Rent hus…smuts och baccilljakt

God morgon, godmorgon kära bloggläsare!

Det är onsdag och Deercaten hade tänkt att vila ut hela veckan….Det efter att ha jobbat 25 timmar under lördagen och söndagen. En rapport hade efterfrågats vars syfte var att kunna städa upp i röran på ett företag hon av en slump blev involverad i. Om det är det inte så mycket att orda om…Storstädning pågår.

Med det borde ju undertecknad kunna luta sig tillbaka och bara njuta av regnbågsfärgade paraplydrinkar och med fötterna upplagda för vila.

Det är kvinna ju värd, eller hur…?

Så tänker jag i alla fall varje gång jag arbetat med ett större projekt, att det efteråt liksom känns lite fint att kunna dra sig tillbaka. Reflektera över då, nu och sen. Det behövs ju tid för eftertanke och att eftertanka! Ja tid för allt annat som också fått stå tillbaka under tiden projektet pågick.

I Deercatens värld fungerar det i alla fall som så , efter ett större uttag av kraft och energi planeras det en tid för vila. Man måste ju leva som man lär. Och är kvinna diplomerad stressterapeut, så är hon. Och det blir ju som man tänkt sig eller planerat, eller hur?

Not!

Inledningsvis blev det till att gräva sig genom den enorma högen av disk som hade årsmöte på diskbänken. Skyddshandskar på, fram med redskapen: Diskbalja, Yes och en sprillans ny diskborste. Jisses vilka smutsiga deltagare som fick genomgå ett stålbad. I flera timmar slängdes porslin och grytor genom ett ångande och löddrande stålbad.

Kläder sorterades, tvättades och hängdes på plats igen. På det hela taget försvann både måndagen och tisdagen med att göra rent hus. 

Trodde jag!

Man ska belöna sig efter att man färdigställt en uppgift! Det höjer motivationen, sa en av ”städtanterna”, Marie-Louise Danielsson Tham och Marléne Eriksson i programmet Rent Hus i TV4 i går, ett program som jag av en händelse råkade se en snutt på.

Ge_ett_hjärta

Hmm…där hade jag satt mig tillrätta med stickorna i högsta beredskap, för att just belöna mina insatser de senaste dagarna. Och för att njuta av sjalen som nästan är klar. Liksom livet med en kopp te, och sticksällskapet. Jag kände mig faktiskt tillfreds med livet i stort och smått….

Jag är ingen fan av program som hänger ut folk på det ena eller andra sättet…Men av naturen är jag nyfiken, och hade därför svårt att slita blicken från dessa två snipiga tanter som med gummihandskar och falsettstämmor läxade upp lortgrisar och slarvmajor. Fast de är faktiskt också lite smågulliga i alla sina omsorger…

Varför diskar inte folk, undrade ena städtanten till den andra?….Tjaa….

Det kan man ju undra….Jag undrar ibland i stället, varför gör folk inte det roligaste först?…Obstinat som jag kan bli ibland av uppläxande fallsettröster…

Nåväl, mina tankar gick just då till min diskbänk – alltså som den såg ut under söndagskvällen och måndagsmorgonen, då innan jag fick fart på saneringsarbetet.

Tjaaa…varför gör man inte det? Diskar! Hmm….SVARA! på den frågan då, dundrar mitt alter ego.

Jo det ska jag säga er tanter! Det gör man inte om man nonstopp skriver och skriver…och snabbt besöker köket för en macka, en kopp kaffe, eller för en snabb måltid och sedan återgår till datorn för fortsatt arbete. Då liksom förfaller allt annat…Och bacciluskerna får härja fritt, invadera under och över diskbänkar, partaja lite här och var i hemmet. Och allt i gott sällskap med Röran som just lööööve it….It rocks!

Nåväl, och i alla fall!…..Och som sagt!…Det var ju då vila som skulle gälla för Deercaten fortsättningsvis denna veckan.

Men det är märkligt vilken förmåga en snutt av ett teveprogram kan ha för att dra igång en hetsjakt. Plötsligt upptäcker kvinna att hon vaknar nästan morgon, och konverterats till en ”baccillbusters” över en natt. Trolleri, trollera!

Och med samma snipiga näsa för smuts som dessa outtröttliga tanter utrustats med, for min, i och för sig mer än lovligt trötta, hökblick över allt i mitt kök. Innan kaffet runnit ned och mjölken värmts hade köksbänken skurats blank. Det hade också rensats under vasken och över. Och så hade jag kokat mina disktrasor i FEM minuter. Inte mer, inte mindre, prick fem minuter! Diskborsten åkte också med av bara farten.

Vet ni hur en diskborste ser ut sen..? Jo som en underlig kopia av en misslyckad krullpermanent. Stråna liksom bara ändrades, från raka till utstickande eller krulliga….Och eftersom jag nu då förvandlats över natten till ett monster av ordning och reda…så åkte plattången fram för att rädda diskborstkalufsen….

Njäää så långt gick jag ändå inte….Nu skojade jag allt…men tanken fanns där…Men i stället slängdes det fram en sprillans ny borste, eftersom jag har ett litet lager, vis av vår speciella förmåga att just platta och krulla till diskborstar när stekpannan är alldeles för varm för disk.

Och vad tror ni nu man upptäcker, när man fått en blick som plötsligt utrustats med nästan samma mikroskopsögon för smuts, som städtanterna har?

Jo en hel armé av baccilusker som invaderat hela diskbänken. Där har de satt sig tillrätta i sina solstolar. Och med de små töntiga paraplydrinkarna, ”Gojsgojs” i ena näven, mumsar de i sig små läbbiga hamburgare, gjorde av smutsen de håvar in utmed kanterna och mattan på väggen. En matta som nu börjar förfalla efter åratals nötning. Irsch, vad skulle tant ”städningens drottning” kunna odla därifrån!!!

Hmmm…det måste nog bli ett samtal med hyresvärden efter det här…DET GÅR BARA inte att leva med en armé av smuts som INTE går att få bort…Eller gör det det? Det kanske finns städbomber att tillgå….? Nu när det är krig och allt….?!

Men hur var det nu igen, vad var det tanterna sa…? Inga miljöfarliga medel fick användas?

DET håller jag ju faktiskt med om…! Attans bananer och satan i gatan…!

Det blir alltså ingen vila eller ro….Här ska det inhandlas citronsyra och ättika….Nu ska dom dö….!

Det är ju äckligt med smuts och baciller. Fattar bara inte hur folk kan ha det så?

Fast å den berömda andra sidan….! Den sidan finns ju som bekant! Man ska ju göra det roligaste först….*tittar från ena till den andra sidan*

Vad ska jag välja nu då, våg och allt, som jag är?

Okej då!

Kapitulerar en stund, rymmer från skiten och gör det roligaste först. Fika på stan och förnöjelse i gott sällskap. Och förenar det hela med att handla citronsy….Njääää citroner och annat gott till en vitamindrink i stället…

Och lovar mitt alter ego just i denna stund….Jag ska genast sluta upp med att snegla på pågående teveprogram….och be folk stänga av skiten!

*Blundar för smutsen och njuter i stället av livet gör*

©Deercat

Etiketter: , , ,

3 svar to “Rent hus…smuts och baccilljakt”

  1. Znogge Says:

    Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete!
    Ha det gott!

    Gilla

  2. Sven Says:

    Kemiskt rent så det förslår
    nu när Pingsten förestår
    är det klokt att sig gardera
    utrymme behövs för mera
    som skall diskas och saneras
    det är nog vad som planerats
    Glad Pingst bl.a.

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Znogge! Jo så sant…men man drabbas och påverkas liksom av all den där städhurtigheten….Ha det gott själver…

    Ouips! Sven….! Spirituell till tusen….Glad pingst själver! Och puss i pannan min vän! 😉

    Gilla

Kommentera

