Strategier för ny kraft och energi…

Det både tar och ger kraft att lägga upp handlingsplaner och strategier för att börja gå framåt mot målsättningarna jag har satt upp inför året.

Det ska ju bli DET året där jag hittar formen igen, och går ner tio kilo. Allt genom att lägga om kosten och utesluta giftiga ämnen från kroppen samt motion.

Utöver kroppens nya liv vill jag också lyckas med att starta ett eget företag….Och för den som minns min sista punkt – ska jag också lyckas med att visa min vrede när situationen faktiskt gör mig ilsken.

Det sistnämnda bestämdes som en särskild punkt därför jag kom på mig själv med att vara så himla trött på min förmåga att le vänt, fast jag egentligen skarpt ogillar en situation….

Något jag säkerligen långt ifrån är ensam om….Är det något många människor har förbjudits, genom diverse manipulation och stympning, så är det just att visa varm vrede…..

Hur många är vi som felprogramerats till att tro att man är mer civiliserad om man inte blir arg?

*räcker upp båda händerna*

Men nu har jag omvärderat och förstått…Vrede är en urkraft, en grundkänsla, som gör oss stressade, och i värsta fall sjuka, om vi undertrycker eller förtränger den….

Den senaste veckan har jag funderat på hur ska jag lyckas med samtliga punkter? Vad behöver jag för att komma i mål? Och vilka faktorer kan göra att jag inte lyckas? Plus många, många andra frågor som jag ställt mig, och som besvaras allt eftersom.

Därför blev det inte så mycket bloggande som jag hade velat under veckan som gick.

I stället har jag läst på om GI-kost, skrivit listor på mat med lågt GI, och mat som ska undvikas med högt GI..plus sånt som har mellanbra GI och som vi kan ta till ibland.

Klart är nu att GI-kosten är införlivad i hushållet och det var faktiskt ingen stor grej. Bara att ta bort allt som innehåller socker och sånt som innehåller för mycket kolhydrater. Visserligen krävdes det en del samlande av kunskap kring vilka födoämnen som innehåller just mycket kolhydrater. Plus att när jag numera handlar måste jag se till att läsglasögonen är med så jag kan kolla innehållsdeklarationerna…

DET är INTE klokt hur många matvaror som innehåller socker….Hur i helsike klarar diabetikerna det?

Nåja…jag är helt inställd på att det kräver lite extra av mig så här inledningsvis, ni vet innan man fått rutiner….Den kraften satsar jag det mer än gärna…FÖR hör och häpna….Vågen började direkt att peka neråt…

Visserligen hade jag fått en försprång efter smällen av den senaste saneringen. Den gjorde att jag tappade aptiten ordentligt…och därför kan jag redan nu konstatera…FYRA kilo ner sedan den 10 december.

Nu börjar jag kunna passa en del kläder som suttit som korvskinn tidigare….

😉

Så var det ju det här med att komma igång och motionera också…. 🙂

Eftersom kroppen var i ett erbarmligt dåligt skick, efter samma ovannämnda smäll, gällde det ju att ta det lilla lugna…

Men lusten fanns där….

Min första plan för att komma igång var att börja gå den 2 januari, små, små promenader, ni vet bara runt kvarteret eller lite längre.

För att den sista januari i alla fall prova att stava minsta sträckan på 2.5 kilometer på motionsspåret.

I söndags var kroppen ovanligt full av energi….Jag hade varit på tjejmiddag dagen innan och var full av goda tankar…..och glädje över att det blev en så trevlig kväll…..Julgranen och allt pynt åkte ut….En del andra huvudbry jag haft hade lagt sig på plats……Och det kändes som om det skulle vara en god idé att i alla fall gå lilla rundan på motionsspåret…också för att vädra ut de sista negativa tankarna jag haft om ett tufft dilemma….

Precis innan jag skulle åka till spåret kom jag på att i alla fall ta med stavarna i bilen, ifall i fall..

Framme vid spåret tog jag med dem ut och så vips, bestämde jag mig….Det blev 2.5 kilometer stavgång i snigeltakt….

Men det BLEV stavgång….och jag var snurrig av glädje…och stolthet.

Visserligen ramlade kroppen rakt ner i sängen efter hemkomsten och benen bara surrade av sockerdrickskänslan….

Efter två timmars komasömn var jag ändå grymt nöjd och glad….

Och igår blev det en ny runda…..Denna gång blev jag inte alls så trött….men visst kändes det att kroppen har en bit kvar…

Det pelar ingen som helst roll….Lyckan finns i att jag redan nu VET – att komma igång med stavgång är uppnått….och jag ligger väl till….

Vem vet? Kanske jag i stället kan öka sträckan den sista januari….?

Det känns som om mina två första punkter fått en rivstart, nu gäller det bara att hålla i och skaffa ordentliga rutiner för att hålla fast vid det nya…….

*målmedveten och mer energisk än på länge är*

©Deercat

12 svar to “Strategier för ny kraft och energi…”

  1. znogge Says:

    Grattis till ditt nya liv eller hur jag ska säga! Jag tycker det är väldigt viktigt att våga visa sina känslor och det gäller även ilska och vrede. Jag är uppvuxen i ett hem där det var tillåtet och ingen kände sig hotad för det fanns en stark grundtrygghet i familjen.

    Skönt också att komma igång med viktminskningen. Jag tappade två kilo under lovet pga magsjuka men det räknar jag med att ta igen. Sammanfattningsvis har jag gått ner fem kilo sedan i höstas vilket var mitt mål. Då hållt min vikt i tio år, En njutning efter att ha jojo-bantat sedan tonåren. GI-metoden verkar mycket effektiv men jag har aldrig provat den. Håll ut i alla fall så är målet snart nått!

    Gilla

  2. znogge Says:

    Skrev en kommentar men den verkade gå upp i rök… Skumt

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Znogge! Tusen tack för grattiset…..Det är så kul att få överblick och kontroll över sitt liv nu när jag orkar igen…..
    Och jag är helt inne på din linje -att våga visa alla känslor….Men just det där med vrede har varit ett svårare kapitel….Så nu tänker jag ta examen i att visa ilska 😉
    Och du…ser du…dina kommentarer kommer visst fram…Inget skumt här alls…. 😉

    Gilla

  4. pruddelutt Says:

    BRa jobbat! Jag försöker hålla mig till en GI-inspirerad kost. Det funkar inte med allt för militäriska kostomläggningar för mig – jag tröttnar då. Att helt utesluta bröd och potatis klarar jag inte. Men mycket i GI är ju vettigt, inget socker, mycket fibrer och grönsaker. Och man blir mätt!

    Gilla

  5. Deercat Says:

    Så sant Pruddelutt! Det var ingen stor förändring i vår kost eftersom vi ätit liknande kost tidigare…Däremot togs socker och kolhydraterna bort…Men visst kan vi tänka oss äta någon brödbit någon gång…Fast nu inledningsvis är vi lite tuffare….Bara för att få racerstart..Och jisses så mätta vi blir….

    Gilla

  6. madonnan Says:

    Med din inställning tror jag det går jättebra och GI är bra, tror att det är en sund livshållning i det långa loppet också.

    Lycka till:)

    Gilla

  7. photoimagine Says:

    Jadå, det var helt ok att länka och tack för kommentaren, Deercat.

    / Imagine

    Gilla

  8. Tizzel Says:

    Hej!
    Vill bara titta in och tacka för de fina orden hos mig! Så glad jag blev.
    Här kommer jag att försöka titta in mer vid ett annat tillfälle när jag har mer tid. Blir nyfiken på dig! /Tizzel

    Gilla

  9. Deercat Says:

    Tizzel! Det var helt ömsesidigt….och jag kommer återkomma…ska se om jag kan länka till dig också så jag kan göra ”snabba besök” på din sida…. ;)/Suss

    Gilla

  10. agapanthus Says:

    Oj det var inte lite som stog på programmet, men lycka till i massor. Räcker oxå upp händerna, konstruktiv ilska låter ju bra men hur blir man kontrollerat arg undrar jag? Ha en bra fredag å kram!

    Gilla

  11. Deercat Says:

    Agapanthus! Kontrollerad vrede tror jag inte är möjlig…Liksom skrattet bara bubblar ur oss när tillfälle ges så behöver vreden ha samma tillåtelse…
    Den varma vreden är en spontan reaktion på något som vi bör reagera på….Oftast övergående på några röda sekunder, om vi möts med ökad förståelse och medkänsla, vilkelt är just den reaktion vi ”ropar” efter i en vredesattack.
    Problemet är ju att vår omgivning oftast möter oss som om vi är drabbade av pesten om vi blir arga….Problemet är också att vi blivit så programerade till att förtrycka vår vrede att vi känner skam för den….Därmed förnekar vi att vi är arga på alla möjliga sätt.Det i sin tur kan oftast ta sig uttryck i att vi exploderar för en skitbagatell, i stället för att bli arga för de stora sakerna…

    Ja mycket på programet ä det!…Men de flesta punkterna går ju ihop i vartannat…eller huuur…?
    Ha en bra fredag du också…och varm kram till dig… 🙂

    Gilla

  12. annmysterie Says:

    Har också slagit mig in på den mer nyttiga linjen.Känner mig redan som en annan människa.
    Ja, man kan verkligen undra varför det är så mkt socker i maten? Vad ska den vara bra för?
    *kram och lycka till med det nya livet 😉 *

    Gilla

Kommentera

