Målsättning – Att bli heligt förbannad

God fortsättning önskar jag dig… kära läsare…..! Och välkommen till min återuppväckta blogg, vars skribent nu återhämtat sig hyggligt från stjärnsmällen efter den senaste amalgamutplockningen….

Jisses vilken smäll det blev!!!…Och uschjamej som kroppen fick jobba…

Än en gång lurade jag nog döden….Det kändes så i alla fall, med alla hemska symtom som rusade runt i den akuta fasen från överdosen av kvicksilver…

Nog om det nu!….Det är nytt år…Vilket säkert alla upptäckt *L*….Dags att lära sig skriva 2008 på diverse handlingar…Inklusive räkenskapspärmen…*suck*

Det var hiskeligt skönt att skåla ut det gamla året…Ett år som för mig blev ett grymt tufft år, med långtidssjukskrivning och ett skov som jag inte varit med om sedan 2002…Plus att jag fick mig veta att jag var klockrent kvicksilverförgiftad av mina tänder….

Att skåla in det nya året gav förväntansfjärilar i magen….Jag känner sann tillförsikt och gott hopp inför det kommande året…

Troligen är jag dlevis på fötter redan i vår…Och då med en ny energistyrka och kraft jag inte upplevt på länge…Jag ska hushålla noga med den kraften och energin….och göra sånt som kropp och själ mår bra av…

Jag lovar på min scoutheder!!!….(Fast jag aldrig varit scout förstås) 😉

Numera har denna kvinna en egen liten tradition när ett år närmar sig sitt slut….Så där strax före jul börjar jag formulera tankar om vilka målsättningar jag vill ha inför det kommande året….

Det handlar om personliga målsättningar som är realistiska och nåbara…! Och jag behöver även tänka ut vettiga strategier för att komma dit jag vill…

När nyårsklockorna klingade ut, och jag fnittrig av skumpa slocknade, hade jag tre solklara målsättningar klart för mig….

1. Ändra kosten med GI-metoden! Ner tio kilo! (positivt för avgiftningen också)

2. Motion – inledningsvis promenader – om en månad miniportion stavgång- sedan öka i den takt det går!

3. Börja jobba genom att starta företag på halvtid!

Alla tre målsättningar behövs för att jag ska känna tillfredställelse och glädje..

Två första punkterna innebär också slutet för gifter i kroppen. Har ju bara en hel amalgamplomb kvar att ta ut…och så några justeringar…

Dessutom kommer jag minska ordentligt på intaget av alkohol, kaffe och totalstop för nikotin…

Alkoholen är lätt…Jag har inte varit någon stordrickare i mitt liv…Ett glas vin tänker jag unna mig då och då….Att minska kaffeintaget är inte så svårt heller…Efter att jag slutade jobba på en tidningsredaktion har jag minskat från tio koppar kaffe per dag, till en till två koppar…och numera med hälften skummad mjölk i kaffet…

Nikotinet är min svaga punkt…och jag har fallit för Hr Nikotins jiddrande och manipulerande gång på gång…Då särskilt i samband med att jag festat lite….Ibland har det blivit mer och ibland mindre….Men ingetdera är tillfredställande för mig….

Handlingsplanen är påbörjad på samtliga tre punkter…

Inget mer socker i kosten….ingen mer sprit….och därmed är frestelsen att röka också eliminerad…..

Tredje punkten – mitt blivande skribent – och föreläsningsföretag, blir alltmer tydligt i konturerna..nu när affärsplaner, budget och marknadsundersökningar görs allt eftersom…

Men så dök det plötsligt upp ytterligare en punkt, så här inledningsvis av det nya året….Flåsande och med andan i halsen slog den sig ner i mitt inre och krävde att få bli en målsättning…

Vi förhandlade och förhandlade, och till slut insåg jag vilken god idé det kunde vara att lägga till en punkt fyra….En punkt som faktiskt i alla stycken matchade övriga tre punkter….

4. Visa din varma vrede och må ännu bättre!

Jag läser just nu en superbra bok. Boken om ilska, av Theodore Isaac Rubin, med underrubriken, Vreden är lika grundläggande och nödvändig som hunger, törst och kärlek.

Det är en liten pocket på drygt hundra sidor, inköpt för knappt trettio kronor…Lovar….dess innhåll är värt miljoner om man vill behålla sin hälsa och inte leva som en handlingsförlamad och stympad människa……..

Framför allt slår den ihjäl många föreställningar om att man skulle vara mer civiliserad om man undertrycker sin vrede….Bullshit!

Bara så ni vet, vi blir vi mer falska, om undertryckt vrede visas på obegripliga sätt, vilket gör vårt mänskliga umgänge stympat. Och därmed blir också närhet och kärlek emotionellt ytligt och andefattigt….

Boken utgår också från att även våra helgon var mänskliga. Vi alla är så klart helgon…eller huuuuur?…Följaktligen så blir alla mänskliga varelser arga ibland.

Och förmågan att känna vrede finns med oss redan från födseln. Men under vägens gång inträffar en del saker som gör att vi, ofta ganska bryskt, får oss veta att vi blir fråntagna den kärlek vi behöver om vi visar vår vrede…Alternativt om vi ska visa vår vrede ska det göras ”artigt och snyggt”, annars riskerar vi också utfrysning eller andra otäcka repressalier….

Usch så energikrävande att ständigt vakta sig och vara försiktig…för att tygla rädslan och kraven på att undertrycka vissa känslor och bara bejaka de ”acceptabla”….Uscja…!

Eftersom jag helt delar uppfattningen om att ilska är sunt läser jag med liv och lust…Min tidigare förmåga, att visa ilska utifrån den händelse som väckt vreden, har varit stympad. Därför – dags att ha målsättningen inför kommande år…

Alltså: Att bli varmt och heligt förbannad när det är rimligt att bli det!

Sund ilska går ju över på två röda sekunder om den bara får finnas….!

Min fjärde målsättning kommer jag få jobba hårt för att infria….De andra tre punkterna framstår nästan som en bagatell i jämförelse… 😉

Men skam den som ger sig….Man är inte en snäll flicka eller pojke för att man slätar ut sig och inte visar sanna känslor….Då blir man bara mesig och otydlig…och läskigt OSYNLIG!

Uttryck för vreden är i stället varmt, öppet, direkt och lättförståeligt…Och huvudsyftet är att meddela vad man känner och göra motparten medveten om behovet av ökad förståelse….

Så det så!!! *stampar bestämt i golvet*

*Satsar handlingskraftigt på nya målsättningar gör*

© Deercat

12 svar to “Målsättning – Att bli heligt förbannad”

  1. znogge Says:

    Många kloka ord och bra löften! Just nikotinet och rökningen i synnerhet! Om folk hade vetat hur farlig just rökningen är hade de aldrig andats in en giftpinne frivilligt! Säger i alla fall min livmedikus som annars inte är en moralpredikant. Så satsa på det delmomentet!
    Kram!

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Znogge!!! Nog kom kommentaren fram och tack för den….
    Jag håller med dig till hundrafemtioelva 😉 procent…OM folk vetat ingredienserna i en cigg så hade man lagt ner DIREKT…Eller huuuur?
    Nu är vi rökare ett ”blint” släkte. Vi tror att om man blundar hårt finns inte problemet eller giftet.
    När jag gav mig i kast med det tunga saneringsarbetet av tänderna för att få väck världens farligaste gift ur munnen, och började sondera vad jag mer kunde göra för min kropp för att den skulle må bättre, blev det extremt magstärkt när jag upptäckte att i cigarretter finns även tungmetaller…som just KVICKSILVER med mera….
    Så det delmomentet är min bästa satsning just nu…!!! Och jag kommer att lyckas…Satsar man på en sak med hela sitt hjärta så lyckas man också….. 😉

    Gilla

  3. madonnan Says:

    Det var intressant att följa dina tankar och målsättningar här.
    Lycka till, allt man vill går, bara man försöker tillräckligt…eller så 🙂

    Ha det fint!

    Gilla

  4. pruddelutt Says:

    Kloka mål du har satt upp! Och visst måste man få bli arg ibland, bättre det än att bita ihop och tro att det lägger sig. Lägger sig gör det ju, men för eller senare kommer urladdningen, i form av muskelvärk, depression eller vad farao som helst som man inte kopplar samman med den innehållna ilskan.
    Lycka till!

    Gilla

  5. Deercat Says:

    Pruddelutt!
    Japp, jag är riktigt nöjd med samtliga målsättningar. Som sagt de tre första VET jag kommer att funka bra.
    Att våga visa sin vrede har jag tränat på tidigare men behöver damma av konsten ordentligt och ta upp träningen igen, framför allt bli mer omedelbar och REAGERA direkt, i stället för att le vänt och låta ilskan hamna på fel ställe….Bland annat att låta den gå ”inåt” och fräta sönder själen…
    Och inte heller vill jag pipa små ynka grrrr, när jag blir arg, utan ett tigervrål ska det va….från tårna och uppåt.
    Sånt är mycket avstressande…. 😉 och avspännande för kropp och själ…
    Tack för ditt lycka till…Det kommer bli bra, det vill ju liksom gärna bli det… 😉

    Gilla

  6. Märtagreta Says:

    Har inte läst just den boken men i och med att jag arbetar som auramålare och tolkare så pratar jag ofta om ilska, som är livsfarlig, om vi inte släpper ut den, då den faktiskt kan bli oerhört kreativ. Lär man sig använda ilskan som kraft så blir den också så mycket mindre, då ilskan i sig i regel inte når de farliga proportionerna när man tar saker som de kommer. Lagrad ilska tär, ger vi den utlopp så blir den aldrig lika stor. Det är som att städa lite då och då istället för en gång om år och slita ihjäl sig.
    En sak som jag märkte när jag tränade som mest är att ilskan blev tämligen utraderad, jag blev så till freds och fick kraft på ett annat plan än bara fysiskt.
    Nog är det skönt att ryta till ibland, men som sagt, den tenderar minska om man slutar vara rädd för att vara arg. Vi har blivit fostrade i vårt ”lagomland” att det är fult att bli arg och bära sig åt, vilket gör att vi förtränger oss själva i vår kamp för acceptans. Vi glömmer att vi är skyldiga oss själva den största respekten, i det ligger också att faktiskt reagera när vi tycker något är kapitalt fel.
    Lyckosparkar till alla dina mål, att leva så man mår bra är den bästa vägen, det vet vi ju alla.
    Kram till dig!

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Märtagreta! Mycket, mycket klokt sagt….*niger ödmjukt inför din klokhet*
    Kram

    Gilla

  8. Anders Says:

    Jag säger som Johnny Rotten, f d sångare i
    Sex Pistols: ”Anger is an energi”.

    Helt klart, Suss, SKA man bli förbannad när det är rimligt.
    Å det är det ganska ofta idag när man ser på hur orättvisor,
    girighet och maktbegär brer ut sig. Det finns mycket att vredgas över,
    här gäller att välja sina krig.

    Jag har lovat mig att vara den jag är, hur sur, vred eller ”slamrig” folk än tycker jag är. Jag kanske blir helt ensam men so be it! Hellre god vän
    med bara mig själv än en snöpt bekanting till många ”vänner”. Jag har lagrat och bitit mig i tungan så många gånger, no more.

    Försäkringskassans senaste bravader är ännu ett bevis på att behöva visa rättmätig vrede. Jag gillar inte att behöva vara beroende av dem som sjuk, men så ta mig FAN om de ska kunna husera fritt utan att få däng när så är relevant! Nä, jag köper inte att FK består bara av anställda som gör sitt som de blivit tillsagda att göra. Tjifen säger hoppa och de pipper ”Hur högt?” ÄH, det finns ju gränser, VA!?

    Den som sparkar på mig när jag ligger får passa sig noga, rätt som det är får jag tag i ett ben och då blir det inte roligt, kan jag meddela.

    Din blog inspirerar och triggar mig, Suss.
    Leve du – hurra hurra hurra!

    Kram så in i bänken
    Anders

    Gilla

  9. Deercat Says:

    Anders!!Tusen tack för att du gillar min blogg och känner inspiration från den. DET värmer!
    Och du….På dem bara! Ge dig inte….Vad vore världen utan sådana som dig, som som har modet, civilkurage och ett jävlar anamma man kan lära sig av, plus ett varmt och bultande hjärta……….VAD vore världen då….?
    Så tom och trist… 😉
    Puss i pannan på dig…

    Gilla

  10. Reidar Says:

    Ingen sprit. Inget kaffe. Inget nikoting. Kommer du att ens unna dig julgran? *undrar smått*

    Skämt åsido, *sa gubben och slängde ut kärringen* jag håller med om att det är bra att dra ner på dylika ting. Själv har jag slutat röka (snusar dock fortfarande), slutat dricka alkohol och försöker nu dra ner på kaffedrickandet på jobbet.

    Håller alla tummar i världen för dig. Det vet du. *kramar om*

    Kram vännen.
    Reidar

    Gilla

  11. Deercat Says:

    Reidar! Jorå..plastgran blev det..som åkte in…och åkte ut…Nu är det ju snart vår…eller huuuur?
    Tack för tummar och kram 🙂

    Gilla

  12. Anders Says:

    Tack, den pannpussen värmde, det
    är tunnsått med dem från andra…
    Du är mitt pannpusspatent ;-D

    Massa kramar
    Anders, som gläds åt kökslinoliumet
    och pustar ut efter återställandet.

    Gilla

Kommentera

