Sotiga män invaderade drömmarnas land

Vaknade med ett ryck vid 7.30-tiden…..Två sotiga män bankade på min ytterdörr. För några veckor sedan fick vi veta att det finns något i rökkanalerna som täpper till ventilationen…..

Att åtgärder skulle ske just idag hade man visst ”glömt” berätta för mig, som låg där och sov i godan ro, allt för att försöka komma ifatt de senaste resdagarnas minuspott av sömn…..

Så alldeles yrvaken kastades denna kvinna ur drömmarnas land….Helt groggy stod jag i dörröppningen och kammade morgonruffset med fingrarna, och försökte begripa vad de sotiga charmtrollen ville så här dags….

Hjärnan smet ständigt tillbaka till dunet och drömmen jag nyss varit i….Drömmen om varma balkongen och Cyperns soliga strand….Drömmen om att inte behöva tvingas in så där abrupt i en vardag igen….

När jag skulle säga något till de båda arbetsugna om det överraskande besöket kom inga ord….Det sved och rosslade i halsen…En begynnande förkylning är under uppsegling…(Det kostar på att klä av sig i bara mässingen på soliga stränder när man inte är van)….

Men med ena handen kliande på pyjamasrumpan fann jag ändå rösten till sist… och bad jag om ursäkt för att jag fortfarande inte var klädd…..

Förläget försäkrade de sotiga männen att det gjorde inte ett skvatt, och bad i stället om ursäkt för att de väckt mig….

Asch då…Det gjorde inget, kraxade jag fram…Jag skulle ju ändå upp och öppna dörren…..

Medan de satte igång med sitt arbete kom hjärnans order….Marsch..ut i köket…sätt på kaffet….NU! Pronto! Enda motmedlet mot överraskande besök..och kraxiga röster

Jag hann bara sätta på vattenkokaren när en av de nu ivrigt sotande anmodar mig om att rensa fläktskåpet…….

Den där slumrande tigern som fått vila och hitta balansen under förra veckan vaknade nu med full power…Ni vet..hon som vaktar våra mänskliga kafferättigheter….

MENAR DU INNAN jag fått kaffe? Väste jag mindre vänligt mellan tänderna….

Som om karln träffats av en blixt tystnade han….och blev varse – det är nog bäst att vänta in att den yrvakna kommer till sans ordentligt INNAN man kräver städning av köksskåp…

Oooojdå! säger han, som om vi alla delar en hemlighet, och VET exakt hur livet är när man INTE har fått sitt morgonkaffe …..

Iväg och nu lite tystare tassar de båda sotiga herrarna för att hämta verktygen de behöver….och för att vänta ut tigern som morrar lite hest..

En kopp kaffe tillverkas i rasande fart……vet knappt om jag drömt eller upplevt det jag nyss gjort när de första klunkarna tas……

Strax därpå skramlar det till i dörren igen….

Nej det var ingen dröm alls….Två sotiga gubbar har invaderat min morgon och kräver uppmärksamhet.

Snälla, snälla ber jag till högre makter…..Kan vi ta det lilla lugna med vardagsbestyren…Jag har ju knappt landat i mina egen vardag…Måste allt göras så bråttom….? Jag som nyss vant mig vid den stilla lunken i ett land där livet inte är så bråttom…

Några timmar senare är jag på väg till ett möte med en företagskonsult…Dags att få inputt för igångsättningen av det blivande företaget…Det ser lovande ut….

Vi fikar och pratar om olika fallgropar…och om annat viktigt att komma ihåg….När vi skakar tass till avsked önskar han mig lycka till….

1 maj ska jag igång….

Väl hemma efter denna omtumlande morgon vill jag helst hoppa tillbaka i dunet för att kurrera halsontet och den rinnande näsan….

Fast alla kryddor och fläktskåpet måste återställas….Det kan bli en kladdig uppgift…Det var länge sedan det där skåpet rensades…. skurspannen måste fram….

Ingen barmhärtighet här inte….Vardagen är sig lik….och plötsligt ter sig Grekland så långt borta….Landet som nyss var så nära…

En klump i halsen infinner sig, utöver förkylningsontet…Varför är det så svårt att komma hem igen….?

Finns det inte mindre omstörtande tillvänjningsprocesser av ens vardag, när man varit så långt borta från den?

Just idag ville jag inte väckas abrupt….Inte heller huka mig i regnvädret och dra kappan omkring mig i knappa fem plusgrader….Just idag ville jag mer än gärna vaknat till solstrålar, fågelkvitter och andetag i ett annat land..

Varför blir det allt svårare desto äldre man blir att tåla allt det kalla, abrupta och snabba?

*städar fläktskåp och drömmer om solvarm morgon gör*

©Deercat

7 svar to “Sotiga män invaderade drömmarnas land”

  1. Syster Yster Says:

    Jo visst finns känslan av saknad och nästan sorg när något underbart slutar. Men hav tröst det kommer mera 🙂
    Förstår att ni haft det underbart!
    Kram

    Gilla

  2. Deercat Says:

    SysterYster! Helt underbart har vi haft det…..Och jag har förtröstan om många fler resor….Kanske till och med att kunna uppfylla drömmen om en längre tid i Grekland när yngsta sonen nu flyger sin kos till hösten… 🙂 Sånt tröstar massor…. 🙂
    Kram

    Gilla

  3. znogge Says:

    Så härligt med en semester nu på förvåren men vilket uppvaknande en morgon som denna! Jag avskyr förresten kladdiga fläktskåp och lovar mig själv att städa det oftare men det blir så sällan oftare;-)
    Kram!

    Gilla

  4. Ingrid Says:

    HEHE 😀 Välkommen hem till verkligheten med regn, flottiga fläktar och skitiga karlar. Saknat dig!
    Ingrid

    Gilla

  5. Ann mysterie Says:

    Vad är det för spännande företag du sätter igång? *nyfiken*

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Znogge! Japp, helt underbart med en solkick…Och japp…äckligt attan med flottiga fläktskåp…Borde finnas självrensande… 😉
    Ingrid! 🙂 Tackar…och dito!
    Annmysterie! Återkommer senare i ett blogginlägg om företaget….!

    Gilla

  7. Witchbitch Says:

    Är också riktigt nyfiken på ditt företag. Har en känsla av att det är något väldigt spännande!

    Att kastas mellan kontraster så här som det blev för dig nu, kan vara brutalt. Men det är ju bra att få rören sotade i alla fall. Och kaffe fick du väl också.

    kramar!
    🙂

    Gilla

Kommentera

