Strategier för att begränsa flodhästar

Gårdagens inlägg om ”flodhästen i vardagsrummet” blev himla populärt. Besökstatistiken gick i topp. Därför fortsätter jag med ett inlägg, nu om några strategier och förhållningssätt för den som fått in en flodhäst i sin sfär.

Att begränsa skadorna från en flodhäst eller energitjuv kräver kraft, mod och en övertygelse om att man faktiskt är värd att bli behandlad med respekt, kärlek och förståelse….Liksom att det man känner, tänker och tycker, känns lika mycket värt som andras…..

Känner man sig värdelös så tillåter man andra att behandla en dåligt….

Blir man dåligt behandlad känner man sig stressad, ledsen och energifattig.

Då är det också dags att se över om man lider av dålig självkänsla….Alltså känslan för ditt eget värde som människa.

Vet man inte hur man ökar sin självkänsla finns det massor av bra litteratur i ämnet…

En god och närande relation bygger på ömsesidighet, förståelse, känslighet och respekt för vars och ens behov.

Jag brukar lära ut ett knep på mina föreläsningar när vi kommer till kapitlet om relationsstress…..
Inventera din omgivning!

Skriv ner ALLA människor i din sfär på en lista..! Och då menar jag verkligen ALLA!

Ta fram en röd och en svart penna…!!!! Eller för all del, välj färger som du tycker symboliserar energislukare och energigivare…..

Tänk på personen, tänk på hur situationen är när ni ses!….Känn efter hur du känner dig? Blir du glad eller bekymrad?

Våga vara bottenlöst ärlig….Det finns inga genvägar! Bli verklig med din verklighet! Ställ dig frågor om HUR det egentligen ser ut!…Känner du stress eller motvilja? Känner du glädje, förväntan och samhörighet med personen?

Markera var och en på din lista….Exempelvis: vännen XX som kanske tar kål på dig med sin fula offerkofta, den som hela tiden berättar om hur synd det är om henne, hon som alltid… blaaablaaa otur, blaablaaa…dumma omgivning och blaaaablaaa!!!!…Och som gnäller åt allt möjligt utan att så mycket som röra ett finger för att förändra sin tillvaro….

Hon ska då markeras med den färg du valt för ENERGITJUVAR!!!! (jag brukar ta svart för dem som suger musten ur mig.

För mig är rött kärlekens färg….och den får dom som tillför mitt liv glädje och energi…

Eller så kanske ens man hamnar på listan. OM han på det hela taget är en behaglig människa så får han färgen för det goda …alltså en energigivare….

Även om han någongång gör dig trött (det gör ju alla mellan varven) så måste du ärligt titta på hur han agerar i stort

Men om du inte tycker han är så värst trevlig längre måste du markera med energitjuvsfärgen….!

Sorry….! DET FINNS INGA GENVÄGAR! ÄRLIGHET GÄLLER!

Så kommer du säkert på att några på din namnlista som liksom är både och!!!….Alltså att de både ger och tar kraft från dig…

De får följdaktligen ett kryss med båda färgerna…..!

När uppgiften är klar…funderar du noga över resultatet…

Fundera nu över dem med färgen för ENERGITJUVAR (i värsta fall kvalificerar de sig till värsta sorten)….

VAD göra med dem…?

Jo man måste vara realistisk….Om man vill må bra alltså.

De måste bara bort ur ditt liv….!!!!! Sorry! Eller i varje fall måste umgänget minimeras till det absolut minst skadliga…….

Jag är medveten om att det kanske inte går att slänga ut exempelvis en krävande svärmor helt ur ens liv…MEN man kan begränsa hennes framfart och träffas i små, små portioner…Och för all del….man måste våga sätta gränser. Ingenting blir bättre för att man tiger och låter energitjuven ta makten…

Det finns INGA URSÄKTER WHAT SO EVER för att bli taskigt bemött…Inte heller för att bli kränkt…, eller att godkänna känslomässig utpressning eller annat…

INGA SOM HELST URSÄKTER….!!!!

Och HÖR SEN!!!!!

Det finns faktiskt inte heller några ursäkter om man låter en negativ relation fortgå….eller att man inte tar itu med en energitjuv som kommit för nära…
För ett antal år sedan, när jag gjorde ovanstående inventering, upptäckte jag att min dåvande sambo var en av de värsta energitjuvarna i min sfär. Då återstod inget annat än att ta upp saken. Det var enda möjligheten till en förändring, alltså om man inte vill må dåligt resten av sitt liv.

Tyvärr har jag inga goda erfarenheter av de värsta flodhästarna…De verkar ärligt inte förstå vad man pratar om….och ofta kommer de med så finslipade ursäkter eller argument att man blir bara snurrig i bollen av att diskutera med dem….

Ofta börjar de också mycket hellre prata om hur illa dom mår….och HUR SYND det är om dom som blaaa,blaaa…och som nu också måste stå ut med dina krav…

Jojooo..så det kan låta…Mycket väsen blir det!!!*suckar*

Om det inte finns välvilja till lösningar inför din belägenhet, som att du bli stressad av situationen, är det dags att fundera på att handla och göra ett val i livet som för ditt mående framåt.

Man kan inte förändra en annan människa som bekant!…BARA sig själv!…Och man ska absolut inte låta en annan människas begränsningar begränsa en själv. Speciellt om den andra förringar bekymren och i värsta fall lägger skulden på dig och nedvärderar det du känner…

Så om du upptäcker att din lista innehåller flodhästar och energitjuvar….Gör något för bövelen!!!!

Helst så fort det går….! Jobba med dig själv och dina tankar om ditt värde…Fråga dig själv och andra vad som är rimligt att kräva och gå med på! (om du är osäker)….Kolla efter vilka dina svaga punkter är som gör dig villig att bli ”behagssjuk” och förinta ditt eget jag i relation till andra!
Ditt liv är ditt…DU DUGER som du är! (vill bara påminna dig ifall du glömt)!!!!

Framför allt…Det är mycket tungt att leva med flodhästar och energitjuvar hur länge som helst…Det sliter på hälsan, humöret, och värst av allt, andra relationer som kan tillföra dig bra energi, kanske får stryka på foten….

Så har vi kategorin på listan som båder ger och tar energi. Överväg vad som är vad? Kan relationen förändras? Kan du prata med vederbörande och lägga upp en handlingsplan som tillför er relation något nytt och därmed ger er båda energi? Saknas det förtroende mellan er? Går det att bli mer öppen? Är det mest du som vill något med relationen? Vad vill den andra? Osv? Det är ju vårt eget ansvar att förändra och rita kartor för hur vi vill ha det.

Det ska kännas stimulerande, varmt och tryggt med ens nära och kära, vänner osv…INGET ANNAT….Allt som inte känns rätt-rätt är inte bra för oss…så enkelt är det!

Och OM det är på din arbetsplats dina energitjuvar finns…Unvik dem så mycket det går! Sök annat jobb!…Eller se om det finns andra möjligheter till omplacering…Än en gång….Du är chaufför i ditt eget liv!

Så jag hoppas din lista är full av energigivare…Det är du värd!

*avslutar sista lektionen om flodhästar och energitjuvar gör*

©Deercat

5 svar to “Strategier för att begränsa flodhästar”

  1. znogge Says:

    Det är verkligen inte helt lätt att komma till rätta med dem. När det gäller den värsta i min omgivning har jag av egen kraft lärt mig att helt bortse från henne. Jag har kommit till den insikten att hon är en ganska olycklig människa och innerst inne väldigt nedtryckt av sin omgivning. Hon betyder inget för mig i dag mer än att jag då och då kan känna ett mindre förakt.

    En av dem andra är jag extremt rak mot och säger vad jag tycker men undviker samtidigt att lockas in i för mig meningslösa diskussioner som jag ändå vet vart de brukade leda!

    Det finns naturligtvis många sätt att hantera det och det är viktigt att inte accepteradem!

    Kram och ha en fin lördag!

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Znogge! Nej det är snarare svårt att komma tillrätta med energitjuvar. Men man får göra som du…Hitta strategier för att må bra själv! Och som du säger…DET gör man knappast med meningslösa diskussioner som inte leder någonstans – man blir bara förvirrad!
    Ha en riktigt fin lördag själv…!
    Kram 😉

    Gilla

  3. Ingrid Says:

    😀 Roligt att du hittade min sida och välkommen till Pelargonvärlden, man blir snabbt fanatisk 😀
    Ja jag ser vi har fler gemensamma intressen. Har haft skogisar, numera är det hundar som gäller. Du är dipl. stressterapeut, jag är dipl massör.
    Märkligt!?
    Ha en bra lördag
    Ingrid

    Gilla

  4. agapanthus Says:

    Känner bara allt för väl igen beteendet.Skylla ifrån sig… Bla,bla,bla…. och till slut är man bara väldigt trött, förvirrad och bortpratad. Låter det inte lite psykopat om dom här flodhästarna?
    Kramar till dig och tackar för fortsättninen om flodhästarna!

    Gilla

  5. pantheraleo Says:

    äntligen hittar jag till flodhästarna! Jag har läst om dem lite här och där i bloggen, men det tog en tid att hitta källan! Intressant läsning!

    Gilla

Kommentera

