Kaos – vårt hem ett akvarium för silverfiskar

Halleluja och save our souls, gurglade våra kära inneboende i form av silverfiskar, spindlar och annat vi inte ser med blotta ögat…Halleluuuuja, fortsatte de som ett mantra och plaskade runt i en sjö som av en olyckshändelse blev till ett helt dagsverke i dag…

Jisses ja, denna dag har verkligen varit ett äventyr utöver det vanliga…

Vi tar det från början….Sent i går kväll ringde min hyresvärd och tillika ägare av ett byggföretag i trakten…I morgon kommer vi äntligen och fixar det där handfatet i badrummet…

Handfatet vi snackar om var med om en olyckshändelse en vecka innan jag flyttade in i november 2006. Någon stackare halkade på badrumsmattan vid en våt fest…Samma någon slog i huvudet i badrumsspegeln…och denna någon krossade därmed densamma. följden blev att han föll handlöst och fick glasskärvor i halsen, samtidigt som han försökte rädda sig genom att hålla fast sig i handfatet….

Det där handfatet var fastsatt i samma pissmaterial som det är i övriga väggar i hela lägenheten…GIPSPLATTOR!!!…

Nu var det ju inte gipsplattor det första som tänktes på när rören hängde på trekvart och olycksfågeln låg med blodet sipprande från skärsår i halsen…Utan det var att snabbt forsla honom till akutmottagningen för att bli ihopsydd med ett tiotal stygn i halsen…..

En vecka senare rättades handfatet och de krökta rören till hjälpligt. Allt rapporterade också till vår kära hyresvärd eftersom det inte gick att återställa ordningen när de gamla skruvhållen blev förstörda…GIPS???!!! Säger bara det….*blänger*

Nåväl..Det gjordes ett tappert försök för några månader sedan att limma fast handfatet i sina skruvhål…Det höll så länge stödpinnen var kvar under handfatet….Sedan rasade allt ner igen till samma olyckliga läge som åstadkoms kvällen när ”någon” föll så olyckligt…

Pinnen fick därför sitta kvar under en längre tid och lite klämkäckt erbjöd sig undertecknad att måla den i en snygg matchande färg, då när hyresvärden besökte oss för att inspektera den nya mattan som lades in för ett tag sedan…

Njaaa…Vi måste årgärda det där snart, sa han och började klura ut hur detta nu skulle gå till….

Tanken var ju att kunna komma in i väggen och hitta några stabilar reglar att sätta fast handfatet ordentligt i…Det var ju alldeles uppenbart att den gamla lösningen var för klen…

Om man inte ville riva hela kakelväggen bakom handfatet krävdes alltså något utöver det vanliga. Hyresvärden kom med en idé om att gå in i väggen fast från andra sidan…Alltså då hamnar man inne i sonens rum….Enklaste lösningen så vi slipper omkakling, sa hyresvärden..

Ok! sa jag som faktiskt höll med honom…..

Men….som oftast när man tror något ska bli enkelt så inträder lagen om alltings jävlighet….

Den unga trevliga snickarn som dök upp här på förmiddagen tog sig an uppgiften med liv och lust….Själv tänkte jag läsa, ta igen mig och prata lite i telefon…

JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLAAAAAAAAAARS!!!!!

Haaaaaaallååååååååååååååååååååååååå! Snabbt…ring H, vrålade ynglingen plötsligt efter en kort stunds arbete…

Jag släppte allt….rusade till undsättning med tusen katastroftankar i huvudet..

Och inne i sonens rum såg det ut som om en fontän installerats….Vattnet sprutade rakt ut i rummet….

SHIT! SHIT!

Stäng av vattnet!!! Beordrade ynglingen…..

Var fa…sitter den kranen då…Panikade jag……RINGA H!!!! blev första tanken..

Fipplade med mobilen, hittade inte numret….ynglingen försökte hålla för varmvattensröret som genomborrats av sticksågen….

Rusade ner till källaren…letade febrilt, andades allt annat än lugnt…VAR SITTER STOP för no more water-kranen….?

Hittade huvudkranen….vred runt och andades ut en gång till…

Åter tillbaka till lägenheten….Vatten överallt…klafs, klafs….Glen Moray lyfte på tassarna där han struttade runt och inspekterade att nu gick visst inte allt rätt till….

Badlakan hivades hastigt ut på golven….och vi torkade febrilt….Ena superblöta badlakanet efter det andra åkte ut i duschen….Tar det aldrig slut, flåsade jag oroligt….?

Så upptäckte vi…Det läckte fortfarande varmvatten från hålet i väggen…..Shit o Shit….Tillbaka ner till källaren…På vägen ner knackades vår nattjobbande vicevärd upp….VAAAAKNAAAAAAA! Det brinner inte…..men vi har en fontän med vatten som ska släckas, flåsade jag fram…jag vet inte var avstängningskranen för varmvattnet sitter…HJÄLP!!!

Nej det är inte läge för småskvaller just nu….skynda! Jasååå du tror också att du har ett rör som sprungit läck….nej du lilla gubben…Det är satan i gatan vatten från min lägenhet som just nu forsar ner till din lägenhet och om du inte tar de stora älgakliven ner till källaren NU och hittar avstängningsknappen så vet jag inte vad jag gör….morrade jag fram

Under tiden ringde unga snickarn, som använt sticksågen så olyckligt, till våra hyresvärdar….Akut läge!!!….Måste laga rör nu också….Måste kolla vattenskador i de två underliggande lägenheterna….Måste ha byggtork…Måste skynda…! Massor av MÅSTEN! NU!

Alldeles matt av både det ena och andra, och några timmar senare tittade jag ut över förödelsen…Vi väntade på att en koppling skulle reparera det skadade röret..

I duschen låg ett berg av badlakan…..runt om på golven blandades sönderborrad gipsvägg med vatten….och sonens neddränkta sängmadrass måste hängas på tork över köksbordet…

Vattnet blev till slut helt avstängt….Tack och lov…!

Allt i sonens rum inspekterades…Datorn först…och den hade klarat sig…

Kläder och annat på golvet plockades undan och torkades torrt….Det mesta var bara så jädrans blött…

Klockan blev efter lunch…Ännu hade inte själva huvudproblemet åtgärdats….Alltså att sätta fast handfatet på ett mera säkert sätt…

Jag tog mig för pannan och insåg….Livet blir bara för invaderande ibland, man vet liksom inte om man ska skratta eller gråta åt eländet…

Under eftermiddagen hade vi ett stort hål i väggen i sonens rum….handfatet var ordentligt fastsatt…Byggfläkten surradde…Ur bäddmadrassen droppade det fram en sjö på köksgolvet…Grannen under hade fått vattensamlingar kring skorstenmuren och i sitt tak….Hur det gick i lägenheten på nedre botten vet jag ännu inte…

En vecka minst måste den där avfuktaren surra i sig fukten från golv och väggar….Men den låter nästan ingenting, sa hyresvärden och tillika van vid buller i snickarmiljö…

Nänäää…Visst….låter ju som ett mysigt ljud att ligga vaken till under en veckas tid, tänkte jag men var för trött för att argumetera…och min hyresvärd såg allt lite olycklig ut över att det som skulle bli en enkel operation av handfat gick så galet…

Vi ska självklart ersätta dig för både besvär och annat, säg bara vad du vill ha, erbjöd han… medan han strosade runt i det som nu i alla fall var hjälpligt undanröjt, men som ändå såg ut som ett katastrofområde…

Jag tar hand om det här, sa jag och om ersättningen kommer vi nog överens…

Jag filar redan på en låååång lista över sånt som kan lugna trasiga nerver…och kompensera en önskan om en dag i lugn och ro som istället blev en dag i kaos…

Återkommer med önskemål om en vecka, sa jag för att vara snäll..Då när vi vet hur sömnlösa vi tvingats vara….och när jag vet hur länge min son måste dela det som är min sovlya, för hans säng är obrukbar för tillfället…

Shit…jajaaaa….suckade sonen….Jag kan flytta över till pappa några dagar om det blir knepigt….Vi får se..suckade undertecknad…..Det är ändå inte hela världen…Vi lever…Silverfiskarna hann undan och…Glen Moray har ju också torkat…

Dagen blev absolut INTE alls vad jag tänkt mig…Men jag får troligen en ny och betydligt lugnare dag i morgon….Med sådana hemsnickrade drömmar får man låta sig nöja…

*pustar ut till byggtorkens stillsamma surr gör*

© Deercat

8 svar to “Kaos – vårt hem ett akvarium för silverfiskar”

  1. Brorsan Says:

    … du kanske kan fixa ett bra extraknäck på kvällstidningarna som ”drabbad” 😉

    Gilla

  2. Märtagreta Says:

    Jisses… det låter inte kul, men samtidigt… du skriver så levande så jag är alldeles blöt om fötterna och känner stor lust att gå ut och hänga tvätten… fast det måste jag göra ändå.
    Hoppas redan återvinner och surrande ljud KAN ju vara sövande, om du har tur.
    Kram kram

    Gilla

  3. znogge Says:

    Ibland händer det tydligen ett och annat oväntat! Men det blir säkert bra när allt är klart!
    Kram!

    Gilla

  4. Sten Bock Says:

    Skönt att höra att du snart är återställd till fullo. *ler stort*

    Isses vännen! Det kallar jag en händelserik dag. Tänk vad ett litet felplacerat snitt i ett rör kan ställa till. *skrattar gott i efterhand*

    Nå, hoppas det hela ordnar sig till slut och att det inte blir några bestående skador. Och det gäller även stackarn som höll på att skära halsen av sig.

    Nu ska jag snart till naprapaten för lite knäckande och vridande. Jag blir så sakteliga bättre och bättre.

    Stor kram min vän.

    Gilla

  5. Witchbitch Says:

    Det var dramatik på hög nivå. Hoppas det ordnar upp sig snarast.

    kram!

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Brorsan! Det låter ju som en lysande idé….ska allt ta en funderare….Drabbad av vilket förresten?..Vatten eller giftormar eller bergatroll????? 😉
    Märtagreta! *kastar över en nytumlad och varm handuk för att torka fötterna….*fniss*
    Znogge! Jo nog händer det saker….I dag blir det städning och torka golven som är som klisterbelagda…och har feta hantverkaravtryck…
    Stenbock! Jodu…Alla har vi vårt att brottas med…Hoppas knäck och vridmetoden ger smärtlindring… 😉
    Witchbitch!Livet har ibland en tendens att bli dramatik på hög nivå…Vem behöver egentligen annat än livet för att få spänning….*flinar*

    Gilla

  7. pruddelutt Says:

    Jadu…när riktigt stora katstrofer inträffar (som rör materiella ting ska jag kanske tillägga…) så gapskrattar jag oftast…Man är ju liksom i händerna på det som sker och kan ändå inte göra något åt det.
    Det fixar sig och jag hoppas att det blir bra när allt är klart!

    Gilla

  8. Anders Says:

    Uj – vilken blöt ”fest” fast skönt att det löser(?) sig.
    Choklad är lugnande har jag hört ;-D

    Life isn’t bad at all – if you consider the alternative…hihi

    TORR kram
    Anders

    Gilla

Kommentera

