Höstbilder i mörkret och ljusets fladdrande sken….

I natt fick jag då och då en förnimmelse av att jag återigen invaderats av något jag inte ville…..Sömnen tog dock överhand och det blev bara i duffusa stunder jag visste att något var fel…

Direkt när jag vaknat till ordentligt drog jag fram spotlighten. Hmmm där satt han, strax nedanför ena höftbenet, den där ynkliga lilla patetiska figuren som suger energi. En ny ”fästman” alltså. Sanslöst!!!…Jag som med bestämdhet sagt….INGA fler jädrans energitjuvar i mitt liv…Hmmm…

Fram med pincett och spritindränkta servetter…! Operation kompletted!…Nedspolad i handfatet…..!! Haaa!

 

Fästinggömma

Fästinggömma

 

Nu suger det att utmana ödet i den blöta skogen, och på de sumpblöta och gräsbevuxna stigar där jag vill gå. Bara för att nå in i de djupaste skogspartierna och utforska om det kan finnas svamp….

Och jag som packat in kroppen så väl…jojo….”fästmän” kan….

Helgen inleddes med fiske hela fredagskvällen, ingen fisk blev det, men väl en tystnad och vind som blåste rent själen….

 

En fisketur - det bästa för själen

På väg igen - en fisketur - det bästa för själen

Lördagen var det med kameran, skogen och naturen som sällskap…Absolut inget dåligt sällskap alls…

(om man nu bortser från den lilla skitvampyren som sög blod i natt då alltså….Och som troligen tagit sig genom lagret av kläder redan under skogspromenaden igår)…

 

Naturen bjuder in

Naturen bjuder in

 

Det finns så mycket att upptäcka i skogen….En hel värld i världen….

 

Skogsbotten full av liv

Skogsbotten full av liv

 

Plus allt annat man finner…..

 

Oätlig svamp

Oätlig flugsvamp men vacker

 

Trädsvamp

Trädsvamp

 

Men faktiskt en och annan i skogsbotten också….
Kantarell vill man ju ha...

Kantarell vill man ju ha...

 

Sedan kom regnet….och åskan…Ett draperi av regndroppar hindrade sikten…
Det blev dags för hemfärd…och höstens första lammgryta……med tillbehör…..
Lammgryta är höstkänsla

Lammgryta med rätta höstkänslan

 

Nu smyger sig också vemodet in med mörkret som kommer allt tidigare på kvällerna….I ljusens fladdrande låga vaknar tankarna över sommaren som gått.
Vart tog den vägen???? Den blev ju inte alls som man velat och önskat sig…Ändå klarade vi av den svåraste sommaren av alla dem jag minns…
Såren börjar läkas nu….Ljuset finns där….och mörkret….Två motsatser som bara måste finnas….
Och hösten berättar med färgsprakande scener….Att när det nya året börjar….då börjar också en ny tid för en mamma……….
Då lämnar ungen reden..Han är klar nu

Då lämnar ungen reden..Han är klar nu

 

Jag älskar hösten precis som den är…..Jag älskar också livet precis som det är…Både mörkret och ljuset, och alla dess skiftningar……

Och trots allt det svåra som ibland invaderar våra liv, så finns det hela tiden nya stigar att upptäcka när sikten har klarnat…

Stigar som blir tydliga igen….Stigar där man kan rå sig själv….och leva sitt eget liv….Hitta nya löften om det goda därframme någonstans….
Löften om att då och då också få finnas för barn som flyttat ut….För ungdomar som fortfarande vill komma hem och tanka mammakärlek…
Men det är livet som heltidsmamma som snart ska gå mot sitt slut…Nu är det bestämt att strax före den nya våren tar sig ton flyttar sonen och gör ett nytt försök att flyga fritt i världen……
Det är då när mamman ska prova ensamlivet efter nästan trettio år som heltidsförsörjare…..
Märkligt och spännande på samma gång som det också är lite vemodigt….Det är liksom också höstens tid av föräldraskapet….
Men även det en sorts hoppets stig…
En dag kommer nya barn till världen….Barnbarn som man får ha till låns en stund…och lämna tillbaka….Det är som någon kloking sagt….Livets efterrätt….Jag älskar efterrätter….
Glass med varm hallonsås

Glass med varm hallonsås

 

Livet är bara så vackert – mitt i allt sitt vemod…..
Vackert och skört, starkt och bärande, på en och samma gång

Vackert och skört, starkt och bärande, på en och samma gång

 

*eftertankar i fladdrande ljussken och höstmörker gör*

©Deercat

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

7 svar to “Höstbilder i mörkret och ljusets fladdrande sken….”

  1. Cicki Says:

    Vilka vackra bilder med vackra tankar till. Jag älskar också hösten men har tyvärr inte hunnit ut i svampskogen ännu. Men till veckan ska det bli av om vädrets makter tillåter.

    Gilla

  2. Usidom Says:

    … tillåt mig smila å småle en smula… =;o)

    Gilla

  3. Lena Petersson Says:

    Ja, hösten är fin och skogen är härlig, men man tycker ju att fästingarna kan försvinna snart. Det förtar stämningen att behöva frukta dem hela tiden.

    Gilla

  4. agapanthus Says:

    Åhh vilka bilder!! Försvann bort en stund och blev sittande på den där trappen vid sjön 🙂 Tack för turen.Kramar!

    Gilla

  5. kvinnotankar Says:

    Tack för skogspromenaden som jag fick genom dina bilder. Den där lammgrytan kan du få lägga i en påse och skicka till mig 🙂
    Blev plötsligt hungrig. Blåklockan fick mig att tänka på min son och mamma. Hon plockade alltid sådana ihop med honom när hon var barnvakt. Härliga minnen!
    Kram

    Gilla

  6. maddelen Says:

    Vackra bilder och vackra tankar! Livets skiften och skeden får mig att leva!

    Gilla

  7. Skogsdunge Says:

    Hej, nu har jag kikat runt…och fasinerats…vet du att jag älskar skogen…doften och jag blir lyrisk varje gång…varje gång…där finns liksom ingen gräns för dess skönhet och dess påverkan…inverkan….och ofta tänker jag tillbaka en gång när min flicka skulle fylla 6 år och hon sa när vi kom till skogen…- Vad ska vi här och göra, varför är vi i skogen?
    Jag ler än….åt den där gången…hon förstod inte riktigt då, varför vi så ofta var i skogen…jo, för att hennes mamma, jag, älskar skogen…och du skriver så underbart Deercat..

    Gilla

Kommentera

