Jag älskar smulorna från rike mannens bord

I just lööööve it…..! Smulorna!!! Alltså det som andra ratar för att man har råd att köpa nytt, eller skänker bort sånt man inte längre behöver…

Jag pratar om second handgrejor!….Jag pratar om schyssta, vettiga ting som säljs för en spottstyver…och som jag mer än gärna nosar reda på….

Lördagar är en bra dag för att fynda ”smulor”…Därför bar det iväg till ett av Smålands största secondhand-varuhus….Ett ställe jag ofta besöker när det är något som jag är på jakt efter….

På tre plan kan man rota bland snygga kläder, böcker, potter och pannor…mikrovågsugnar, sängar…Ja ALLT mellan himmel och jord…!

Bokavdelningen brukar vara första avdelningen jag utforskar i en secondhandaffär…..Sedan kläderna, och sist husgeråd eller möbler, om jag nu är på jakt efter det..

Idag var jag INTE på jakt efter något av ovanstående…..Nope!

Men däremot en frack….Jajamensan!….Nu ska jag starta en ny trend!….Ett mode där kvinnor går i frack….

Skulle det inte kunna vara något….? Att vi alla går runt och ser ut som pingviner…? 😉

Nähäää..nääää! Inte det nej!! Ok då…!

Sanningen är att snart gäller studentbalen för yngsta sonen. Frack ska det vara då!!!….Liksom hans damsällskap ska ha lång klänning och annat snyggt på sig, så vi urgamla ”tanter” kan bli blåa i fejan av avund…och sucka…Jajaaaaa…Vad är väl en bal på slottet….?

Sonens snygga och blivande balsällskap har varit i Thailand och inhandlat tyg till långa klänningen…och dessutom tygbitar som undertecknad ska försöka få ihop till en fluga eller nått, så sonen matchar henne..

Nu fattades alltså bara fracken….byxor…..väst osv…

Sonen och jag hade bestämt hela veckan att passa på att övningsköra till secondhandbutiken som vi visste ofta har festkläder….

Vad händer då….Jo sonen måste rycka in och jobba….

Asch då!….Sicken osis!!!….Hur ska vi då veta OM du passar fracken, om jag hittar en, undrade jag lite morgontrött…

Men lösningen kom lika snabbt som jag uttalat frågan….

Det skiljer inte så mycket mellan våra kroppsstorlekar….Jag har ärvt jeans av honom…han snor gamla storskjortor ur min garderob osv…

Hans armar är längre och ryggtavlan bredare…Men som ni vet så har vi kvinns ju något på frontsidan som också fyller ut…

Alltså fick sonen prova en av mina kavajer…och jag noterade ungefär hur den satt, vad som saknades i längd, vidd, osv…

Jag hittade direkt en helt fantastisk frackuppsättning åt sonen på klädesavdelningen….och ilade därför lika snabbt in i ett provrum….

Och lekte Pingu framför spegeln….Skitsnyggt….ABSOLUT att det här skulle bli fint på sonen…. 🙂

Så blev jag plötsligt osäker…Shit!…Tänk om han inte passar den?…eller för all del gillar den…?

Trots min vånda la jag ändå ner den i varukorgen…Måste tänka och vela lite….fram och tillbaka…..Sånt här är inte lätt för en som är född i vågens tecken förstår ni…! 😦

Nåja….jag strosade runt en stund för att tänka klart….Och vad hittade jag då….En splitt ny elvisp med superspeedhastighet för 60 kronor….Vilket fynd och verkligen ett välbehövligt tillskott till köksredskapen..

Förra helgen när jag skulle vispa grädde satte gästerna händerna för öronen och såg lidande ut…Det är bara en tidsfråga innan kugghjul eller motorn skär på min gamla elvisp…

När jag nu hade fyndat både visp och frack var jag nöjd och gick jag till kassan…

Men då var det ju velandet då´rå?? Fracken eller inte…? Passar eller inte?

Jag var inte beredd att skänka bort 300 kronor om det inte funkade med storleken….

Då räddar en ängel bakom disken mig…Du får hänga undan den tills nästa öppettillfälle…

Åh tusen tack…och så lämnade jag med dagens fynd – elvispen som jag då också hade provkört i butiken! (utan hörselskydd eller att behöva hålla för öronen)

På torsdag ska vi alltså tillbaka så sonen får prova frackutstyrseln…Har vi tur kommer vi än en gång med stolthet kunna påstå att vi är en del av återvinningssystemet, samt att vi skonar miljön..och idkar välgörenhet samt vinner en slant, allt på en och samma gång…HUR många flugor på smällen blir inte det om jag får fråga???

JAG BARA ÄLSKAR SMULORNA FRÅN DEN RIKE MANNENS BORD…

*räknar flugor på smällen och vinster gör*

© Deercat

10 svar to “Jag älskar smulorna från rike mannens bord”

  1. znogge Says:

    Det finns hur mycket bättre begagnat som helst att fynda. Min svägerska är expert på att köpa nästan oanvända skinnskor av bästa märke för bara 100 kronor! Själv kastar jag allt i stället för att tjäna en hacka på det… Ja är man dum så är man för rik är jag inte;-))
    Kram!

    Gilla

  2. agapanthus Says:

    jag brukar ofta handla secondhand, röda korset har några butiker på ön, tyvär inte så där stora som din. Bra att börja leta där när t ex barnen behöver skridskor eller regnkläder.Det känns betydligt bättre att betala 20 istället för 250 för något som snart är för litet. Så nu håller jag tummarna för att fracken passar. Extet köpte faktiskt sin bröllopsfrack just på Smulorna, kanske därför det inte höll 😉 Näe det var nog helt andra orsaker. Ha en bra Söndag, my dear cat!

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Znogge! Ja att bara kasta verkar ju som om du är rik som ett bergatroll…Ge bort det, då gagnar det den som köper, och den som säljer…och i slutändan – i alla fall i de secondhandbutiker jag shoppar loss i, så gynnar kommersen välgörande ändamål 😉 Bra va?
    Agapanthus! Tror nog inte frackköpet var avgörande för hur äktenskapet höll.. 🙂 Men ibland får man den sortens tankar…Kanske för det är enklast så…En stund i alla fall… 😉 😉 😉
    Men du…finns det verkligen butiker som heter Smulorna?
    Mitt uttryck fick jag från en man som byggde och renoverade (sakta men säkert) ett helt hus med begagnat material….Han sa just det att han älskade smulorna från rikemannens bord… 🙂

    Gilla

  4. znogge Says:

    Kläder kastar jag däremot aldrig utan det skänker jag till Frälsningsarmén eller så kör vi och lämnar det till Stadsmissionen. Just Stadsmissionen brukar uppskatta det och då kommer det till användning omedelbart! Dessutom gav jag en del av barnens leksaker till dagis kom jag just ihåg! Helt hopplös var jag visst inte ändå…

    Gilla

  5. Syster Yster Says:

    Även jag brukar botanisera i sekond handbutikerna. Har köpt några fina jumprar för en 50 lapp som säkert kost 5-700.
    Mannen gillar det inte så han promenerar utanför 🙂 Borde nog snart starta en egen för jag har så mycket som jag skulle behöva bli av med!
    Kul inlägg och hoppas fracken passar!
    Kram

    Gilla

  6. pruddelutt Says:

    Ja ibland kan man göra riktiga fynd. Och fracken är ju bara att gratulera till! Vilket klipp!

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Riktiga fynd ja…snacka om det…Halva mitt bohag, inklusive garderob är fynd…. 😉
    Mina soffbord är ena riktiga fynd…ommålade designbord för 50 kronor styck…ska fota dem när jag hinner…och lägga ut dem för beskådan…. 😉

    Gilla

  8. Märtagreta Says:

    Jag älskar loppisar, men det blir alldeles för lite av det här på ön. Några är så dyra, och fynd ska ju vara fynd, eller hur?
    Funderar på om du bor väldigt långt från Oskarshamn… sonen bor ju där nu och jag planerar åka över några dagar längre fram i vår och kanske besöka Vimmerby med dottern.
    Kram på dig!

    Gilla

  9. Deercat Says:

    Märtagreta! Loppisarna här omkring är faktiskt attans billiga….Så fynd blir fynd…. 🙂
    Jag bor nästan 20 mil från Oskarshamn….och 15 mil från Vimmerby….Fast även jag gillar utflykter…Så man borde ju kunna möta dig och dottern i Vimmerby… 😉 DET Skulle vara kul ju… 🙂
    Kram på dig!!

    Gilla

  10. Ingrid Says:

    *nickar* Loppis…skitkul! Speciellt möbler och onödiga prylar, sen har jag en passion för små lättplacerade bord!? Sambon börjar protestera ”vi kan ju inte ha huset fullt med BOOORD”?? Inte det säger jag 😀

    Gilla

Kommentera

