Vi borde inte ha lämnat grottorna…

God morgon kära bloggläsare!

Det är verkligen attans tidig morgon för undertecknad när detta inlägg påbörjas….*gäsp*. Klockan är runt 05.30. Men jag fingerkammar inte håret, sippar på min kaffe latte, och kliar mig på pyjamasgumpen så här tidigt, för att jag vankat runt halva natten och inte kunnat sova….

kanelkryddat-kaffe

Nänääää!!!…Deercatens sömn är av det goda och drömmande slaget numera…

Förklaringen är faktiskt mycket enklare än att AB Vanka av och an hållit låda…..Den inre väckarklockan ringde nämligen redan vid femtiden….Jag kunde inte somna om….Så enkelt var det med det……. 

gaspande-glen foto:Deercat

Men du som ofta återkommer hit kanske har noterat – det blev inga inlägg under föregående vecka…Näääså det kan bli vaaa?

Du som haft tankar om att giftiga världsmedborgare återigen hade rövat bort Deeercaten till sina onskefulla domäner har gissat fel….Fel, fel och återigen FEL! som Brasse, med ett  extatiskt hoppande, sa i det där barnprogrammet om myror och elefanter…

Nope…Deercaten mår faktiskt oförskämt bra just nu!!!….I alla fall i relation till det som varit…..Jaaa, faktiskt….OFÖRSKÄMT bra!!!…

Det borde ju då rimligen finnas gott om tid och massor av inspiration för skriverier och annat som Deercaten uppskattar, OM det bara gällde begreppet tid alltså…….

I de flesta fall finns det nästan alltid enkla förklaringar till bortvaro eller bristande närvaro…Och förklaringen till att texterna just nu inte snöat lika fett som lakanen vi fick över oss i Småland, under förra veckans snörika dagar, är att det helt enkelt har kört ihop sig med åtaganden just nu….

Tid……är som bekant ett underligt begrepp….och man kan väl lite filosofiskt påstå – det är ju bara ett hitte-på-begrepp som vi nutidsmänniskor gjort oss till slav under….Men likt förbaskat….Tiden styr…eller rättare sagt…klockan styr, och den mäter  ju som bekant vår tid i världsordningen….Och trots att jag ständigt pladdrar på om att tid är det enda vi har, i alla fall varje dag när vi vaknar, så måste jag ändå i samma andetag gnälla lite och säga…….njaaa…just nu har jag underskott av tid……Eller hur är det nu???

Alltså jag bli alldeles kollrig i huvudet av att försöka komma fram till om jag har tid eller inte…Kanske det är dags att inventera hur det ligger till?

tulpan-gul foto:deercat

Jooo….Så här är det….Stora sonen med flickvän reste som bekant till Kuba för fyra veckor sedan…..Vi fick oss veta via mailen i fredags att de då skulle lämna landet för att avsluta sin långresa med fjorton dagar på Jamaica. Jag skulle önska att de kom hem NU….Nuuuuuuu!

Vad har det med min tid att göra, undrar kanske vän av ordning….?

ALLT!!!!!!!!

För så här äääääär det….Min tid…min dyrbara värdefulla tid… går för tillfället åt till att ränna mellan två lägenheter….Största andelen av tid tillbringas i min och sonens lägenhet dårå….Och i den finns också allt som dagens ilandsmänniska utrustat sig med och som då måste underhållas…Plus två grymt (för tillfället) hårfällande katter….Vi tuggar katthår och små hårtussar till varje måltid…Det vare sig vi vill eller inte!

Här finns alltså alla måsten som ständigt ska pusslas ihop med minuter, timmar och dagar………Ni vet allt det där med att dammsuga katthår, diska, städa, handla, förbereda inför möten, leta jobb med mera, med mera…Och när mitt hem är klart så är det dags för våningen längst nere i husets andra ända….Alltså äldsta sonens lägenhet…Och där finns ytterligare två katter….och då så klart…..ännu mera KATTHÅR…..Och ännu flera åtaganden…

Aaaaamen säger nu vän av röra – ta det lilla lugna nu gumman!!!…..Det kan väl ändå inte korka igen så värst i den där andra lägenheten….

OM du bara visste, säger jag då…OM du bara visste….?!

För saken är den att även här finns enkla förklaringar till tidskrävande arbete….

Vi har nämligen löst frågan om att storsonens katter inte ska behöva gå ensamma i sex veckor på så sätt att vi sover i deras lägenhet nästan varje natt….

Därmed så lever vi liksom mellan dessa båda lägenheter….….Och utan det var menat så har vi alltså två hushåll att sköta..

DET gott folk innebär att Deercaten flänger lite som en skållad råtta mellan lägenhet 1 och 2 …Är jag inte i tvåan, så är jag här i ettan…..Och när jag är i ettan får jag dåligt samvete för katterna i tvåan….och vice versa…Därför har vi nu gjort en förenklad handlingsplan och befinner oss 50/50 i vardera lägenhet….Sover i den ena och hushållar i den andra.

Utöver allt annat ska storsonen och hans sambos korrespondens och räkningar skötas….Växter ska vattnas….och så självklart måste det även i tvåan, då och då, saneras från alla katthår som flyger och far runt i solens strålar, de som obarmhärtigt belyser pälsdjursallergikernas skräck…

Allt det där kanske hade fungerat rimligt bra om inte jag hade annat att sköta också….Och OM jag inte misskötte en del ting…

Som att fippla till det med svärdotterns inloggningsdosa till hennes internetbank och bli utelåst från vidare ärenden den vägen..Och sen få mig veta att det går inte att låsa upp dosan igen förrän hon kommer hem….Shit och shit!!!….Och jag som lovat att fixa överföringar frekvent, som lovat att se till balansen av pengar på hennes konto är stabilt…..Många telefonsamtal, sms och mail hit och dit, mellan Kuba och Sverige, mellan mig och banken…för att trixa och knixa så svärdottern fick tillgång till sina pengar på ett annat sätt….

Och i denna röra får då också undertecknad sig veta att ansökningshandlingarna till ett drömjobb fallit i god jord….Oj och oj!…..Anställningsintervju på G..!

2009 har på så många sätt inletts till det bästa…Kanske var det på tiden också….Enligt Deercatens kulramsuträkningar har sorger och bekymmerna varat i exakt sju år…Sju tuffa år….Nu måste det ju bli annorlunda…Så var planen också inför det nya året….Och tankarna befästes i skålandet under nyårsnatten…Klappat och klart alltså!!!…..Vill man något så GÖR man något för att det ska bli så..!

Det är mycket nu!!!!…konstaterade yngsta sonen och jag också häromdagen när vi gick genom allt som vi nytidsmänniskor har att underhålla i våra hem…. Blir det som nu blir det minst ett hem för mycket…Alltså för att få tiden att räcka till…

Vi människor borde aldrig ha lämnat grottorna, konstaterade vi också över den där kaffekoppen som blev upprinnelsen till våra tankar om våra ilandsproblem och om att ha flera hushåll att sköta….

Näää….vi borde ju inte det….Lämnat grottorna alltså.

Den tanken har jag haft hundra gånger den senaste veckan…Och funderat på hur himla behändigt livet då skulle varit…..

grottfolk illustration: Deercat

Illustr: Deercat

I grottan hade alla katterna tvingats till att samsas eller varit utanför….Eller what ever….I grottan hade vi sopat lite hjälpligt vid behov….I grottan hade inte denna dator haft en naturlig plats…I grottan hade mina dagar varit mer fyllda av att hålla elden vid liv, hämta örter till dagens hopakok av mamutkött, eller annat som männen släpat hem….I grottan hade jag sovit med solens nedgång och vaknat med densammas uppgång……I grottan hade…..Jaaaa….allt hade varit enklare….Och tiden…..tiden hade bara inte haft samma betydelse som den nu har…

Nåjaaa!!!…Det går ju ändå inte att skruva tillbaka tiden till grottstadiet….Kanske är det lika bra att ta itu med dagens uppgifter….mata katter, dammsuga, fundera över vad frysen erbjuder för lättlagat till middag, vänta hem Kubaresenärerna snart, snart…Och med en kärleksfull blick – se i horisonten – när ungdomarna återvänder från de vilda jaktmarkerna…..

Framför allt känns det himla gott att veta att våra kubaresenärer också  övertar lägenhet nr 2 om två veckor….Tack och lov…!!!

*grottar ner sig i dagens arbetsuppgifter gör*

©Deercat

 

 

Etiketter: , ,

11 svar to “Vi borde inte ha lämnat grottorna…”

  1. Cicki Says:

    Jag gratulerar så väldigt mycket till nya kärleken. Visst är det härligt…..:-)

    Jag är glad att lämnade grottorna för hur skulle min rygg mått i en kall grotta med dåligt sovunderlag. Fast å andra sidan hade jag förmodligen inte levt längre eftersom medelåldern då var på en mycket lägre nivå, en nivå som jag redan passerat.

    Gilla

  2. pruddelutt Says:

    Ojojoj här snurrar det på för fullt ser jag!
    Grattis till den nya tvåsamheten och lycka till med allt som ska fixas och grejas. Härlig kattbild btw!!

    Gilla

  3. Sven Says:

    Den kärleken den kärleken. Jag som trodde jag hade en jättechans..
    Men vad skulle jag ha att sätta emot en kattfarm i mars? Slätt intet.
    Men jag anar att det inte bara är katter som gör dig sin kur. Det är
    som man brukar säga, det är inte lätt att vara populär. Med tanke på
    vad du tidigare berättat så bevisar vad som sker att efter regn kommer
    solsken. Njut av den blå himlen och min kram. / Sven

    Gilla

  4. Sven Says:

    OK Riktigt men den bara försvann, trodde jag Skärmen blev blank!

    Gilla

  5. Mike Says:

    Just passing by.Btw, you website have great content!

    ______________________________
    Don’t pay for your electricity any longer…
    Instead, the power company will pay YOU!

    Gilla

  6. Usidom Says:

    Jo, jag tackar jag… leva grottliv… kallt om fötterna… kallt om fingrarna… skit under naglarna… barr o skräp innanför djurhuden… Å Du!! – Var det inte det kvinnliga könet som blev slaget i huvudet med en stor rotklubba å släpad i håret till en annan grotta :-)),
    Usi

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Cicki! Niger och tackar….Jo, du kan ha rätt…kallt och kallt…Stannar där jag är dårå… 😉 det är ju också naijse…

    Pruddelutt! Jo, det är då rakt inga döda stunder, om man säger så! 🙂
    Sven! Ja den kärleken, den kärleken….Stark och vacker när den är äkta… 😉 och som du säger….solen kommer alltid igen…den gör ju det…/88

    Mike! thanks för visiting…! 🙂

    Usidom! Hmmm….något att tänka på!!!…Kärleken kom ju som en hästspark i skallen, säger mannen i huset…kan säkert jämnställas med en rotklubba…. 😉

    Gilla

  8. h-lady Says:

    Blir ”jussom” varm i hela kroppen….
    Önskar dig, famnen, katter m.m. varmt lycka till! Det är du, om någon, värd!

    Gilla

  9. livsglimtar Says:

    Jisses, du har då haft att göra under senaste tiden. Vilken tur att du är kär samtidigt så att du har fått massa extra energi för att orka med allt hattande fram och tillbaka;)
    Jag blev varm i hjärtat av att du har det bra och känner att du verkar ha kommit över dina sju jobbiga år. Håller verligen tummen för att du får det där drömjobbet, klart du får! Tänk tanken och tacka för jobbet!

    Själv har även jag en liten öppning och hoppas att 2009 också ska bli mitt år vilket det finns stor anledning att bli efter även här då 7 års mer eller mindre elände. Egentligen är det lite längre tid som mitt liv har gått i otakt med mig själv men jag finputsar det hela lite, känns bättre så.
    Kram

    Gilla

  10. Deercat Says:

    h-lady! Blir liasom också varm av din lycka-till-önskning…Tack! 🙂

    Livsglimtar! Ja det är väl så det brukar vara, sju svåra år måste väl resultera i det motsatta…Nu är det vår tid som kommer….Ska tänka tanken och tacka….tacka och vara oerhört tacksam för att jag just känner den tacksamhet som jag faktiskt gör varje dag…. Slänger med en ljus tanke om att även du nu kan se fram emot enklare tider… 😉

    Gilla

  11. Znogge Says:

    Här händer det ett och annat ser jag! Ber att få gratulera till kärleken men kattvaktandet och springandet mellan lägenheterna får jag kanske beklaga en smula. Fast bara en liten 😉

    Gilla

Kommentera

