Vitt eller rött vin?

I går fick jag ett mail…..och vill självklart dela med mig…så håll tillgodo kära läsare……!

Betty Boop

Hej!

Så här in för sommaren ska kanske ett litet vintips kan passa

Jag som är lite kunnig när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:

Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordduk. Det vin, som lämnar en lila fläck efter sig, är ett rödvin.
Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött.
De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg.
Man kan alltså genom att suga på en vanlig kontorsstämpel och sedan
jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin.

Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.  

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.
Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.


Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
 
– Oöverträffat
– Innovativt
– Preliminärt
– Kvastskaft


Saker som är väldigt svåra att säga när du druckit för mycket vin:

– Västkustskt
– Konstitutionerad
– Substantiera
– Tillvägagångssätt


Saker som är i stort sett omöjliga att säga när du druckit alldeles för mycket vin:

– Tack, men jag vill inte ha sex.
– Nej, ingen mer sprit för min del.
– Ledsen, du är inte riktigt min typ.


Lycka till med vindrickandet i sommar!
 

Eva

Bubbel Foto Deercat

*pluggar svåra vinregler inför sommaren gör*

Deercat

Etiketter: , , , , ,

13 svar to “Vitt eller rött vin?”

  1. skatanstankar Says:

    Hmmm…. Skatan har aldrig lyckats säga t ex ”Kvastskaft” eller ”Västkustskt” så där enkelt och lätt och självklart och utan ansträngning vare sig hon har druckit rött eller vitt vin … eller öl eller alkohol överhuvudtaget…

    Så då går folk och tror att man ständigt är på ”fyllan”… hmmm

    Gilla

  2. Anonym Says:

    Jag har alltid röd slips när jag går på fest

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Ja du Skatan! Jag lyckades inte heller något vidare med att säga de där orden…Fast för min del handlar det mest om att nästan taturera in den sista svårigheten….Nä du är INTE min typ…..! Ska ha en fusklapp på nästa fest…minsann…. 😉

    Kära Anonym….! Hmmm….Då ska jag kanske definitivt tatuera in ovannämnda, eller möjligen träna på att säga innovativt oavsett hur mycket vin det blir under kvällen… 😉

    Gilla

  4. Anders Says:

    Hm, jag kan ALDRIG säga nåt när jag dricker vin,
    jag sätter i halsen hela tiden. So what’s the problem…?

    Gilla

  5. Deercat Says:

    Anders! Tjaaa…Möjligen om du skulle vilja använda de tre sista punkterna….*flinar fräckt*

    Gilla

  6. Znogge Says:

    Ja, det här var något att bita i 😉

    Ha en bra start på sommaren!

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Znogge! Jodu…..Det är ett stort ”ben” att tugga i sig…men men…Sommaren kan ju bli lång om det vill sig……så det ska nog gå…att i alla fall lärt sig säga vissa ord INNAN hösten kommer…
    Som ordet ”Konstitutionerad”…Det går ju knappt att säga i nyktert tillstånd..
    😉

    Gilla

  8. photoimagine Says:

    Trevlig midsommar!

    Med eller utan – vitt eller rött…
    / Imagine

    Gilla

  9. Daniel Says:

    Det där med vin på duk ska jag testa hos mormors ikväll!

    Gilla

  10. h-lady Says:

    Smyger in, lämnar en flaska gott bubbel, önskar en otroligt trevlig helg till dig o de dina, smyger ut igen…

    Gilla

  11. Deercat Says:

    Photo! Niger ladylike och tackar… 😉

    Daniel….! Hmm….hoppas mormor har humor… 😉

    H-lady! Ler från öra till öra….Tack! 🙂

    Gilla

  12. Anders Törnkvist Says:

    Tack för ett gott skratt!

    Gilla

  13. Deercat Says:

    Anders!
    Varsegod…….!!! 😉

    Gilla

Kommentera

