Telefonförsäljare…bläää…

Alltså! Jag brukar normalt sett avstå från att beklaga mig över olika nutidsfenomen vi människor tvingas utstå….Jag brukar faktisk till och med kunna ruska av mig sådant som andra människor kan gå i taket för, och då nästans anta tillståndet – blålila-nyllet!

Men idag, gott folk!…Idag ska jag banne mig ösa ur mig en massa spyor…I dag ska jag inte tiga still i församlingen….Nänä….! Idag kan jag gott få anta blålila nyllet….!

Frääääässsssss!

Frääääässsssss!

 

Det var ju ett bra tag sedan sist, och så är det fredag och allt och jag tänker kosta på mig ett litet vulkanutbrott…….Den som minns när det hände senast kanske också minns att det också då handlade om telefoni…..men då mobilsamtal man blir spyfärdig av…….

I dag ska det handla om telefonterrorn i våra hem, något som många av oss utsätts för dagligen…

Under gårdagen blev det rekord i antalet besvarade telefonsamtal från dessa försäljninglena och överväldigande, jaaa…näst intill oemotståndliga erbjudande via telefonen till mitt hem…….

Det är då makalöst vilka erbjudande man kan få bara genom att svara sitt namn och sedan…Ja, ja…och jaaa…..Men så klart, först måste det till ett antal NEJ…

Nej, jag har inte sett över mina pensionspengar ännu!…Nej jag har inte öppnat det orange kuvertet ännu!…och NEJ, jag är bortkollrad i djungeln av fonder hit och dit…

Sedan kommer alla JA…..Ja, jag vill att du hjälper mig stackar värnlösa kvinna som inte kan planera eller fatta innehållet i det orange kuvertet…JA, jag vill att du roffar åt dig mina små ynkliga slantar! Och JAAAAA…klart du ska tjäna pengar på kapital som jag inte har råd att låta dig förvalta…Jaaaaa…yiiipppiiiee! NOT! 😦

I går borde jag snabbt fått fram stoppuret för att ta tiden på en telefonförsäljare som troligen slog rekord i vem som kan prata längst, utan att andas och utan att gå upp i falsett…..Det var en försäljare som ringde om en prenumeration av en historisk tidskrift…

Så fort han fått bekräftat att mitt namn var mitt…så drogs det igång en svada utan dess like….Jag försökte flera gånger hitta en lucka i snacket så jag kunde flika in…INTE intresserad!!! Men nänäää….inte då!

Att slänga på luren kändes liksom alltför dramatiskt…Det gör man bara på idioter eller efterhängsna friare som inte fattar galoppen……

I stället lyssnade jag!…Och lyssnade!…Och lyssnade!

Och hann tänka många gånger……fan ska han inte andas snart?….Jag tänkte också att han måste varit en sådan där som jämnt skrutit om hur länge han kan hålla andan, ni vet de där enerverande typerna man hade kring sig i skolan som alltid skulle tävla om allting…

Jag funderade också på om han kanske var fridykare…En av de där som med livet som insats ska tävla om hur djupt de kan dyka, och hur länge de kan vara under ytan…och sedan frustande kommer upp igen efter att ha hållit andan i fem minuter eller mer…En annan klarar ju inte ens att hålla andan i en minut…Jajaa….*suck*

Att avverka dessa tankar gick ju snabbt….och till slut tänkte jag rationellt….eftersom det inte fanns en enda chans att avbryta diarreprataren…Så jag satte mig lugnt vid datorn…Jag har ju headsetet till telefeonen vilket frigör möjligheten att vara verksam under tiden man behöver lyssna artigt och lagom uttråkat……..Och så fortsatte jag skriva vidare på det jag höll på med när telefonen ringde…

Och jag lyssnade ända tills jag äntligen hörde ett djupt andetag… och så….Låter inte det som ett riktigt bra erbjudande, Susanne..*med eftertryck på mitt förnamn*…Vad sägs?

NEEEEEEEJ! säger jag lugnt…och aningen frånvarande…

I värsta fall, när samma typ av samtal tidigare avverkats, har telefonsäljaren tappat kontrollen och slängt på luren i örat på mig…

Då har jag själv fått stå för artigheten…och sagt…tack då!….Tack för att du var så god lyssnare…IDIOT! Men då har ju redan stora tystnaden inträffat, den berörda hör aldrig mina åsikter……

Gårdagens hålla-andan-pratare var i alla fall vänlig nog att tacka för sig innan vi avslutade…

Och så där gick dagen….Var det inte erbjudande om utbyte av elleverantör, så var det min telefoni som borde ses över….Eller så var det den där försäkringen som täcker upp för en minikontoskuld i fall jag bli arbetslös eller sjuk…

Hihihi….E du gooooe eller? sa jag till den honungslena försäkringssäljaren…Jag ÄR både arbetslös och sjukskriven – REDAN! Och det har då rakt inte vållat några bekymmer…Ojdå….tjaaa…Öhh…och end of discussion…

Värst av allt är….alla dessa ”tysta” samtal som kommer flera gånger dagligen…Jag jobbar på och skriver…Telefonen avbryter tankegången…Jag tänker självklart svara…Det kan ju vara morsan, vännerna, sönerna eller något annat viktigt ….Och ofta kan jag faktiskt se ett telefonsamtal som ett trevligt avbrott i dagens slit…

Haallåååå! Haaaaallåååååå! Haaaaaalllllllllllååååååååååååååååååååååååååååååå!

Ingen där….! Absolut tystnad!…Samma största möjliga tystnad, som en berömd cirkusdirektör bad publiken om en gång i tiden…

Fan ta er! muttrar jag när jag inser -det är en sådan där automatisk uppringare för att alla dessa telefonförsäljare ska kunna vara effektivare än effektivast….Och inte ens ett av de där fluktaresamtalen man fick som ung…….Då när någon stolle hest flåsade i luren och undrade vad jag hade på mig…De har ju av någon anledning försvunnit med min ökande ålder…Om de överhuvudtaget finns längre…….Men de var ju i alla fall enklare att hantera….för stollarna var bara korkade, kåta och lagom frustrerade….Men jag visste i alla fall vad de ville och vart jag tyckte de kunde fara…!

De tysta telefonförsäljarna är ju bara oerhört störande…och obegripligt oartiga…

Jag har redan sett över min pension för länge sedan med min bankkvinna….Vilket jag också påtalade för fondplacerande och profithungrande damen som ringde igår….Min pension kommer räcka till paraplydrinkar så jag i alla fall blir nöjd…Åhååå! Så bra…..sa hon och tackade tacksamt nog artigt för sig…

Och priset på min el är fastlåst till det bästa jag kan få så här långt…och dessutom…jag bor i en tvåa så vad kan det göra i det långa loppet att byta leverantör…En tia per år eller något liknande…

När det gäller telefonin blir det alltid lika kul….Tele2 har gjort ett antal försök att få mig som kund…Men när deras försäljare börjat andas, och jag kan komma till tals, så inser de att de inte kan konkurrera med Bredbandsbolagets villkor för just min telefoni…….

Nåja, nog om detta….I går fick jag mig veta att det finns spärrmetoder….ska bara kolla upp hur, var och när…det där ska gå till….För nu får det banne mig vara slut med terrorn…Jag väljer ju själv NÄR jag vill handla och med vem…eller huuur?

Säger bara en enda sak…Thank God its friday!…..Då brukar man slippa terrorn över helgen i alla fall…och kan gotta sig åt helt andra ting… 😉

*bankar upp skylten ”Betleri vid telefonsamtal förbjudet” gör*

©Deercat

Etiketter: , , ,

8 svar to “Telefonförsäljare…bläää…”

  1. Znogge Says:

    Jag säger bara NIX! Det tar lite tid innan man märker fullt tesultat men sedan hjälper det väldigt bra. Fast de som man redan är kund hos får fortfarande ringa…

    Trevlig helg!

    Gilla

  2. Usidom Says:

    ;-))))))

    å’ så kan jag inte sluta å’ storflina åt Svens inslag i förra strängen heller
    ;-))))))

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Znogge! Just det tipset jag fick…ska fixa nix snarast…trevlig helg! 😉

    Usidom! Hmmm….Storflina du….! Och ha en fin helg! 🙂

    Gilla

  4. h-lady Says:

    Just…. NIX är bra…. Bra att säga och bra att anmäla telefonen till……. Fast… mobiler fungerar det inte på…. Lite synd! Ha´en underbar helg!

    Gilla

  5. Sven Says:

    Abonnemangsförsäljare frågar ofta vilken telefon jag har. En sådan där med en skiva med hål i svarar jag. Ni skulle se blicken. /Sven

    Gilla

  6. Sven Says:

    Likheten med en krokodil är utmärkande för en telefonförsäljare.
    Stor käft och inga öron. / Walter

    Gilla

  7. livsglimtar Says:

    Så här går du tillväga för att spärra ditt telefonnummer för telefonförsäljare:

    1. Från och med nu säger du åt alla telefonförsäljare som ringer att du inte är intresserad av deras tjänster/produkter och att du vill att de tar bort dig från deras register, då du inte vill bli uppringd av dem igen.

    2. Om du märker att ett företag fortfarande ringer upp dig trots den muntliga avböjelsen via telefon kan du be om företagets adress och skicka ett skriftlig förbud. Om förbudet lämnas skriftligt är det också enligt personuppgiftslagen förbjudet att därefter behandla personuppgifter för direkt marknadsföring.

    3. Anmäl ditt telefonnummer (gratis) till NIX-telefon automatiska telefontjänst genom att följa dessa steg:

    3a. Ring från den telefon vars nummer skall spärras till telefonsvararsystemet på nummer 020-27 70 00 (ingen samtalstaxa).

    Där svarar en automatisk telefonsvarare. Genom att med knapparna svara på de frågor som ställs kan en spärr begäras. Denna spärr måste bekräftas innan den träder i kraft.

    3b. Bekräftelsen sker genom att åter från den telefon vars nummer skall spärras ringa upp telefonsvararsystemet på nummer 020-27 70 00. Genom att med knapparna svara på de frågor som ställs kan spärren bekräftas. Detta andra samtal kan göras tidigast efter två dagar och senast inom fyra veckor efter det första samtalet. Har spärren bekräftats träder den i kraft och telefonnumret tas in i NIX-Telefon spärregister.

    För mer information om NIX-Telefon: Besök sida

    Kram Maggan

    Gilla

  8. Deercat Says:

    Det verkar som om vi alla är överens…DET är ett otyg det där med telefonförsäljning….Undrar just om det finns någon som välkomnar samtalen..? Tusen tack Maggan och alla ni andra…. 🙂

    Gilla

Kommentera

