

Jag hade inte drömt om någon blivande kärlek…Fast å den berömda andra sidan…Hade jag nog inte räknat med det heller…
Jag var självklart nyfiken på om det funkat för mormor….och tassade in till henne för att kolla hur natten varit….

Naaaj, …. inte fanken drömde jag om någon friare….sa hon på sin breda skånska, och gnodde sig i ögonen innan hon satte på sig glasögonen….

Så plockade hon fram sin nu sladdriga och halvt intorkade bukett, tittade med rynkad panna lite besviket på den…

Av någon anledning började hon räkna blommorna….Och så upptäckte hon att buketten bestod av åtta sorters blommor i stället för sju…..
Hon brast ut i ett lättnadens skratt.
– Jahaaaja, det var DET som var felet…
Och i hennes ögon gnistrade hoppet igen….Nästa midsommar skulle hon göra om alltihop…
Då skulle det bli rätt …och om drömmen inte blev sann innan dess, så kom det ju nya midsomrar….
Så länge det fanns hopp, fanns det ju liv….

Mormor min älskade mormor foto Deercat

I dag sitter min mormor troligen i sin himmel och firar midsommar med mig….Hon vet att jag bara delvis har delat hennes kvinnoöde. Hon vet framför allt att jag brutit med många föreställningar som hon inte hann att göra under sin livstid…Hon vet också att jag kan göra mycket som hon inte kunde. Jag kan göra det annorlunda….

Hon kommer att vara med mig under dagen, när jag firar midsommar vid en liten sjö, i en liten röd stuga, tillsammans med en människa jag gillar väldigt mycket, min mamma, en av mormors fantastiska döttrar.

Vi kommer att njuta av stillheten….Liksom friden som råder i våra hjärtan. Friden över att vi denna midsommar har förmånen att fira årets ljusaste tid tillsammans. En helg där vi kan stanna upp efter åratals vandring i vårt arv från mormor. Arvet där vi fick kämpa för att släppa taget om vår  underliga förmåga till att ha relationer med flodhästar….

Kanske ror mamma och jag ut på sjön, fiskar en stund….Och om regnet som utlovats blir för ilsket, kanske vi sitter på verandan och bara ÄR…..

Mormor kommer säkerligen också att följa med mig ut på ängen för att hitta sommarens vackraste blommor…..Sju till antalet…inte åtta.

De ska sedan läggas under min kudde i natten…..och jag ska klappa lätt på den och därefter lägga mig med mina förhoppningar….

När midsommarnatten sen tassar in, strör sömnpulver i ögonen…och jag har somnat med alla mina goda tankar som tröstar och ger hopp. Då ska jag drömma om min blivande friare…..

Och om jag känner mormor rätt….då sitter hon på min sängkant, även hon med en vacker bukett i knäet, och med ett leende håller hon en tumme, för att jag en dag ska hitta det hon aldrig fann…

*Glad och njutningsfull midsommar önskar*

©Deercat

 Till en ängel…

Etiketter: , , , , ,

5 svar to “Midsommar, mormor och kärleken”

  1. Sven Says:

    Åter är min devis passande:
    Det är aldrig för sent att ge upp /Sven

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Denna underbara devis….Sven! Och än är vi inte där…eller hur?
    Puss i pannan min vän…önskar en fin ljus midsommarkväll och natt.. 😉

    Gilla

  3. Znogge Says:

    Vilket fint inlägg!

    Gilla

  4. Sven Says:

    Eftersom det aldrig är för sent, kommer vi logiskt sett aldrig att vara där. /Sven

    Gilla

  5. h-lady Says:

    Hmm, glömde blommor, drömde ”tok”…
    Jag hoppas du hade en perfekt ”laddabatterihelg”, med drömmar, fisk, ”bara vara” m.m.
    Varma kramar

    Gilla

Kommentera

