Jag har inga vinstintressen i IKEA…MEN…

Alltså, normalt sett brukar det inte ligga för mig att gnälla….INTE heller att förhärliga det ena före det andra….

Och jag vill på en gång påpeka….NEJ, jag har inga aktier eller andra vinstintressen i IKEA….

Och ett fett rungande NEJ! Och åter NEJ! Jag jobbar inte på IKEA och får på så sätt extra bonus för god marknadsföring. Och jag svär, vid allt som står mig heligt, att jag heller inte har släktingar som gynnas av mitt inlägg…eller att det finns andra speciella förmåner för att jag säger det jag kommer säga strax….!

*gör scouthederstecknet*

De som känner mig vet att jag har speciella morgonritualer kring kaffetillverkningen…..Det innebär först och främst att jag brygger mitt kaffe genom att hälla vatten genom ett filter med Zoegaskorn, och vidare ner i en gammal fjälltermos….

Därefter häller jag kaffet i en fin mugg eller ett kaffeglas….tar i en gnutta farinsocker….och skummar uppvärmd mjölk….samt toppar med kanel..

Och det är nu vi kommer till problemen och min lilla studie av små batteridrivna vispar att skumma mjölk med….

Varför i h****te kan ingen tillverka en liten, behändig, lättanvänd, supersnygg, billig, batteridriven och framför allt HÅLLBAR mjölkvisp….?

Jag har provat alla möjliga varianter på vispning och varumärken….och det är mååååånga…och lika många vispar har förpassats till visphimlen……

Och med det menar jag att de hamnat på skroten efter att motorn brunnit ihop, kortslutit eller WHAT EVER!!!…Ibland händer eländet redan efter några dagars användning…Och så kommer sidoproblemet…. Hur sjutton sopsorterar man dem???…Metall eller plast eller elektronik????

Nåja…som sagt det var ett sidospår….!

Det är ingen måtta på vilka bekymmer och trixande mjölkvispningen skapat genom åren, när jag exempelvis provat att vispa för hand, för att på så sätt spara på irritation, miljö och pengar….Men då i stället fixat mig en värkande tennisarbåge……

Elvispen har känts alltför klumpig och högljud i den tidiga timmen när jag ska fixa kaffe…

Så i stället har jag botaniserat i utbudet av små minivispar…

Ikeavispinköpen ligger högst i topp över antalet inköpta, såväl som skrotade….Därefter kommer Zoegasvispen….och andra mer eller mindre kända kaffemärkens reklamvispar…..Och självklart inte att förglömma den supersnygga vispen jag nyligen fick av en vän – en mycket flott designvisp från en Dukabutik….

Den där designvispen var så jädrans flott att jag funderade på att ha den som ett smycke kring halsen….Limegrön och smäckert utseende…

Tyvärr hade vännen betalat långt mer för denna superflotta sak, jämfört med IKEA-visparna, som kostar knappt tian…

Men tror ni den höll…? Nänäääää…..ICKE!

Det har alltså inte spelat någon som helst roll om vispen varit av så kallad finare (läs dyrare) sort eller om det är lågprisvispen från IKEA….Snarare tvärtom….

Ikeavispen står sig mer än väl i konkurrensen om hållbarhet, eller icke hållbar…

Men min mångåriga studie 😉 av mjölkvispar anger likt förbaskat.. – Ikeavisparna är trots allt mest ekonomiskt försvarbara att köpa…

Hur det är med skrotningen får bli en annan sak att försvara….Fast jag använder uppladdningsbara batterier i alla fall…. 😉

Så för en tid sedan åkte ovan nämnda vän och jag till ett IKEA-varuhus för storinköp av ovanstående val…..och tiotalet vispar inhandlades….(sparar ju också miljö – att storhandla menar jag 😉 )…

De nya liven lades i en kökslåda…På så sätt har jag alltid en fungerande visp i beredskap, närhelst ett tekniskt missöde inträffar…

Och det är nu som något intressant inträffar, och som omkullkastar delar av min studie….Min senaste samling av vispar verkar ha fått aningen längre hållbarhet….?!

Och jag begriper ju ingenting, eftersom jag nu köpte på mig en ordentlig hög, just för att min studie sagt mig att de är mer av engångstyp än långtidsanvändbara….

Men nr ETT i gänget av nya skumvispar sattes genast i arbete och vispar fortfarande mjölken som min stabila båtmotor från 1970-talet…..

Varje dag ser jag på högen av de andra overksamma visparna. De som är i högsta beredskap för att hastigt rycka in i arbete, utifrån de slutsatser man kunnat dra av min så himla vetenskapliga studie 😉 …Men de förblir overksamma….

Visp nr ETT verkar inte ge upp i samma snabba takt som alla andra gjort före den……Kan den vara dopad, tror ni?
Oförtrutet jobbar han på….timme efter timme och vispar det finaste skummet man kan tänka sig….

Så därför vill jag nu framhålla – Ikeavisparna ÄR ett superbra alternativ! Och troligen sjusärdeles tävlingsinriktade……

Alltså…om man köper många på samma gång. De verkar ju tävla inbördes om vem som har bästa livslängden, prestanda eller vinner racet som årets uthålligaste visp….

Visp nummer ETT ligger riktigt bra till just nu, med snart ett par månaders hållbarhet…DET har aldrig hänt…..!?

Och då ska ni veta….Här i hemmet får en visp jobba hårt för att bevisa styrka och kraft varje dag….För denna kvinna dricker knappast kaffe utan massor av skummad mjölk..

Så tills vidare måste jag dra slutsatsen… vetenskapliga studier kanske inte alltid är detsamma som sanningen…och min efterlysning av, om inte supersnygga, så i alla fall hållbara ”skummisvispar”, kanske fått sitt svar….

IKEA-vispar (troligen dopade) prisad vare dom….!
*slutgnällt och avslutar tills vidare studier av mjölkvispar gör*

© Deercat

Etiketter: , ,

3 svar to “Jag har inga vinstintressen i IKEA…MEN…”

  1. Anders Says:

    Hej Suss!

    Hihihi – du skriver så jädrans kul, jag kan se alla visparna
    i andanom, fnissfniss.. Men duuu…det finns en annan lösning:
    En manuell skummare! Inga batterier, inget vispande:
    http://www.tradera.com/OVANLIG_KANNA_med_MJOLKSKUMMARE-auktion-50875019

    Tupperware har dessutom en mixerkanna som funkar utmärkt som skummare:

    http://www.tradera.com/Shaker-auktion-51308714 (toppeneffektiv!)

    Lycka till och keep whipping that white liquid!-)
    Kjam
    Anders

    Gilla

  2. Tommy S Says:

    Hej.

    Håller med föregående talare, kul skrivet, lol…..
    Jag håller med dig Suss man blir så trött på kaffevisparna som aldrig håller!
    Har själv hållit på några år och kommit fram till att OBHs verkar hållbarast. Iockförsig gav den förra upp redan efter 1 månad men i regel brukar dom hålla nästan ett år. Jag dricker kanske inte lika mycket som du men men 1-2 koppar om dagen så blir det nästan ett år för dom flesta OBH-visparna.

    Hare bra nu och lycka till med visparna.

    MvH

    Tommy

    Gilla

  3. Deercat Says:

    Tommy!
    Tack för din kommentar. Och jag påminns om att det är dags för ett nytt ”vispinlägg” 😉
    Det har hänt lite sedan inlägget här gjordes….
    Ha det gott!
    Suss

    Gilla

Kommentera

