Tomten måste ha fått lässvårigheter

Alltså, jag tror baske mig tomten har fått lässvårigheter på gamla dar, och med det fått svårt att läsa våra önskelistor.

Jag tror nästan han jobbar på samma välkända postorderföretag som jag anlitat några gånger, och som ständigt felexpedierar exakt samma snygga linne varje gång jag beställer det…

Som vanligt plitade jag ner min önskelista i god tid före jul. Och självklart stod en AVKYLNING av livsläget högst på årets lista.

Det var ju gudbevars upplevelser som skulle bli årets julklapp. Och lite trendig kan jag faktiskt tänka mig vara då och då.

Men VAD fick jag i högen av julklappar tror ni….? Jodå…en upplevelse kan vi faktiskt säga det blev.

En PRÄKTIG FÖRKYLNING med inledande halsont redan dagen före julaftonen….Det gjorde såklart att min traditionella provsmakning av skinkan, som tillagats dagen före dagen, blev en aning komplicerad. Att svälja krävde nämligen en hel del ihopskrynklade ansiktsmuskler för att få ned den halvvarma skinkmackan mellan de uppsvullna halsmandlarna…

Och upplevelsen blev liksom alltmer hissnande…Spänningen var ju olidlig om jag skulle orka mig genom julaftonens sena jullunch med mamsen….Och senare, på juldagen ta mig genom vår traditionella kalkonmiddag. Då när också sönerna med respektive, tillsammans med sin mormor, var inbjudna att kalasa på den fyra kilo tunga fågeln…

Tomte foto Deercat

Det gjorde jag!….Orkade alltså hela vägen fram, nästan i alla fall….Jag höll ut utan större bekymmer tills juldagens kväll anlände…Sedan stupade jag i säng….Febersjuk, snorig, nysande och tröttare än trött….

I går, under annandagen alltså, blev det till att ligga lågt tillsammans med ”upplevelsen”. Och smida planer omkring vad man tar sig till med julklappar som man inte vill ha?

Jag vet att mellandagsrean traditionsenligt drog igång redan under annandagen på många ställen…Den typen av bravader var undertecknad alltför utslagen för att orka…Om jag ens gjort det UTAN ”upplevelsen”……Har sällan förstått vitsen med att ge sig ut i vimlet med det rusande reafolket som ska byta julklappar till något annat…större eller mindre, eller mera passande…Nänää! Inte när man kan gotta sig på många andra sätt i tevesoffan eller i lugnet efter intensiva juldagar…

Men idag ska jag minsann slå in upplevelse i sitt paket igen…..Dammar självklart av den så den verkar obegagnad, tar bort alla spår från nysningar och snoriga händer…..Och så ska jag bege mig tillbaka dit den kommer ifrån….Var det nu är??? Och be om att få byta bort den mot en fräsch och frisk nyårshelg….

Fast å den berömda andra sidan…??? Den sidan finns ju alltid!….Kanske, kanske….var inte julklappen så himla dum ändå???….Den kanske kan räknas som en avkylning?

För nog orkade jag med att njuta ordentligt av de mina, de nära och kära som utsatte sig för risken att dela min ”upplevelse”. Och därmed skulle den ju kunna växa sig till sig och kunna bli så oändligt mycket större….precis som det är med kärleken ni vet…….

Och nog orkade jag också trava mig genom en stor del av boken ”Hemligheten”, av Dan Josefsson och Egil Linge.

En egenhändigt inköpt julklappsbok till mig själv, från mig själv….Och jag säger bara det…Har man studsat mellan singelliv och relationer länge, och upptäckt svårigheterna med att hitta närhet i en varaktig relation…..DÅ ska man genast ila iväg och köpa boken…(nej jag har inga barn ihop med förlaget Natur och Kultur).

För det är sällan en bok så abrupt sugit mig in mellan omslagssidorna som denna bok gjorde…Och sällan har ett sätt att påvisa singlars ständiga dilemma åskådliggjort problematiken så enkelt och så klarsynt som i denna bok. Och avsnittet om anknytningsteorin, den som under ett antal år vänt upp och ner på den moderna psykologins synsätt om hur närhet fungerar, har gett mig så många svar på VARFÖR det är svårt att mötas och våga närhet i en relation…..Det TROTS att det enda de flesta av oss önskar oss är just en nära och varaktig relation…..

Jag lovar att jag ska återkomma med fler tankar och känslor kring boken ”Hemligheten” eftersom den just nu vänder upp och ned på attans många funderingar jag har och har haft…

Utöver snorande upplevelser och annat orkade jag också med att äntligen se filmen som jag länge tänkt se….Den omdiskuterade dokumentären om attacken på World Trade Center…http://sv.wikipedia.org/wiki/Loose_Change.

En film som förövrigt filmmakarna uppmuntrar tittarna till att sprida fritt…Alltså finns den att hämta på nätet….Här är en adress….http://video.google.com/videoplay?docid=94448691996878155&q=loose+change+swedish

Jag såg klart filmen i går….och säger bara – OM den är sann…Då överträffar lögnerna fantasin och verkligheten…eller vad det nu heter??…..Då vet jag inte längre VAD man ska tro på längre….Och det värsta ÄR….filmen kändes trovärdigare än all annan information vi fått om attacken på de två tornen den 11 september 2001…

*Återgår till dunet – tar vara på för(av)kylningen gör*

©Deercat

Etiketter: , , , , , ,

3 svar to “Tomten måste ha fått lässvårigheter”

  1. Cicki Says:

    Krya på dig. Själva ska vi ut i readjungeln. Inte för att byta julklappar för vi har slutat med det att ge varandra sånt. Utan helt enkelt för att dottern är i flyttagen och har hittat ett tyg på Ikea hon vill ha. Själv jobbar hon och mamma ska ändå sy så då tar vi väl allt från början, när vi ändå håller på…..:-)

    Gilla

  2. znogge Says:

    Så det var en upplevelse av den arten… Nåja, krya på dig så gott det går!
    Kram!

    Gilla

  3. Anders Says:

    Jag kan bara hålla med när det gäller WTC-filmen.
    Redan 2 dagar efter chocken började jag fundera: Var i
    h-e är alla flygplansdelarna…? Å hålet i Pentagonbyggnaden…!?

    Well, nu är verkstaden i ett klart bättre skick men det har sitt pris:
    Grymt ont i hela kroppen, MS-kramper i ryggen åsså en lite förtylning där
    nånstans i mitten dårå…urk…

    Krya på dig upphöjt till 2, Suss! Snart är krigsbakfyllan över 😉
    Lev väl, Gott Slut och Gott Nytt!
    Krrram
    Anders

    Gilla

Kommentera

