Mobilsamtal man blir spyfärdig av…

Häromdagen stod jag i kö på Nettobutiken där jag handlar ibland. Det var en låååång kö. Jag använder ibland kötid för att andas lugnt, i stället för att känna stress eller irritation inför den långa väntetiden. En sorts medveten närvaro, vars syfte är att bevara lugn och själsfrid..

Denna dag skulle jag tvingas till att delta i ett mobilsamtal jag helst velat slippa……

En kvinna strax bakom mig svarar i sin mobil, när en hög och gäll signal bryter genom alla andra ljud.

Eftersom en del människor inte förstått att mobilen inte ska användas som en megafon, så blev det ett mycket högljutt (läs skrikande) samtal…Hela kön som var på väg till kassan fick delta, vare sig vi ville eller inte…

Vi fick oss veta att Tant Si och Så låg på sjukhus. Vi fick oss veta alla krämpor tant Si och Så hade. Vilka ingrep och operationer Tant Si och Så genomlidit, och så klart fick vi också skräckslaget och målande veta allt om hur Tant Si och Så reagerat på mediciner och andra smärtlindringsmetoder……

Vi slapp inte heller undan vad doktor Ditt och Datt hade rekommenderat för tant Si och Så för hennes krämpor och symtom. Och så framkom det att Tant Si och Så nu också drabbats av hiskeliga diarréer…

Jag var förstummad…Ville jag verkligen ha all denna information just innan jag var på väg hem för att tillaga middagen som låg i varukorgen…Aptiten hade sjunkit till under nollpunkten..

Men det skulle bli värre………………Ilsket bi

För apropå diarréer så fortsatte den högljudda kvinna i kön att skrika i mobilen….

Och vi fick då veta allt om hur vinterkräksjukan härjat på hennes arbetsplats….Hur mycket kollega Den och Den hade spytt……och vilka diarréer som Kollega Den andre haft…Och hur länge de spytt och suttit på toaletten långa krystande nätter….så att de numera framstod som vandrande skelett…

Man ska vara en sjuhelsikes avskärmad människa om man ska hålla allt det där bortanför sig…och speciellt om det skriks ut alldeles bakom en i en kassakö….

Därför undrar jag…..Finns det inga jäkla frizoner eller krav på integritet någonstans längre….?

Får vi sätta gränser och säga ifrån att… NEJ…jag vill inte lyssna på ditt privata samtal om diarréer och spyor….

Nej jag vill inte vara TILLGÄNGLIG i tid och otid….Jag skulle för farao bara handla lite till middagen…

Är jag bara en gnällig surkärring nu eller är det fler än jag som reagerar på att tvingas in i andras privatliv utan att ha bett om det…?

Och är det bara jag som undrar varför i all världen en del måste skrika högt när de snackar i mobilen så ingen undgår innehållet i samtalet…

*morrar åt megafåniga mobilanvändare gör*

© Deercat


 

9 svar to “Mobilsamtal man blir spyfärdig av…”

  1. Stenbocken™ Says:

    Kan inte annat än hålla med! *nickar instämmande*

    Tur att det finns mobilfria zoner!

    Kram och må bäst!

    Gilla

  2. pruddelutt Says:

    Håller med! Det är SÅ irriterande.
    Jag reser periodvis en hel del i tjänsten och blir lika förvånad varje gång jag får ta del av sånt som faktiskt är företagshemligheter. Värst var den gången en tjej på tåget satt och högt svartmålade ett välkänt företag med namngivna chefer och konsultuppdrag på annat namngivet företag. Då var jag på väg att säga ”hej då, jag berättar för min goda vän chef X på Y företaget att du var med på tåget hem idag”. Men man är ju alldeles för väluppfostrad ibland.
    Sedan blir jag också VÄLDIGT ilsk när jag bokar plats i mobilfri kupé på tåget och ändå tvingas lyssna på andras mobilsamtal. Men då säger jag ifrån. Och får ibland en ursäkt, ibland en mördande blick. Toppen var när den väldigt viktige chefen svarade ”ja det är min sekreterare som har bokat biljetten och jag har ingen aning om vad hon har bestämt” och sedan fortsatte att prata hela resan. Hur dum får man bli???

    Gilla

  3. znogge Says:

    Själv viskar jag försynt när någon ringer för jag har inte lust att andra ska höra vad jag pratar om. Dessutom är ju långt ifrån alla intresserade! Jag undrar om folk inte är medvetna om hur högt de pratar…

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Tack alla! Då är jag ingen surkärring då….Det värmer att höra…Och då kanske vi alla ska bli ännu bättre på att tala om hur störande de är som gapar eller inte har vett att gå undan när de ska prata i mobilen…
    Jag ska i alla fall bli långt bättre än jag var vid ovanstående tillfälle…Det retar mig nästan mest att jag inte sa ifrån direkt… 😉 Men man lär sig…

    Gilla

  5. catharina Says:

    Kan inte annat än hålla med – blir galen på högljudda mobilpratare.
    Förstår inte människor som viker ut och in på sig själva och sitt privatliv eller yrkesliv med hög röst till alla som råkar befinna sig i närheten.
    Jag är glad jag kan lyssna på musik i kollektivtrafiken för att slippa lägga min energi på att reta upp mig på samtal jag inte vill ta del av.

    Gilla

  6. Evelin Says:

    Javisst är det irriternade att folk pratar så att det ekar i huvudet på en, om både sina egna och andras privata angelägenheter. Inte skulle jag vilja höra att hela mitt liv eller sjukdomar pratades om på det viset, vara sig andra människor är intresserade eller inte. Lite respekt kan man väl åtminståne ha för den man pratar om eller?
    Min teori om det här att man pratar högt i telefon är, som min pappa säger: jag hör inte vad andra säger i telefonen, och därför pratar jag högt, för hör inte jag, så tror jag att de andra som jag pratar med inte heller hör.
    Eller så vill man helt enkelt bara vissa att man har en mobiltelefon och att man är så duktig att man alltid är kontaktbar. Suck!

    Gilla

  7. H-lady Says:

    Jag åker pendeltåg drygt 2 timmar/dag….. Vet precis vart vissa ska gå ut på kvällen, vad den o den sa då och då…. osv…. vilka som har problem med sina respektive m.m. blir bara såååå trött o på pendeln finns inga frizoner. Är det inte mobiler så är det läckande hörlurar…. Så nu har även jag gnällt av mig! *ler*
    Var rädd om dig!!!

    Gilla

  8. Deercat Says:

    Ååååhhh helt underbart att det är fler än jag som reagerar…Då kan jag ju inte vara helt fel ute i mitt resonemang. Skönt att slippa känna sig ensam i frågan….Tusen TACK för era kommentarer! 😉

    Gilla

  9. pantheraleo Says:

    på tåget är det ofta folk som glömmer att andra också har öron. Mystiskt. Och irriterande! 🙂

    Gilla

Kommentera

