En pelargonkärring ”kommer ut”…

Alltså när man bloggar öppnas sig en helt ny värld. Det är så otroligt mycket man kan hitta här och var när man tassar runt och läser andras bloggar. Det är framför allt människor öden, väl och ve som lockar mig…Men självklart tips om ditt och datt….

Igår var jag igång och googlade efter lite tips inför kvällens middag som jag skulle ha för ett antal goda vänner. Främst ville jag hitta något enkelt, billigt och snabblagat. Jag kände mig inte heller så där värst kreativ så lite inputt var välkommet….Dessutom ville jag ha något för kvällen jag inte tidigare ätit….

Då fann jag mormors banankaka på ovanstående blogg. En sådan hade jag vare sig ätit eller bakat tidigare.

Banankakan fick bli kvällen efterrätt och då med den snuskigt goda varianten med chokladkross i.

*GI-vänligheten i gårdagens mat var nog lite si och så*

*nya tag idag igen* 😉

I sällskapet som var inbjudna till middagen igår fanns två vegetarianer. Därför ville jag hitta något som passade både dem som äter kött och de som inte gör det….

Flygande Jacob fick det bli, vilket nog var ”hundra” år sedan vi åt….Det var såååå enkelt att byta ut kycklingen mot Quorn eller liknande.

Smakens och åter smakens, säger jag bara, oavsett om man tog av köttvarianten eller den andra….

Och kvällen blev precis så grymt trevlig som den kan bli när man är med människor man gillar och trivs med…

Utöver gogglandet kollade jag ju också till min blogg under dagen. Då fann jag blogginlägget ”Väcka pelagoner” som var på väg uppåt i listan – dagens heta blogginlägg……

Självklart ilade jag till inlägget som hade mycket att lära mig som nyligen kommit ut som ”pelargonkärring”.

Jag har älskat pelargoner i åratal men inte riktigt förmått mig att löpa linan ut. Förra sommaren så ändrades den saken och en lång rad med pelargoner lyste upp mitt fyra meter långa köksfönster hela sommaren…

Och jag var såld och förälskad i mina blommor hela sommaren….och varje morgon när jag steg upp log de mot mig och jag log tillbaka…..Det var då jag insåg…Nu kan jag inte hålla emot längre..lika bra att löpa linan ut och lära mig det mesta som går om just denna sköna blomma som finns i tusentals varianter…

Och för första gången i mitt liv bestämde jag mig också för att testa att vinterförvara pelargongänget, då när de började bli trötta efter sommarens blomprakt och behövde vila…

Inte för att jag var så värst insatt i hur det där skulle gå till men jag ställde dem svalt och på undantag i vårt kyliga trapphus…..Varje gång jag tittade till de där små stackars förtorkade planterna tänkte jag…Hmm..det där kommer aldrig att gå vägen…

Men efter att ha läst…inlägget om att väcka pelargoner förstod jag att kanske, kanske ändå….

I dag ställdes pelargonerna fram i dagsljuset igen….Denna den första riktigt fina solskensdagen för året…Nu återstår att se om jag lyckats med några av dem i alla fall….

Fast lite skeptisk är jag allt….!

De ser ju inte ut mycket för världen just nu…*rynkar pannan*….

*duttar och piluttar med pelargoner gör*

© Deercat

4 svar to “En pelargonkärring ”kommer ut”…”

  1. Ingrid Says:

    Haha…oss pelargonkärringar emellan 😀
    Från en till en annan 😉
    Ingrid

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Ingrid! Jojo…nickar och instämmer om oss pelargonkärringar 🙂

    Gilla

  3. Märtagreta Says:

    Jag klarar inte av pelargonier, är väldigt allergisk mot dem, men de går ju om jag inte rör dem, då de doftar vid beröring, och vattning. Så pelargonierna får ni ”pelargonkärringar” ta hand om 😀
    Själv börjar en orkidépassion sakta men säkert ta mig i besittning, jag KLARAR ju dem, då de är så spartanska i sina behov.
    Jag har delvis gröna fingrar, inne går det inte så bra, men utomhus, där har jag en prunkande trädgård som blommar bedövande vackert.
    Bloggens värld är underbart inspirerande!
    Kram på dig!

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Märtagreta! Hmmm orkidépassion låter ju inte fy skam heller… 😉

    Gilla

Kommentera

