Åhhh! Alla dessa val…

På köksgolvet ligger en solfjäder av mattprover utfällda…..Det är plastmattor som passar för golv med hårt slitage…..

Vet ni hur trista den typen av mattor kan framstå som? I synnerhet när ytan man ser BARA är så där 15 gånger 25 centimeter!

För ett år sedan instämde vår hyresvärd i att det var dags att byta ut mattan i kök och hall – som är en allt-i-ett-lösning…

Själv började jag, som nyinflyttad räkna på vad ett klickgolv skulle kosta, och helst ett som såg ut som ett vitlaserat trägolv…I just lööööve ljusa vita trägolv…oavsett om det är modernt eller inte… 🙂

Det blev inga stora pengar… men projektet stöp på att jag var för sjuk och inte orkade…Ett tillstånd som höll i sig till långt fram på vårkanten och spörsmålen om renovering av golv hamnade i skuggan av allt annat…

Fast vid flera tillfällen aktualiserades frågan….Speciellt när blicken föll på den trettio centimeter stora runda brända fläcken invid spisen. En tidigare hyresgäst har troligen använt golvet som avställningsyta med en kokhet gryta…

Jag har ofta tänkt…Hur f*n tänkte personen som gjorde det där…?

Nåja…det finns flera skavanker så det är inget orimligt krav att byta matta….

Häromdagen dök då en av mina trevliga hyresvärdar upp med mattprover…Och som han tyckte skulle det vara smidigare att bara lägga in en plastmatta….

Gör som ni vill, tyckte jag…bara mattan är snygg…och kanske härmar ett vitt trägolv…..

Jag bor i en grymt mysig lägenhet, men den är trots allt ett övergångsboende tills yngsta sonen snart lämnar och jag kan välja fritt var jag vill bo och framför allt hur. Därför lägger jag ingen större vikt vid att sätta min prägel på väggar och golv….Någon jag annars gjort i alla tider…

Vid en snabb första genombläddring av de överlämnade mattproverna insåg jag att det här valet skulle bli knepigt…

Den går inte….Den går inte heller….och den där är ju direkt avstötande och ful….och absolut inte den….och så där fortsatte det tills vi kom till sista mattprovet…

Men vad in i helsike…tänkte jag och började om med mitt bläddrande lite senare på dagen….

Inte då heller lyckades jag fastna för en enda av de där ynka plastbitarna…

ASCH! sa jag till sonen, som var helt ointresserad av att hjälpa till med att fatta beslut så fort han sett utbudet…

Så då gav vi fanken i att göra ett val…Han återgick till betydligt mer intressanta saker…Datorn dår´å…

Till helgen är det bra om du ringer och har bestämt dig för vilket golv du föredrar, var hyresvärdens anvisning….

Nu är det tisdag, ångesten bara växer….

Det finns ju för farao inte ett enda mattprov som passar in i övriga miljön….

Möjligen den där gråa och klinkerhärmande saken. Den kan bli snygg i en hall…Men till ett kök är valet MYCKET tveksamt….

Och just den matchar inte alls träluckorna på köksskåpen….

Ska man få vara lite petig trots allt? Hmm….En matchning bör det väl ändå vara i grundtonerna…Annars får i alla fall denna kvinna spelet…av den disharmoni som kommer att råda..

Nu på morgon gjordes ännu en genombläddring…(säkert den hundrade)…Paniken bröt fram…..! Men till slut låg tre prover framme och som var minst fula…..*suckar*

Snälla hjälp mig, puffade jag desperat på sonen…Jag skjutsar dig till skolan OM du hjälper mig….(brukar vara en sjusärdeles bra muta)

Näääähääää! Hela hans kroppsspråk och sammanbitna ansikte klädde sig raskt och ut genom dörren försvann han…..

Tre prover kvarstår alltså….Den gråa är rimligt snygg – men bryter i tonskala mot varmt ljusbruna ekluckor….Fast matchar förstås de gråblåa väggarna….

Ett annat prov härmar ett mörkare ekgolv….och sista provet som ser ut som ett traditionellt furugolv…

Och som den våg jag är (största hindret i valsituationer) så känner jag mig gråtfärdig, pressad och stressad….och velar jag fram och tillbaka…

INTE ETT ENDA av de där proverna matchar! (gnäll)

Ingen av dem är snygga! (gnäll nr 2)

Jag ska banne mig ringa min hyresvärd och skrika…

VÄLJ FÖR FAN SJÄLV GUBBE!…(Fast han är ung och trevlig)

Alternativt ska jag skita i att byta matta….! Låta nästa hyresgäst ta över ett så vådligt uppdrag….!

Kanske skulle jag köra Ole-dole-doff…!

Näää! DET verkar alltfört riskfyllt….! Tänk om det blir ett av de värsta exemplaren som vinner…….

Varför i all världen kan man inte göra slitstarka mattor snyggare….och inte hur bottenlöst trista som helst…(gnäll nr 3)

Och så drabbas jag av ånger och uselt samvete….!

Herregud…Jag FÅR välja matta..!

Jag HAR mattor och golv att gå på….!

Jag njuter av västvärldens valmöjligheter och trygghet…!

Ah….vad sjutton!….Nu tar jag den gråa….

Nej…NU ringer jag och muttrar… VÄLJ själv GUBBE LILLA!…..

Nää…jag skiter i alltihop!

*ångrar mig*

Asch jag tar den ljusa…!Näää!….Jag tar den där ekliknande….!

Nähäääämen vad i helsike….! Det här funkar ju inte alls…*andas*

NU GÖR JAG SÅ HÄR I STÄLLET…

ABSOLUT INGENTING!

*kastar samtliga FULA mattprover åt fanders gör*

© Deercat

7 svar to “Åhhh! Alla dessa val…”

  1. elvelin Says:

    hej
    ja håller med dig de är fula som stryck, men existera ska de och in där man bor ska de tydligen med. själv har jag de ekliknande matorna i halen och i köket. dock inte jag som valt irriternade!! hade det vart en bostadsrätt hade jag ringt pappa och han hade satt in andra ät mig. för visst är de gräsliga. alla plastmattor är gräsliga.

    Gilla

  2. Max Amstaff Says:

    Tycker du ska ta den gråa, grått passar till det mesta, o som du skrev passade väl färgen till väggarna … Lycka till!

    Gilla

  3. Syster Yster Says:

    Jag var nog också inne på de grå! Då kan du har vilken matta du vill 🙂 Om du vill! Fast furu är snyggt också 🙂 Så nu rröde jag till det för dig. Har du furumöbler i köet eller?
    Visst är det svårt men tänk bara på att alla blir bättre än den du redan har! Den har du ju klarat dig med länge.
    Kram och lycka till!

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Åhhh så skönt att ni håller med…Det blev den gråa mattan…Beställde den i dag…och så får vi se om det blir nytt golv innan jul….Och den blir bra till väggar i gråblått och vitlaserade köksmöbler…Om det kniper får jag väl måla om luckorna…Men det ska nog inte bli nödvändigt…Och som du säger Systeryster…Det blir i alla fall MYCKET bättre än nu…och som bonus får jag ett helt nytt kylskåp också…Så visst är det lyxigt… 🙂

    Gilla

  5. haraldsdotter Says:

    Uughhh! Sådant kan vara så svårt. Hade samma problem med våra soffor. Svarta eller nougat? Velade i tre dagar sedan tog jag nougat… som tur var. Har aldrig ångrat det. Men grattis till att du till slut valde i alla fall… och det verkar bli jättefint.
    Lycka tilll… 😉

    Gilla

  6. Anders Says:

    Kors – jag skulle kunna bli golvad för mindre 🙂

    Kram

    Anders

    Gilla

  7. Deercat Says:

    Ja nog var det svårt men skönt när man väl bestämt sig…Så slipper man lägga mer energi på det….Och 🙂 du är så rolig Anders…Golvad….!!! Jojo!

    Gilla

Kommentera

