Houston we got a problem here!!!!

I samma sekund vi passerade skylten mot Arlanda gick det upp för mig att något viktigt hade missats….Det var en liten, men ack så viktigt detalj, som jag helt ”glömt” att berätta inför vår resa till Cypern……….

Just då och utan minsta förvarning registrerade hjärnan att bredvid orden på skylten ARLANDA fanns en bild av ett flygplan??!!???

Houston we got a problem here!!!!

Hjärtat for upp i halsgropen, skrämde slag på tungan så den växte och blev alldeles torr…Det i sin tur fick mig att framstå som direkt oartig, när någons småtrevliga prat inte besvarades….Men just då välde något gruvligt upp ur min minnesbank, något som förträngts och legat väldigt begravd i si så där tio år…….

Ibland är det enklare att låtsats som om vissa saker inte existerar….Kanske försvinner de då *viftar med fransarna*

I alla fall är obehagliga minnen lättglömda så länge man inte påminns om dem genom underliga vägskyltar….*blänger surt*

Flygrädsla

Vi snackar om flygrädsla här…Vi snackar om att denna lady av någon grumlig anledning förträngt denna ganska viktiga detalj. Och i takt med att vi närmade oss Arlanda förstod jag…DET kanske är det dags att berätta…..

Om tidigare flygresors bravader och underligheter 😦

Kanske borde vännen fått veta tidigare hur jag i samma sekund jag måste ut till gaten blir rymningsbenägen…och då helst besinningslöst vill kasta mig tillbaka genom alla säkerhetskontroller..Som om man kan spola livet baklänges….*jisses*

Kanske borde han också fått veta… att jag kan falla i gråt om någon berättar historier om de värsta luftgroparna de varit med om…….Eller får höra om flygkraschar…Eller påminns om planens ibland eländiga skick, eller för all del får en påminnelse om programmet som tog upp frågan om att piloter ibland är ”styrfulla”….

Kanske borde samma vän också fått veta att jag genom åren utvecklat vissa strategier för att överhuvudtaget kunna resa….

Strategier som gett mig en del grumliga minnesbilder av tidigare flygresor…

Kanske borde jag berätta om den gången jag satt och spydde i påsen ”IF SOMETHING SHOULD HAPEN”…och mest kände mig ynklig och rädd…

Eller om en annan gång när jag inte kunde få in sprit snabbt nog, när planet väl kommit upp i luften och blev riktigt otrevlig mot karbinpersonalen när jag stressade dem….Allt bara för att effekten av det jag hävt i mig i baren innan jag på darrande ben, och med vidgade pupiller, tagit mig upp i planet, nu ebbat ut…

Till slut fick jag lite ordning på tungan i alla fall…och väste fram….ETT FLYGPLAN vid Arlandskylten….Ööööh…jag kom på……Jag är jävligt flygrädd...

Äääär du? Det har du aldrig nämnt….

Ynk…nääää, pep jag fram….Nääää…..Det har jag förträngt och fråga mig inte varför…..och så ville jag helst inte prata mer om saken…Sen blev det en tidig kväll i hotellsängen…

Men nästa morgon, när det var dags att äta frukost, och strax före avfärd ut till Arlanda flygplats, rasslade nervsystemet ihop….Blek och glåmig försökte jag få ordning på frukosttalriken….Det gick inget vidare….Vimsade mest runt och såg inte baconskivorna, äggröran och allt gott som jag vanligtvis uppskattar med hotellfrukostar…Än mindre kommer jag ihåg smaken….Och när det var dags för en kopp kaffe från automaten tryckte jag på knappen för en hel kanna, varpå min kopp dränktes av en liter kaffe….

Pulsen var nu så hög att det inte längre gick att andas normalt….

Tillbaka till hotellrummet för att hämta väskon blev det några minuter över….och ett av mina bästa stressterapeutknep togs till….ANDAS…och ANDAS LUGNT!

Meditation mot flygrädsla

Jag är inte rädd att flyga…..Jag är inte rädd a…..

Effekten av den stunden tog mig ut till flygplatsen utan att jag flippade ut…

Vad kan man göra för dig? undrade vännen, då när vi checkat in vår bagage och min sammanbitenhet höll i sig…

Baren….Ta mig till baren!!! krystade jag fram….

Vid ettiden hade nervsystemet lugnat sig så pass att jag kände mig modig som få…..och trots förseningar och annat så blev det ombordstigning utan rymningskänslor eller annat trams….

Av olika anledningar har jag inte flugit de senaste tio åren….och som alla vet…Det hinner hända mycket i ett liv under en tioårsperiod….

I min värld hade en stor och omvälvande händelse förändrat mitt tänk avsevärt. Något som nu också underlättade delar av flygresan…och tog lite udden av flygskräcken denna gång..

Under dessa år har jag insett…All rädsla handlar om mitt sätt att försöka kontrollera döden…och livet…och inte våga släppa kontrollen…och inse jag kan inget göra…Det som sker det sker…

Eftersom jag bryskt fick skaka tass med döden år 2002, och då sätta mig i väntrummet utanför där överläggningar om livet skulle fortsätta eller inte, hann jag under en tid tänka en del tankar om döden och hur jag förhåller mig till den…När det blev en fribiljett tillbaka och en ny chans till livet så använde jag följande sommar till att fundera omkring hur mycket min rädsla fått styra mitt liv tidigare och vilken roll rädslan skulle få ha i framtiden….

Har man mött döden….vet man hur det känns att kapitulera och stilla sig och känna hur rädslan sakta försvinner i acceptansen om vår dödlighet…….Jag insåg också då..att försöka kontrollera livets stora händelser kan man glömma…Döden kommer när helst den vill och när ens tid är inne och om man lever i ständig skräck för döden så missar man livet…All ens tid går då åt till att kontrollera om döden kanske lurar där eller här…eller var helst man går…

Så jag tog mig fram till Cypern utan att påsen ”If something should hapens” kom fram……och den lilla mängd av flytande droger som gick åt vid denna flight var en piss in the ocean, jämfört med vad jag tidigare förbrukat för att flygas till resmål jag velat till…

Dagarna efter jag anlänt till Cypern, och en mera avspänd känsla infunnit sig, och med fast mark under fötterna, kom lättnaden….och belöningen efter vedermödorna i flygstolen….

Det är just den belöningen som gör att jag trots allt flyger…Bara för att få uppleva andra länder långt där borta, kulturer och stilla rytmer……

Men också för att kunna instämma i orden om att en yttre resa också är en inre resa…

*Övervinner sig själv trots allt gör*

© Deercat

Etiketter:

11 svar to “Houston we got a problem here!!!!”

  1. znogge Says:

    Bra jobbat! Jag gillar inte heller att flyga men har också lyckats med det. Dock måste jag säga att långresor avskräcker mig fortfarande…
    Kram och ha en fin helg!

    Gilla

  2. Witchbitch Says:

    Det låter tufft. Kan inte riktigt föreställa mig för detta är en åkomma jag ännu inte drabbats av. Men strongt gjort att gå emot. Tänk att du kunnat förtränga så effektivt…vårt undermedvetna är listigt.

    kramar

    Gilla

  3. wendla Says:

    Instämmer med Znogge, Bra jobbat. Att ge efter för våra rädslor begränsar oss själva. Jag lider också av flykskräck men jag bestämde mig tidigt i livet att skräcken inte ska få vinna och begränsa mig. Trots min skräck så har jag tagit mig runt halva jordklotet och jag älskar att uppleva nya kulturer. Det är just den där flygturen som är påfrestande. Numera när jag reser så är de som jobbar ombord medvetna om att jag är med på planet och att jag har flygskräck. De brukar alltid kolla av en extra gång hur läget är och ibland har någon hållt min hand också.
    Ha det så himla bra
    Wendla

    Gilla

  4. feministtjejen Says:

    Bra jobbat! Har ett minne från min första resa med min familj, då jag på hemvägen satt brevid mamma som mer eller mindre inte bara såg ut som ett livande lik, utan även var som ett levande lik på hemfärden. (dock inte på grund av alkohol utan av skräck). Så du är inte ensam, jag lovar. Men som mamma sa när vi landat, detta är som att föda barn, när man kommer ner så tycker man att det gick bra, och så till nästa gång man ska upp har man glömt bort hur det var, och så sitter man där igen. (och ser ut som ett vandrande lik)

    Gilla

  5. Deercat Says:

    🙂 Tackar, tackar….Ja man måste ju jobba med sina rädslor. De har ju en tendens att bergränsa oss annars….Och att bli begränsad i resandet är något jag absolut inte vill bli. Speciellt inte nu, när hjärtemannen vid flera tillfällen visat sig vara en både rolig och helt lysande reskamrat… 😉
    Önskar er en underbar helg….!
    Kram

    Gilla

  6. pruddelutt Says:

    jag har inga problem med att flyga – men 16 kan arbeta upp en rejäl flygrädsla ibland och den brukar smitta av sig….Fast då brukar jag tänka att om det nu går åt skogen så är vi här alla fyra….

    Gilla

  7. Lena Petersson Says:

    Har bara flugit några gånger i mitt liv. Första gången var det sådana luftgropar att jag var glad över att det var en vecka tills jag skulle hem så att jag hann att glömma bort hur jag mådde efter luftgroparna. Jag tyckte att rullbandet med bagaget stod stilla och jag snurrade runt =). De andra flygningarna gick bättre. Jag tycker dock att det är läskigt att starta och landa så jag håller mig till andra färdmedel om möjligt. Speciellt nu när klimatet är i fara. Har länkat till dig från http://www.metrobloggen.se/lp http://www.metrobloggen.se/lpdikt http://www.metrobloggen.se/fhar http://www.metrobloggen.se/lpbild
    Din blogg finns i länklistan över Länkar till bloggar utanför Metrobloggen. Den listan finns under länklistan över länkar till andra metrobloggar.

    Gilla

  8. catharina Says:

    Skönt att flygningen funkade bra, och så klokt skrivet om kontroll och att släppa kontrollen..
    Hoppas ni hade en kanonskön kärlekssemester tillsammans!

    Själv har jag inte flugit på sexton år av ekonomiska skäl, var inte rädd förr men tror faktiskt att jag skulle vara det nu.. samtidigt drömmer jag om en solsemester..

    Gilla

  9. Ingrid Says:

    Tufft gjort…riktigt bra 😀 Är själv inte speciellt förtjust i att flyga så jag förstår.
    Ha de bra så väntar vi nu på fortsättningen.

    Gilla

  10. handläggarkillen Says:

    Insiktsfulla och intelligenta tankar.

    Jag köper hela ditt resonemang!

    Gilla

  11. Deercat Says:

    Handläggarkillen!
    Tack! 🙂

    Gilla

Kommentera

