Lektioner om stress…

Som stressterapeut besvarar man ofta frågor som – Vad är stress?…Eller – Vad är stressorer? Samt frågor om vad man göra för att minska sin stress? Plus många, många andra funderingar i ämnet….

Och det spelar ingen roll i vilket sammanhang jag befinner mig i så möter jag nyfikna frågor….

BRA! Jag berättar gärna!

En del sönderstressade människor som jag har coachat, eller som har kommit till mina föreläsningar, vill ha snabba tips för lindring av sitt dåliga mående i samband med stress. Då befinner de sig oftast i ett alltför fullbokat liv, med nästan orimligt många stressfaktorer, och är missnöjda med att de inte orkar med……

Jag kan självklart erbjuda snabbmat för själen. Men det är som att käka hamburgare på McDonalds….Vilket inte många människor förespråkar i för stora doser, och som så värst hälsosamt för kroppen…

Sådana snabba tips är alltså som ett tillfälligt förband på ett ymnigt blödande sår…Man behöver i stället vara beredd på, och motiverad för att göra en förändring som är hållbar…

En början är att bli medveten och skaffa sig kunskap om hur ens stressmönster fungerar, och varför man mår dåligt..Sedan kommer motivationen…Var så säker!!

Speciellt när man upptäcker att man faktiskt kan åstadkomma mer och må bättre med enkla medel….

Motiverade till stresshantering har alltfler blivit, och är då också nyfikna på vad man kan göra för att förbättra sitt mående……..

Jag kan inte göra underverk i andras liv….Bara i mitt eget… 🙂

Men jag kan med min kunskap ge tips och tankar….Och också dela med mig av erfarenheter om hur man kan gå från ett botten-bottenläge…till ett, om inte helt ostressat liv, så i alla fall till ett fullt hanterbart liv.

Området är stort men jag kan lova….Det är värt att lära sig förstå stressens natur, och vilka ens stressorer är och därefter göra något åt saken….

Vi är alla olika rustade, dels för att klara av en stressituation, och dels skiljer vi oss åt i våra reaktionsmönster….Men medvetenheten om hur man beter sig, eller inte, kan ge helt nya infallsvinklar för andra handlingssätt och bättre verktyg….

På många sätt handlar det just om detta – att hitta bra verktyg för kunna leva så balanserat som möjligt…Och göra det bästa av sig själv och ens möjligheter….

När man förstått och hittat verktygen man behöver, blir man coolare, snyggare, mera attraktiv, fattar bättre beslut, gör färre misstag, har ett bättre mående, innerligare relationer, samt bättre sex…

Och framför allt får man HÖGRE LIVSKVALITET genom mindre besvikelser, konflikter, fruktan, ångest och depressioner… 😉

Man mår självklart också himla mycket bättre i kropp och själ när man har kontroll och överblick över sitt liv…Sånt ger faktiskt mer energi och en stor portion livsglädje…

Finns det någon som INTE vill ha det……?

Därför har jag tänkt till, och kommer att ägna min blogg åt ämnet – stress och stresshantering – då och då i inlägg framöver…..! Kanske jag till och med inrättar en helt egen blogg för ämnet…

Inläggen kommer att handla om just de vanligaste frågorna – Vad är stress? Stressorer? Och hur kan jag lära mig hantera den nedbrytande stressen?

Och jag lyssnar och besvarar mer än gärna på frågor om stress och stresshantering under vägens gång…!

🙂
*filar på lektioner om stress och andas lugnt gör*

© Deercat

2 svar to “Lektioner om stress…”

  1. Evasleva Says:

    Hej!
    jag läser just nu en avhandling ”engagemnt in occupation of everydag life among woman of working age” av carita Håkansson. Kanske inget nytt under solen: svårt att få jobbet och det oavlönade jobbet hemma att gå ihop sig, man måste se mening i det man gör, man måste ha en balans mellan jobb och fritid, kvinnors fritid är ofta upphackad av oavlönat arbete osv. Intressant var att kvinnor som inte jobbar lider än mer av stress än de som har stressiga jobb. dvs kvinnor som blir sjukskrivna från sina stressiga jobb blir ännu mer stressade av att vara hemma. Inte så bra.
    KASam 🙂

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Evasleva! Kan det vara så att de som är hemma inte alltid finner meningsfullhet i oavlönat jobb. Eller om man av andra orsaker tvingas in i hemmet inte känner sig lika uppskattad som den som befinner sig på arbetsplats, med alla dess möjligheter att ventilera, bli bekräftad i sina upplevelser och konkret kunna se vad man presterar.
    Bara några tankar… 🙂

    Gilla

Kommentera

