2008 slut – Tack och lov!

 

Skål och utspark av 2008...Skål och välkommen 2009

Skål och utspark av 2008...Skål och välkommen 2009

För er som följt bloggen under det gångna året är min rubrik kanske inte alls så konstig….Jag är grymt glad att 2008 nu går in på sina sista skälvande timmar och jag kan andas ut….Det var sammantaget inget bra år alls. Möjligen kommer jag se det på ett annat sätt i framtiden. Vad vet jag?

Så här under de sista dagarna av året har jag gjort någon sorts bokslut över året som gick. En sak som återkom var tanken om att det var absolut ett av mina svåraste år under livets gång. Händelsen den 14 juni kring sonens studentfirande har satt djupa revor i min själ. Liksom det bemötande vi fick kring händelsen av vår lokala tidning.

Båda dessa två händelser har liksom överskuggat år 2008, och därefter präglat resten av året. Det har varit känslomässigt och fysiskt kaotiskt både med återhämtningen av sonen och min egen haltande hälsa som nu utsattes för den svåraste påfrestningen av dem alla – ett verkligt hot mot en älskad familjemedlems liv och mående. 

Sedan kom ny ved på brasan i form av rättegång och domslutet nu i december. Allt hemsk rullades upp i mitt inre som läbbiga repriser. Alla känslor hos sonen blev mina. Hans ångest blev min..hans frustration över att hans liv stannade som drabbat av ett blixtnedslag blev en parallell i mitt eget liv. Allt stannar, ingenting fungerar som det ska….Inte vi heller som trampar runt som robotar och bara väntar på att få återkomma som vanligt fungerande människor igen. Även det blir en enorm stress, att inse…VI fungerar bara inte som vi ska…och vi vet inte när och hur vi kommer göra det igen. Och någonstans i alla krav och kaotiska tankar önskar man sig bara en ljusglimt som säger att livet snart, snart blir som vanligt igen.

Uppe på det handlade året också om andra svåra krav på företagandet som inte fungerade i kaoset. En möjlighet som jag fick för att kunna komma ut i arbetslivet igen. En möjlighet som inledningsvis och på alla fronter såg ut som en riktigt god idé. Det var den säkert också. Men det var bad timing att starta företag samtidigt med att vaka över en allvarligt skadad son. Det var också på något sätt lagen om alltings jävlighet som trädde i kraft. Men på något sätt hade livet redan då blivit ”bara-för-mycket” och det fanns inte längre några möjligheter att reagera på ett blivande misslyckande i arbetslivet också….Känslorna var redan fullt ockuperade på annat håll…Tankar om att förverkliga drömmen rann ut som sand i ett timglas….och tiden sprang förbi mig.  

Jag kom ikapp senare när de smärtsamma reaktionerna och krigsbakfyllan gjorde entré på scenen i samband med rättegången. Det var då jag äntligen och inte en dag för tidigt blev sjukskriven för det man kallar en fördröjd krisreaktion. 

MS-monstret har, när jag sitter här med årets bokslut över händelser, framstått som en liten ängel i jämförelse med det som skett under året som gått. Likaså giftormen Amalgam som var den stora draken förra året i december månad och inledningsvis under 2008. Amalgamormen verkar som en riktig lätthanterlig sak nu med årets facit i handen.

Det blev alltså ett år som testade mina överlevnadskrafter till bristningsgränsen.

Det blev också ett år där den äkta och genuina kärleken lyste med sin frånvaro, då när den hade behövts som mest. Det var ett år när jag utan tvekan hade behövt en stabil axel att luta pannan emot.

Men sanningen om verkligheten sved till just när livets lågor brann som värst, just där och då i junimånaden…..Sanningen som gjorde smärtsamt ont när man i det där skenet från höga lågor kunde se – med den typen av relation jag odlade skulle jag utan tvekan bli sviken, och i synnerhet när livet kräver styrka och mod från en partner att kunna ställa sig själv åt sidan.  Men det krävs som sagt mod och styrka, plus en del medkänsla och stor empati för att hjälpa till att bära andras bördor fullt ut. Det kan inte energitjuvar…och flodhästar. 

Man ska inte dansa vals med energitjuvar och flodhästar. Det har jag vetat sedan länge…Men en sak är att veta…en annan är att tacka nej till att bli uppbjuden till dessa förvirrande valser.

Nu vet jag hur!…..För det här underliga året, 2008, var kanske inte bara katastrofernas år?….Det var kanske också året där man i spåren efter bränderna kunde skönja lärdomar och insikter, allt sådant som troligen kommer bli attans viktigt för att börja bygga nytt och stabila grunder igen…I alla fall började jag ana delar av det här så här i slutet av året…

För så är det också….När det gamla gräset bränns ner växer det oftast nytt och fräscht…Svedjebruk kallas sådant visst…Man bränner alltså gammal mark för att det nya gräset ska kunna växa till sig bättre, bli starkare och grönare…Jag har sett det tidigare i mitt liv….Jag ser det ännu klarare nu….

Så år 2008 är ett år, ett helt kalenderår, jag skulle vilja bränna, kasta bort och helst slippa uppleva igen. Det finns självklart några ljuspunkter under året som gått….Det är bara det att mötet med Döden i juni månad fortfarande lägger sin skugga över det som var bra…

Min ”kuratorängel” som nu hjälper mig lägga bitarna på plats envisas tack och lov med att sätta en spotlight på det som faktiskt var fint…Men utan att för den delen förringa mina upplevelser av allt det svåra som kunde fått vilken människa som helst att tappa kontakten med livets vackra tråd…

Det är i det där ”änglarummet” jag nu hämtar kraft igen….Det är där jag får bekräftelsen på att det varit alltför tungt för en människa att bära allt det som skulle bäras…Det är där jag förstår hur stark jag är egentligen…Och att om jag bara får vila, och utrymme att andas igen, så kommer allt det som varit, under det gångna året, bli till en ny kraft…En kraft som kommer växa sig allt stärkare och till slut bli min orubbliga plattform under det kommande året…

Därför ser jag någonstans i horisonten….2009 anländer med stora feta och energiska kliv……..

Det ser faktiskt ut som om det kan bli ett kraftfullt år…Ett år där energin ska återkomma, och med den ska jag trots allt kunna förverkliga det som jag behöver för att må väl…..

Kanske kommer kärleken till en ny man att kunna beredas plats….Säkerligen har jag nu betydligt bättre redskap, mer styrka och insikt om vad som behövs för att kunna göra bättre val av en partner som törs dela på både bumparna och glädjen i en relation….

Jag känner faktiskt stor tillförsikt inför det kommande året…..

Så när jag i kväll, tillsammans med ett tjugotal andra nyårsfirare, låter champagnekorkarna smälla, och då med lättnad skålar bort det gamla, och sedan in det nya året….Då ska det också bli den nödvändiga markering för just en NYTT år….Ett år där ett nytt gräs ska spira….

I det gräset ska min inre fjäril leta sig nya möjligheter…Ett bättre liv….och ta vara på alla chanser till just det liv jag vill ha och önskar mig så hett….

Ett liv där glädjen, kärleken och hoppet har bästa platserna….

Gott slut - Gott Nytt År

Gott slut - Gott Nytt År

Gott Nytt år käraste läsare!….Jag önskar att även du under nästa år får tassa runt barfota i det nya frodiga gräset och där känna glädje och värme…och framför allt kärlek till livet….

*höjer bubbelglaset och önskar Gott Nytt gör*

©Deercat

Etiketter: , , , , , , ,

7 svar to “2008 slut – Tack och lov!”

  1. Anders Says:

    Jag hälsar dig, du kämpe, och önskar dig Gott Nytt År!

    Passa vidare till de dina, ni är ett tajt gäng som
    är förtjänta av ALLT gott 2009 kan uppdåda i er väg!

    Kram
    Anders, som åxå ser 2009 som nåt potentiellt KLART bättre

    Gilla

  2. Cicki Says:

    Gott Nytt År på dig och en önskan om att 2009 ska innehålla mest fina och lugna dagar. Kram

    Gilla

  3. znogge Says:

    Jag önskar dig och de dina en god fortsättning på 2009 som jag hoppas ska gå i lugnets tecken!
    Kram!

    Gilla

  4. pruddelutt Says:

    Jadu – visst är det lite klämkäckt att säga att ”allt som inte dödar mig stärker mig” eller att det finns positiva sidor även i det negativa…Men det är ju faktiskt så. Men det är himla jobbigt när det pågår…visst är det så.
    Önskar dig ett riktigt gott 2009, utan en massa bök och stök!
    Kram!

    Gilla

  5. Usidom Says:

    Här sitter vi tre stycken frusna efter en lång cykeltur, som vill sända dig de varmaste tankar och sex stycken-hållna-tum’förhoppningar om ett Gott Nytt År till Dig och de Dina.
    Usidom – Irmeli – Sackarias

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Anders!!! Tusen tack du tappra riddare…alltid lika uppmuntrande och bistående i nöden… 😉
    Cicki och Znogge! Ja, vi måste våga tro att det blir lugnt efter stormar… 🙂
    Pruddelutten! Ja du…man måste våga vara lite klämkcäk mellan varven…till och med lite morbid humoristisk…annars går man under… 😉
    Usidom! Åååh ni är ena pussgurkor alla tre….just löööööve it! 😉

    Gilla

  7. S Says:

    snygga nyårsbilder ! 🙂

    Gilla

Kommentera

