Liken lever – våren kommer…

Fantastiskooo! Bravisimooo! Halleluuuujaaahh! De där små bruna och halvt uttorkade, och före detta, praktfullt blommande pelargonerna lever…. 🙂 🙂 🙂

Liken lever….! Och jag är förstummad inför naturens underverk.

I helgen togs ju som sagt mina övervintrande pelargoner fram igen efter vintervilan.

Jag blev ju inte så värst optimistisk vid första anblicken av de små ynkliga liven….

En bekymrad rynka for över pannan….!!!

Allt såg faktiskt mest ut som en förödelse av skräpiga växter som borde ha kastats för länge sedan…. 😦

Så idag tog jag på mig läsglasögonen och inspekterade de bruna, halvdöda grenarna väldigt noga…….

Och vad upptäckte mitt ”buteljglas-seende” nu så klarsynt? 🙂

VAD skådade man, tror ni, bland de åtta övervintrande plantorna…???

Joooo! Minsann!! Små, små, (väldigt små), ljust gröna antydningar till friskhet….till liv!

Och hjärtat snörptes ihop…De lever!….DE LEVER!!!…Mina pelargoner lever! De har klarat sig….

Och på något sätt kunde jag känna solidaritet med dem….Vi är på samma våglängd….Vi har sovit en liknande törnrosasömn en tid….Vi ska alla ut i livet igen….

Jag efter amalgamsaneringen som krävt stillhet och vila…De efter välbehövliga vintersömnen, för att nu komma igen som just de lysande blomsterstjärnor de är……

Vi delar liksom samma öde och nya möjligheter…

I dag ska jag dutta några droppar vatten på var och en av dem…Bara ytterst lite, sa hon, den andra pelargonkärringen….Inte dränka dom….!

De ska ”väckas” stilla och försiktigt…

Och själv väcker jag också kroppen – stilla och försiktigt…Tränar efter förmåga och det går så bra så!!!…Vikten går också neråt…sakta och stadigt!…..Det känns riktigt bra när nu också välbehövliga sömnen är stabil….

Nu görs det ting jag inte kunnat på mycket länge…Livet vaknar i kroppen….Allt tack vare sanering och utrensning av kvicksilver i kroppen….Hallelujaaah

Nu gäller det att inte bli för ivrig i all den längtan som finns efter sommarmorgnarnas leenden från blomsterlådorna….eller efter allt det som jag inte kunnat göra på länge…Nu gäller det att ta det varsamt….

Och att besinna sig en aning i den där brusande glädjen och energin som invaderar när våren är på G…..

Det är så lätt att bli övermodig…Attans lätt efter en dag som i går…En dag när våren kunde antydas i en klarblå himmel och nästan torra gator. Och när vårens doft spred sig från buketten av vita tulpaner och blåbärsris, som jag fick av middagsgästerna i lördags….

Deercat

Samma bukett fick bli en ny presentationsbild för bloggen. På något sätt var det dags att markera och fira – att våren nynnar i mitt inre…

*visualiserar ny kraft, styrka och blommande pelargoner gör*

© Deercat

13 svar to “Liken lever – våren kommer…”

  1. Ingrid Says:

    *nickar* Stilla och försiktigt var det. Tååålamod!

    Gilla

  2. znogge Says:

    Jag som alltid kastar mina pelagoner. Nu missar jag vissa glada överraskningar och vårtecken!

    Gilla

  3. Witchbitch Says:

    så hittade jag till dig också…det där med amalgam har jag funderat en del över. Ska läsa vidare hos dig här och få lite mer ”kött på benen”. Vilket märkligt uttryck…jag behöver verkligen inte mer kött på benen. Hmmmm…
    Slår mig att jag också har ställt undan ett par pelargoner sen i somras. Så det är dags nu alltså???
    Ska kika lite på mina, men har svårt att föreställa mig att dom liken skulle kunna återuppstå.

    Ha det gott!

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Witchbitch! Fundera så mycket du kan om amalgamet…Ta reda på ännu mera, finns massor på nätet….och om du känner igen dig i måendet..tveka inte..utan…TA UT skiten så snart du kan…
    Det har gått nästan tjugo år av mitt liv till halvtaskigt mående..Nu börjar livet ”gro” igen…Precis som pelargonerna kan….Så ta du fram dina lik och skvätt lite vatten på dem och se vad som händer… 😉
    Ha en skön dag!

    Gilla

  5. Usidom Says:

    Jag ”lik”som du bejakar tydligen våren… Du! som du uttryckte det… blomstrar igång =:o), Jag ”knirkar” å ”gnirkar” nog igång mera jag… Men resultatet tror jag blir detsamma. Nytt liv igen.

    Tyckte det såg ut som du hade en parkering som prydde utsidan av ditt ”tittautfönster”… kan de’ va’ nåt’ de’!? 😉

    Usidom

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Usidom! Så där kanske det är….Du knirkar och gnirkar….jag blomstrar igång…. 🙂
    Ja du…det där ”tittautfönstret” ska snart bytas mot ett som visar grönskan, träd och fria vidder…
    😉

    Gilla

  7. Usidom Says:

    fråga till #6

    Hä’ lät som slottspark… 😉 tänk’ du flytt’ ?!

    Gilla

  8. Deercat Says:

    Usi…! Jupp! Ska, måste, vill ut på landet! Så snart det går… 🙂

    Gilla

  9. agapanthus Says:

    Ja vååår! 😀 Vilken underbar bild och den mest fantastiska utsikt jag har sett. Jag skulle göra vad som helst för en sån utsikt. Själv ser jag parkeringsplats när jag tittar ut 😦 Ha en fin kväll! Kramar!

    Gilla

  10. annmysterie Says:

    Vad härligt du skriver.vad skönt att du mår bättre :-)Mina Pelagoner vaknar också så sakteliga.Har sparat nästan alla i källaren, och de ser riktigt fina ut.Skönt med känslan av vår, och ”på nytt födelse”, härligt härligt! 🙂
    *kram på dig*

    Gilla

  11. Syster Yster Says:

    Vilken underbar läsning. Nu måste jag bara gå ut och fotografera mina Vintergäck och visa dem också. Glädje sprider sig! Men var rädd om dig så inte glädjen får dig att ta ut dig för mycket. Gör som med blommorna skynda långsamt!
    Kram

    Gilla

  12. Deercat Says:

    Annmysterie och Systeryster! Tusen tack…Ja det är skönt att må bättre…men jag skyndar mycket långsamt…Det är sååå lätt att bli för ivrig…! Speciellt när huvudet vill mer än benen…. 😉

    Gilla

  13. Stenbocken™ Says:

    Sänder dig massor med goda energier min vän.

    Kraaaam

    Gilla

Kommentera

