Semlan – årets första och kanske sista

I går köpte jag årets första semla…..och tänkte avnjuta den ihop med eftermiddagskaffet….
Fast då inträffade något mycket märkligt….
semla Foto Deercat
Här hade jag verkligen längtat efter en fika med just en gräddig, mandelmassafylld semla till….Och  även tvingats vänta ut den efterhängsna förkylningen och dennes uttåg….För det vet ju alla att det mesta liksom smakar hö när man är förkyld….

Nu var dock inte förkylningen helt borta men jag tyckte väl ändå att smaklökarna verkade återhämtat sig en hel del, och maten börjat smaka något igen….

Så bara för att min semlepremiär skulle bli någonting i särklass rändes det iväg för att köpas en av semlornas cremedelacreme…Allt från ett fik som står högt i kurs när det gäller bakverk…

 

kanelkryddat-kaffe3

Och med mitt specialkaffe bredvid mig högs det in på efterlängtade bullen…..

Men….Men…….Med darrande underläpp kände jag att klimax aldrig infann sig…..Jag kände absolut ingenting….Semlan smakade absolut ingenting…. 😦

Och den där tingesten hade jag gett 25 kronor för….Hmmm….!

Antingen är jag fortfarande alldeles för snuvig och täppt i näsan ännu, för att göra några bravader i Semlornas-land….Annars är det så att dagens semlor inte är som gårdagens….Njaaa…alltså! Som semlor var förr om åren….?

Men då är risken att jag nu sitter här och blir en sådan tant jag lovat mig själv att aldrig bli…Ni vet en sådan där kärring som gnäller och säger att allt vara MYCKET bättre för….Håhååå, jaja….Det spelar visst ingen roll hur man gör så är liksom rumpan bak…

Fast apropå bak…jag vet ärligt inte om det faktiskt förhåller sig som så, att dagens semlor blivit av sämre kvalitet…De bakas kanske för små?…Därmed kan de inte heller rymma så mycket mandelmassa som JAG VILL det ska vara i dom…

Vart är världen på väg om våra semlor ska utarmas på detta viset…? ;(

Ja, jag vet att det är oroligheter ute i världen både här och där….Som alltid!!!…..Och att gnälla över en jädrans semla kan tyckas futtigt i sammahanget…

Men krig kära vänner, krig har startats förut, utifrån svält och missnöje….

Nu tänker inte undertecknad direkt starta något krig för att gårdagens semla inte föll i smaken….Men däremot analysera läget noga….Var det min snoriga näsa som snuvade mig på smakupplevelsen och som ställde till med semlepremiärfiaskot….? Eller…var semlan helt enkelt inte av den höga klass som man kan förvänta sig?

Med alla dessa frågor under utredning lär det ta tid innan en våg OCH smålänning som jag, kommer fram till om det är värt att spendera hela 25 kronor igen, på en semla man inte har full garanti för ÄR en stor smakupplevelse….

*klagar underbart gott 😉 på vardagliga ting igen gör*

©Deercat

Etiketter: , ,

16 svar to “Semlan – årets första och kanske sista”

  1. Usidom Says:

    Min kommentar blir kort… Semlan var godare förr

    Gilla

  2. znogge Says:

    Förbaskat retfullt och väldigt irriterande när man inte smakar något. Men jag läste att vi i snitt äter fem fastlagsbullar (så säger jag!) så än är det inte kört 🙂

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Usidom! Ynk, så skönt att höra… 😉
    Znogge! Menar du det? Hmmm…tjaaa…kanske ska åka till en annan stad och leta efter bästa, största och vackraste semlan…. 😉

    Gilla

  4. Cicki Says:

    Om det åts fler semlor skulle det kanske vara färre krig. Jag har bara gått och väntat på att sambon ska uttrycka en önskan om årets första semla. Förrutom mig så har han en annan passion, ja just det, semlor. Pensionen kommer på måndag och då är det storhandling så då lär det nog bli semmelköp. Från världens bästa semmelställe. Tro det eller ej, men det är faktiskt Coop Forum. De slår till och med stadens delikatessbageri. Stora saftiga fina semlor med äkta grädde och en mandelmassa som är riklig och alldeles lagom krämig. Mums!

    Gilla

  5. photoimagine Says:

    Jahaja, det är dags för dom där smaskigheterna nu också…

    Tack för påminnelsen!
    / Imagine

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Cicki! Tusen tack för det tipset…kanske jag kan leta rätt på Coop Forum och därmed kanske bli en av de som äter fem fastlagsbullar, enligt statistiken… 😉
    Photoimagine! Vassego! Hmmm…Om det inte går att hitta godaste bullen så kanske man i alla fall kan fota dom… 😉

    Gilla

  7. h-lady Says:

    hmmm, *harkel*, *host* Att Semlan inte smakade som den borde beror ju på att den intogs på ”fel” dag….. Om inte jag är helt yr i kolan så borde premiären vara 24 februari. Det är då de smakar som allra bäst! *lovar*
    Förövrigt är jag glad att du mår bättre och att solen lyser….
    Ha´det gott!

    Gilla

  8. Deercat Says:

    H-lady!!! 😉 Såååå himla dumt det blev då…Jojo, tjuvstartar kvinna så får kvinna stå sitt kast då….Jaaaa solen lyser massor idag….Ska snörvla och hosta mig ut…för nu struntar jag i Hr Virus-Kan-dra-åt-h…. 😉

    Gilla

  9. agapanthus Says:

    Jag har gått en hel vecka och drömt om semlor, men här gäller sparsamhet. 😉 Men nästa vecka……:-D Hoppas att jag slipper samma besvikelse som du. Återkommer med semlerapport 😉
    Kramar!

    Gilla

  10. Kenneth Says:

    Semmelrapport…..
    Har ni vägarna förbi Kalmar ”måste” ni testa den absolut
    största, godaste o vackraste Semlan som överhuvutaget bakats på
    Ekelunds konditori på Esplanaden… Missa den inte !
    Ett måste för ”Deercat”

    Gilla

  11. Deercat Says:

    Agapanthus! Hmmm…den som spar han har, sägs det…..Du har i alla fall en upplevelse att vänta…Oavsett hur den blir… 😉

    Kenneth! Hmm…då föreslår undertecknad att du börjar exportera denna semla, som verkar stå över alla andra semlor, direkt till oss som inte har tillgång till Ekelunds….*snyft* 🙂

    Gilla

  12. Anders Says:

    Njä, semlor a la göttis finns bara i Götet, det vet
    väl alla…hihi
    Kålltorps eget bageri gör en fin semla som ska vara mumma för själen sägs det.
    Jag väntar till riktiga dagen men sen….dååååå…..mmmmmm

    Semlakramla
    Anders

    Gilla

  13. Deercat Says:

    🙂 Oj, nu inser jag att det kanske är läge för en Sverigeturné, där man helt enkelt provar olika ”bästa semla” bagerier….Just nu är jag alltså mitt emellena dessa två orter…Kust till Kustpilen går fem minuters väg härifrån…Undrar om jag skulle hinna först ena kusten, för fastlagsbulleprovning, och sedan den andra…Asch! Var på storkalas igår…är nöjd med kaloriintaget… 😉
    Tack för tipset Anders! 😉

    Gilla

  14. pruddelutt Says:

    Men du – man kan inte alltid ha ett globalt perspektiv på allt som händer och sker…klart att det var en besvikelse med semlan när du hade laddat så!!
    Jag tror lite att semlorna var bättre förr, faktiskt 🙂 Vi hade ett konditori här i sta’n med supergoda semlor (små och med väldigt mycket fyllning) sedan dog konditorn och en ny tog vid, men receptet tog tydligen den gamle med sig i graven…:-(
    Kom också att tänka på en gång för länge sedan när jag var Viktväktare och en tant berättade på ett av våra bönemöten 😉 att hon samlat prickar hur länge som helst och motionerat och stått i för att till helgen få äta en småfranska med helfet, stark ost på. Och så satt hon då där med sin hett efterlängtade fralla…och det var inte gott. Trist!

    Gilla

  15. kenneth Says:

    Jodå Sussane..
    Hoppas du snart äntrar Kalmar…. i nåt syfte..
    Dåååååååå, blir det semla från Ekelunds
    Lovar

    Gilla

  16. Pia Says:

    Hittade hit via Ingrids (briader) hemsida.
    Hmm instämmer, åt min första semla idag och den smakade inte så där speciellt den heller om sanningen skall fram.

    Gilla

Kommentera

