Tillbaka från en förtrollande värld

Så var fiskeresan och helgen till ända. Återvände under lördagen till civilisationen. En inbokad ”kackelkväll” med väninnorna ville undertecknad inte missa….

Men i korta drag såg underhållet av redaktionens medarbetare ut så här…

Trollskog och tjärn = förtrollande

Trollskog och tjärn = förtrollande

Njutningsfull stillhet och lugn i överdoser – att sparas för eventuella tillfällen om behov uppstår….

Svampplockning i skogar man knappt visste fanns i det småländska landskapet. I synnerhet inte efter Gudrun och Pers härjningar. Men det finns orörd skog, tro mig…!

Det finns skog så vacker att man tappar andan….Det finns en tystnad så hänförande att den stundtals blir smärtsam…..

Och så finns det svamp i mängd så man plötsligt blir rik…

Två plastkassar bars hem….och rensades…Och rensades…..Och rensades…

Överflöd av kantareller

Överflöd av kantareller

 

Nu ligger dom i frysen, i väntan på mörka kalla vinterdagar, dagar när guldet ska få utgöra en del i middagar uppskattade vänner bjuds på…..

Det blev också frukost på bästa vildmarksvis…..På en skogsudde intill en sjö….Där yxades grenar till eldvänlig storlek. 

I glöden grillades frukosten, bestående av korv i tunnbröd, ostskivor och potatissallad….Det gällde att fylla magen inför fisketuren….Det har sällan smakat så gott med frukost….Just där, intill en spegelbank yta som skvallrade om att det fanns liv och rörelse som kanske var huggvilligt…

Två upptagna gäddor, några (säkert de största fiskarna) missades strax före båtkanten, en abborre fick simma hem till mamma igen….ett tappat drag….blev dagens resultat…Något att vara lycklig och tillfreds för, innan det var dags för solnedgången, och för oss i båten att ta oss in med stela, frusna fingrar.

Och dags för att rensa fisk och få igång röken….

Gäddorna var så hungriga tt de slök betena..Denna var den minsta fångsten

Gäddorna - så hungriga att de slök betena..Denna var den minsta fångsten

Denna kväll lärde sig undertecknad att dricka whisky….Och förstå vitsen med att få upp värmen i kroppen snabbt av en dryck jag normalt sett har svårt att uppskatta.

Den rökta gäddan smakade gudomligt gott….Helgen gav mersmak…..Skogen, sjöarna förtrollar så allt annat blir liksom.. så oväsentligt, i alla fall just där och då….

Och ens kreativitet och fantasi får ny näring….

Var det björnar eller stora stenar...?

Var det där björnar eller stora stenar i en brottningsmatch...?

Allt finns ju där i vår sanslöst vackra natur….ALLT det som bygger och stärker….

Och kvinna återvänder till vardagen…Nu med nya friska krafter….

 

*naturligt laddad för en ny arbetsvecka är*

Deercat©

Etiketter: , , ,

12 svar to “Tillbaka från en förtrollande värld”

  1. znogge Says:

    Så vackra bilder! Nåja, kanske inte gäddan men annars så 🙂
    Kram och ha en bra vecka nu när du är full av nya krafter!

    Gilla

  2. Märtagreta Says:

    Åh, sitter här och stirrar lätt avundsjukt på kantarellbilden… det finns på gotland, men vanliga kan man inte påstå att de är! Vilken härlig natur, nu längtar jag ännu mera hem till mina Jämtländska skogar, det är helt annorlunda här på Gotland, vackert också här, men på ett annat sätt!

    Gilla

  3. Märtagreta Says:

    Förresten, i slutet av oktober börjar jag min sanering hos tandläkaren. Han har öppnat eget och plötsligt var han helt och fullt med på noterna!!!

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Hmmm…Märthagreta….! Kanske skulle jag skicka över en förpackning frysta kantareller, fast attans bananer också…de tinar ju innan de hinner fram…
    Den andra saken om sanering gör mig alldeles varm om hjärtat och jag mailar dig istället med lite tankar….Varm kram.
    Znogge!
    Jasååå, ingen gäddälskare hör jag…Du jag fiskade i över tjugo år utan att så mycket som smaka gädda…Det var kattmat i mina ögon och jag bara kände illamående varje gång jag kokade nyfångad gädda…Desutom är jag ingen vän av pepparrot som andra förhärligade ivrigt…
    Tills för några år sedan när jag gjorde ett hitte-på-recept på gädda, med massor av örter, grädde osv…för att sedan bakas i ugnen…DET var himmelskt gott
    😉

    Gilla

  5. Lena Petersson Says:

    Mysigt med stenbjörnen

    Gilla

  6. pruddelutt Says:

    Vilket kantarellställe du hittade – jag skulle bli alldeles vild av lycka!

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Lena! Ja det är kul att använda fantasin i skogen…

    Pruddelutt! Jag fick andnöd och hjärtflimmer när jag fick syn på stället…. 😉

    Gilla

  8. Anders Says:

    Bilder, text och känsla i en ljuv förening…
    Lyckosten du! Kram

    Anders

    Gilla

  9. moniqas Says:

    Ååh vilka underbara bilder! Ser nästan ut som trollskogen vi har här i Kilsbergen med grottstenar…Fasaskogen heter den visst. Vist är det underbart med skogtripper ochhitta goda svampar. Min arbetskamrat sa hon fiskat abborre i helgen och fått 51 stycken..men några var visst lite för små. Det är smaskens med grillad abborre i folie.
    Må så gott och ha en bra vecka! *kram*

    Gilla

  10. Deercat Says:

    Anders! Jo man känner sig ju priviligerad av att få vistas i den gudomliga naturen… 😉

    Moniqas! Ja alltså, jag hade mer än gärna fått abborre men dom var svårfiskade…Ska göra ett nytt försök nästa vecka….
    Må gott själv och ha en bra vecka….Kul att du hittade hit så jag hittade dig…Riktigt spännande sida du har.*kram*

    Gilla

  11. moniqas Says:

    Hej igen! Ja får säga det samma! Kul att du kikade in hos mig och du är verkligen välkommen tillbaka *kraam* 🙂

    Gilla

  12. bitchtrollet Says:

    mysigt säger jag, och av slutar med en välskänd ramsa. jag vill bo i en svamp annars för jag kramp!

    Gilla

Kommentera

