Årets kalkon

Så var det än en gång dags för årets kalkon.

Varje år är det likadant. Vi ser allihopa fram emot den som tindrande barn på julafton….Alltså börjar vi redan snacka om juldagens kalkonmiddag på julafton….

Och årets kalkon är nu i ugnen. Kring den simmar morötter, äpplen, katrinplommon och lök…..Och kalkonen är uppstoppad med diverse godsaker som fyllning.

OM några timmar kommer vi, mina ungdomar och jag alltså, att bänka oss vid matbordet. Vi kommer troligen som vanligt att konstatera, det är allt mycket godare med julmiddagen på juldagen, än maten dagen innan. Även om vi minskat ner utbudet på julafton till ett minimum så känner vi ändå att den maten är inget bra för magen….

Glen Moray tassar runt i lägenheten och låter näsborrarna vibbrera. Inte för att jag vet om han gillar stekt kalkon….Men nog gillar han doften alltid….

Julaftonen gick i samma fridens tecken som våra senaste julaftnar….När paketutdelningen var klar och vi kände oss mätta, och lite för sockerpåfyllda av allt julgodis, tog yngsta sonen och jag en kvällspromenad….Det var balsam för uppstoppad mage….

Därefter tittade vi på den märkligaste film jag sett….The Fountain …..

Det gällde att hänga med i scenerna och de olika tidsperspektiven som filmen rörde sig inom….Det var här och nu scener, det var scener bortom det vi inte ser…och det var en resa inåt och utåt…..Vet inte om detta blir begripligt….Men så var det i alla fall…..

Och oavsett om man begriper allt ur filmens innehåll så kan man gotta sig åt en del sanslöst vackra filmscener… Rekommenderas varmt för den som vågar tänka i flera dimensioner….

Och som en mycket, mycket bra film ska göra, lämnade den efter sig många tankar och funderingar om livet…nu och sen…

Julen är en sådan tid för mig….Tid för tankar, eftertanke och fridfulla tankar….Det är då jag också formulerar vad jag vill med nästa år….och så småningom kommer jag skriva ner ett par, eller tre målsättningar som jag tänker sträva för under nästa år….

Om dem återkommer jag så fort de känns om realistiska och genomförbara…Därför skriver man ner sina målsättningar och på köpet lägger upp strategier om hur man vill genomföra dem så brukar de kunna infrias.

Jag har gjort det för om åren och lyckats….Jag tänker göra det igen….

Men nu först en dag till med lilla familjen…..

Jag är lyckligt lottad kvinna….En blödigt ödmjuk mamma som snart får återse mina ungdomar vid middagsbordet….Det är kärlek det…. 😉

Och sedan är vår jul så gott som slut. Det gör inget…

Det är ju inte slutet….utan början på något alldeles nytt……

Ha en riktigt fin juldag….!

Önskar

Deercat

9 svar to “Årets kalkon”

  1. pruddelutt Says:

    Önskar dig en riktigt god fortsättning på helgen. Hoppas att kalkonen blev precis så brun och saftig som man vill ha den!

    Gilla

  2. Annica Says:

    Tack för stödet hos mig angående nackspärren! Ha en fortsatt skön dag!
    Kram

    Gilla

  3. Märtagreta Says:

    Funderade själv på Kalkon i år, det är ju gott men jag har aldrig tillagat det själv. Kanske nåt att införa till nyår istället, som vi för det mesta firar hemma i lugn och ro.
    Skönt att fira med lilla familjen, det gör vi också, men det har tagit tid för mig att vara nöjd med det, då jag har en stor, stor släkt i Jämtland som jag saknar alldeles otroligt till jul, så sårbar, ja, det är jag också denna tid.
    Kram på dig!

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Märtagreta! Det är det enklaste man kan tänka sig tillaga. Bara att följa anvisningarna eller slå recept på nätet….Vår kalkon blev grymt god….Så då vet du det Pruddelutt 😉
    Annica! Stöd ska man ge så fort man kan…och ofta… 🙂
    Ha en fortsatt skön kväll….
    Kram på er alla…

    Gilla

  5. Anders Says:

    Kalkon – det är gott det!
    Glen Moray – håll dig framme, hehe…

    The Fountain, jag kan bara hålla med, bedövande
    vacker och tankfull film. Härligt att se Hugh Jackson
    komma loss ordentligt, mer av det! Det har varit lite väl
    mycket pangpang med honom innan.

    Mooot mellandagsrean, hjälm på och tårgas ladda!

    Kramare
    Anders

    Gilla

  6. Deercat Says:

    Anders! Glen Moray var helt ointresserad av den ”bigga” fågeln när den väl var tillagad…Han vill nog hellre fånga och äta rått han…. 😉
    Angående mellandagsrean…Den får vara för min del…Jag sitter hellre här under min korkek och luktar på….osv 😉
    Kramilus

    Gilla

  7. Anders Says:

    Aha , Glen Moray är den ”råa” fågeltypen.
    Nåväl, mer gött till er dårå, hehe…

    Jodu, jag sket i mellanrean jag med, jag köpte via nätet,
    myyycket bekvääämare. Men till Rusta ska jag i mellandagarna, helst imöra.
    Min niece kan nog färdtjänsta mig, det ordnar sig. Jacka och DVD-spelare
    hägrar. Må så gott under korkeken så höres vi, söta vännen!

    Kjam
    Anders

    Gilla

  8. Märtagreta Says:

    Dagens nyhet, måste in till dig innan jag somnar. Nu ska det bli förbjudet att använda amalgam inom tandvården. Mera än någonsin vill jag sanera mina tänder. Bara dessa förbenade helger är över ska jag fråga min ordinarie tandläkaren rakt ut vad han anser. Även guben har fulla ”käften” med amalgam, så till och med han vill bli av med sitt.
    God natt från en trött Märtagreta!

    Gilla

  9. znogge Says:

    Gott Nytt År önskar jag dig!
    Kram!

    Gilla

Kommentera

