Kan man vara en fri kvinna och samtidigt hängiven kärleken

Det är himla tyst och stilla med orden på min blogg just nu…..Det betyder ingenting speciellt….Bara att jag just nu måste ägna mitt liv åt annat några dagar…Och den som bloggar vet…Det tar tid och engagemang att blogga….I alla fall om det ska bli bra.

Men när jag nu ändå är här vill jag tipsa er som inte sett dokumentären, ”En fri kvinnas bekännelser” med Jennifer Fox på SVT….SE DEN!! Har du missat den sena tiden på söndagkvällarna….Gör som jag…Se den på webben i efterhand….www.svt.se

En dokumentär som vänt upp och ner på mina tankar…och som även fått många pusselbitar att falla på plats om vad det är att vara en fri kvinna…Och hur vi alla, både män och kvinnor, kan hamna så fel, så fel, fast vi vill väl….
Många känslor har dokumentären väckt…Ilska, frustration, medkänsla och ahaläten osv….

Framför allt har den väckt tanken….Går det verkligen att vara fri och ändå ”commited” kärleken till en man….?

Tills jag återkommer funderar jag vidare på den svåra frågan….Och det skulle vara kul om du har tankar om saken och kommenterar här på bloggen…..!

*fundersam i ett bråttomliv är*

Deercat

Etiketter: , ,

8 svar to “Kan man vara en fri kvinna och samtidigt hängiven kärleken”

  1. annmysterie Says:

    Ja, det krävs tid att blogga, och man ska känna för det såklart 🙂
    Vad handlar dokumentären om?
    Varm kram och en go helg till dig 🙂

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Dokumentären handlar om en kvinnas tankar om hur man får ihop kärleken med jobb, barn och frihet….Den är jättefin därför Jennifer Fox är så mjuk och mänsklig i alla sina frågor om orättvisor mellan män och kvinnor…Orättvisor som kanske inte ens männen tänker på heller…Mycket bra dokumentär…Den bästa jag sett och som berört mig massor…

    Gilla

  3. Anders Says:

    Frihet kan vara mycket, bl a att få bestämma hur livet kan se ut i
    viss mån – och därmed åxå vem man vill älska. Vi är dock INTE fria i att bestämma om andra ska älska oss – det är upp till dem.

    Livet kräver kompromisser – så även kärleken. Den moderna människan har så många kompromisser att ta ställning till, det får vi ta konsekvenserna av. Vi har dock friheten att välja graden av komplexitet; ju enklare vi strävar våra liv mot att bli, desto lättare att kompromissa, eller åtminstone mindre svårt. Frihet och kärlek är som förälder och barn, förälderna måste visa ansvar, då kan barnet känna trygghet och utvecklas.

    Gilla

  4. pruddelutt Says:

    Japp – det går! jag är supercommittad till Kärleken sedan 27 år snart – och han till mig. Men ändå ger vi varandra frihet – för vi vet precis var vi har varandra.. Önskar dig en skön helg!

    Gilla

  5. Deercat Says:

    Pruddelutt..Tackar och vet du jag tror också det kan gå..Ikväll sista delen av dokumentären…och det ska bli såå spännande att se hur hon löser sina inre konflikter…Definitivt kommer det att krävas kompromisser…som du Anders säger….och din jämförelse av kärlek och frihet med föräldrar och barn var toppen…Tack!

    Gilla

  6. Märtagreta Says:

    Balansen är hårfin, och ibland faller man lite åt martyrskapet, igen, för jag har ju levt med mycket dominerande män och fallit in i min roll som hängiven och lydande hustru. Vågade inte annat. Men idag känner jag att jag kan, att jag inte behöver ta på mig alla ”fel” som uppstår i ett förhållande och att jag kan släppa tanken på att vi måste leva i en tärande symbios. Jag är jag, han är han och på så sätt känner jag mig fri!

    Gilla

  7. catharina Says:

    Ja, jag tror att det är möjligt men det kräver kommunikation och ärlighet från båda håll.
    Och precis som Anders skriver här ovan så är ju frihet också att bestämma hur man vill att livet ska se ut.
    Fin katt har du oxå! Jag älskar röda katter (eller creme kanske han är!?)

    Gilla

  8. Deercat Says:

    Catharina..! Så sant och exakt samma som vi kommit fram till…Det går utmärkt att både vara fri i sig och i kärleken…Det handlar som du säger om kommunikation och ärlighet. Tack alla för jättebra tankar…
    Ja…Glen Moray är en mycket fin kattkille…och kallas cremefärgad… 🙂

    Gilla

Kommentera

