Nya lyckopillret…

….gör susen!…..Jajamensan…kära bloggläsare!…..Deercaten har nog hittat ett fullständigt lysande recept på tillfredställelse, lyckokänslor och en sorts ständigt glädjerus….

Och då pratar vi inte om känslan i kroppen när och om man hittat rätt-rätt i medelålderns singel-mingel-djungel……Näää! Faktiskt inte!……

Näääää ser ni, det ska handla om forskning nu….! Sånt som det då påstås ska bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet…..Då får vi väl tro så då!…Eller i alla fall köpa tankarna om de känns rätt-rätt, och i synnerhet om det inte finns belägg för konspiration av själva forskningen…

Just den här aktuella undersökningen kändes riktigt bra för undertecknad…Det sa helt enkelt BINGO i kroppen, och jag nickade bekräftande när jag nyligen läste en artikel om boken, Lifting Depression, av Kelly Lambert, och senare undersökte saken närmare….

Kelly Lambert är professor i neurologi och likaledes psykolog…och har kommit fram till att ju mer man arbetar med händerna desto bättre mår man….Så enkelt är det med den saken….!

Stickning, brödbak, matlagning, snickrande och annat kroppsligt som framför allt görs med händerna är rena rama lyckopillret för hjärnan….!

Och resultatet av diverse projekt som vi duttar och pillar med gör oss lyckligare på kort och lång sikt….

Arbete med händerna får helt enkelt hjärnan att flöda över av må-bra-kemikalier som serotonin och dopamin….

Bästa resultatet blir det om vi både rör på kroppen, tänker och känner samtidigt. Och ju pilligare en uppgift är desto bättre för oss….

Alltså, allt nickande som Deercaten åstadkom i samband med att hon läste om forskningen, har smörjt både nackspärrar och annan stelhet till noll och intet…Och inte bara det….jag kunde nu också inse vad som fått förra året värsta deprimerande tid att kasta upp benen över axlarna, eller vad man nu säger, och ränna iväg åt ett varmare håll….

De senaste tre månaderna har nämligen Deercatens kreativitet flödat på flera sätt……Och ingen kan ta miste på vilken mäktig vitaminkick som det har gett….orken finns alltmer….Glädjen lyser och på kulramen räknas in lyckliga stunder varje dag…

Först klev brödbakningen upp på köksbänken, och minst en gång i veckan testades nya mer eller mindre enkla brödrecept…

fillimpa foto:Deercat

Fillimpan här går inte av för hammaren, eller vad man nu säger…?

Inte heller alla tekakor som då och då vandrar från min ugn, vidare ut till frysarna hos kärleken, svärmor och utflugna sonen med sambo…

tekakor foto:Deercat

 

Resultatet är inte bara tillfredställelsen i att knåda och åstadkomma något gott och ätbart….Näää…det är också alla de där förföriska bröddofterna som pyser ut ur ugnen med jämna mellanrum….Dofter förföriska nog för att kunna sälja en hel stad av ruckel….För det vet ni väl att mäklare en tid gick ut med att man strax före en visning av hus till försäljning skulle baka en kaka eller bröd…

Nåja….här ska inte säljas några ruckel eller annat….men det är klart….De där bakdagarna så ler liksom folket i huset lite mer än vanligt….Hmmm 😉

Kan det tänkas att serotoniner, dopaminer och andra ljusa kaniner hastigt förökar sig bara genom dofterna….*flinar*

Sedan hände det något mycket, mycket märkligt här i lägenheten…..Plötsligt smög sig den gamla stickningen ut från en undangömd stickkorg….En halvfärdig tröja som legat där i minst hundra år vaknade till liv….Sträckte glatt på sig och ropade ÄNTLIGEN!!! Oj, där var visst två armar redan färdiga!….Men resten ville liksom också komma till sans och till sin rätt….

Fast jag ändrade mig något senare med att färdigställa den just nyvakna och halvfärdiga gamla tröjan…Och tillsammans med nya väninnan, hon som lockat mig till ”varannan-torsdag-stick-kväll”, började jag på något riktigt pilligt och avancerat mönster till en sjal. Det kanske bara för väninnan är så grymt duktig på just stickningens konst(igheter)…Ni vet, det där med att lägga upp…göra omslag, tillslag, upprepa, tappa maskor, och allt vad det nu heter….???

Det är tantvarning på dig nu, hostade morsan från sjukbädden, där hon nu trynat flera veckor tillsammans med influensan…. Och jag bara flinade glatt….Fullsmockad med nya endorfiner, serotininer och som sagt, alla möjliga andra ljusa kaniner….

Ja faktiskt så flinar jag bara…och stickar några varv till på stickningen som är hur pillig som helst…Med andra ord och som sagt var, desto pilligare, desto flera belöningseffekter.

Och som sonen, då och då, lite försynt säger, när han tittar in i storarummet där jag sitter i min läsfåtölj….Öhum!….Drar du upp alltihopa nu IGEN…?

stickning-lyckopiller foto: Deercat

 

Njaaa…Jo..öhhh….det blev visst något fel…!

Några maskor har liksom bara försvunnet, förstår du!!!…….Pooofs! så var de borta, och jag hittar dem bara inte mellan alla hålen…?

Och så börjades det om..! Först genom att leta på nätet om hur sjutton man lägger upp en stickning…? Det glömmer jag lika fort som jag gjort det…Då när jag andats ut med lättnad, OM jag kunnat sticka mer än fyra varv, innan det blivit fel….IGEN! Som sagt, pilligt värre…!

Och väninnan ser jag ju inte förrän nästa torsdag….hon som kan guida mig….Och jag vill ju jobba med händerna nu….Man blir liksom beroende av nya lyckopillret……Och kanske av alla lyckliga endorfiner och vita kaniner som marscherar runt i hjärnan!!!…För att inte tala om när envisheten gör entré….! Den är inte att leka med ska ni veta…..

Det är verkligen såååååå roligt att åstadkomma något med händerna…!

Eeeeeelleeeeer huuuuuuur? 😐

Fast brödet till kaffet är himla gott…Det är faktiskt vitaminkick nog….

 *sticker tillbaka till kaffebordet och garnkorgen gör*

©Deercat

Etiketter: , , , , , , , , ,

5 svar to “Nya lyckopillret…”

  1. Cicki Says:

    Det är inte så konstigt då att man mår så bra när man tillbringar så mycket tid vid symaskinen eller bakar. Det är väl ungefär sånt jag fyller mina dagar med. Mina väninnor är förvånade över hur bra jag mår. Jag har ju gissat anledningen. Nu kan jag dessutom berätta för dem att det finns forskningsresultat som visar på att mina egna teorier håller….:-)

    Gilla

  2. Znogge Says:

    Inte konstigt att jag tycker det känns som rena terapin att baka när jag kommer hem efter en jobbig och intensiv dag! En kladdkaka eller en omgång muffins blir den perfekta avkopplingen 🙂 Kan rekommenderas!

    Gilla

  3. Sven Says:

    Så kom du in på fiske den här veckan oxo. Du tappar en mask(a)/Sven

    Gilla

  4. Anders Says:

    Jupp, I know the feeling. Hade jag inte haft min verkstad
    hade jag mått MYCKET sämre nu.

    Hantera på bara, Suss! U go girl!

    A

    Gilla

  5. Reidar Says:

    Som sagt, kära vän. Handarbete är en vitaminkick av guds nåde. Du såg ju vårt lapptäcke och kuddarna. Quilting är en kreativ sysselsättning som stimulerar såväl hjärna som hjärta och resten av kroppen.

    Kramen

    Gilla

Kommentera

