Dags att andas lugnt och våga igen…

Härligt! Underbart! Fantastiskt! Det finns hopp! Det finns en framtid! Snart kommer jag tillbaka till det liv jag lämnade för så där ett år sedan och som blev den andra långa perioden av vånda, sjukskrivning och en obeskrivlig utslagning från allt det som brusar utanför mitt fönster….LIVET!

DET GÖR JAG ALLTID! Kommer tillbaka, alltså! Jag har gjort det för….Jag tänker göra det igen…Och om och om igen…OM jag måste!

Det finns stunder när jag har tvivlat. Stunder då jag trott att nu måste jag släppa taget om livet!

Och det finns stunder när jag gjorde så. Men då stod det änglar med näsdukar och spann för att samla ihop sorgen till ett knyte av ny kraft. Och alla goda ord blev en bro över till en annan och mera framkomlig väg. På den vägen har jag nu tagit mina första stapplande steg…

Nu med händer som guidar mig…Med händer som vill bära och trösta….Med händer som visar kärlek och förståelse…och som tror på att jag fixar det – IGEN!

I går var jag på ett möte med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Jag är snart redo att ta mig tillbaka från sjukdomslandet där jag bott i lite drygt ett år…

Jag har gjort många möten sedan jag blev sjuk 2002 och fick diagnosen ms. Fantastiska möten vars syfte varit att jag skulle hitta kompass och karta till nya vägar. Men kartan har inte varit lättolkad alla gånger….Jisses! Jag som var så dålig på kartläsning inledningsvis har fått lära om, tänka om, och andas långa djupa andetag för att våga följa skyltar jag inte begripit…

Och min sjukdom är INTE av det allvarligaste slaget. Jag VET det! Det finns mycket hopp och förtröstan….Det gäller bara att lära sig hantera det där bergamonstret som jag valt att kalla sjukdomen.

Ibland sover han en tung sömn och i perioder är det enbart hans närvaro som är mitt ok…Och så finns det tider när han har härjat friskt, slaget mig till backen….misshandlat och våldfört sig på min kropp…Och nästan, men bara nästan, har jag trott att han skulle få äran av att vinna matchen…

Men så har en blotta i hans fula tryne visat mig en glipa att slinka genom, och jag har kunnat hitta en oas där jag kunnat andas och samla kraft ..Och där också lärt mig nya strategier för att kunna navigera mig fram i snårskogen, utan att väcka hans vrede och våldsamma framfart……

Jag blev en mästare på att ”tassa” på tå….och fixade återhämtningen från ett riktigt allvarligt skov år 2002….Jag utbildade om mig till stressterapeut, i stället för att springa runt med kameraväska och journalistblocket…Allt för att inte misshaga bergamonstret med stress och alltför stora påfrestningar….

Jisses, så fräsch man kan bli med hjälp av Qigong, yoga och meditation….! I sånt kan man hämta livskvalitet och ny livsgnista…och faktiskt orka bära på tunga bergamonster..

Jag kom tillbaka till arbetslivet och grät av glädje när första riktiga lönen på tre år kvitterades ut…..ÄNTLIGEN! Vägen dit hade ju kantats av svåra strapatser…men jag var relativt oskadd….och jag hade KLARAT det…!

Nu är det ett år och några månader sedan bergamonstret tog ett nytt handfast strupgrep om mitt liv!

Och under det året tillkom en giftorm jag inte hade en susning om fanns. Inte heller fattade jag inledningsvis att jag skulle behöva fajtas med AmalgamOrmen i en strid som nästan knäckte kroppen som redan var slagen av bergamonstret….

Denna orm dränerade mig på de sista krafterna och energi…Ja på allt det jag behövde för att kunna fortsätta slåss med bergamonstret som så nyss vaknat igen…

Ormen är snart oskadliggjord….Några månader kvar tills sista amalgamplomben är ute…Redan nu återvänder kraften i små portioner…

Nya strategier måste läggas upp!…Men på mötet i går var vi överens….DET FINNS alla goda skäl till att jag återvänder till arbetsmarknaden….Nu blev misslyckanden erfarenheter, som i sin tur ska vändas till seger…

Har man ett inneboende bergamonster måste man anpassa sin tillvaro….! Och ta hänsyn till hur och när man kan jobba. Jag har många goda idéer om min framtid på arbetsmarknaden, och hoppet är väckt, att än en gång med glädjetårar kunna pussa mina lönebesked ….

Och vi var överens, AF och FK och jag….Mina tankar och erfarenheter räcker långt för att lyckas….Deras välvilja och tro på mig, samt deras erfarenhet och kunskap kommer vara ovärderliga ingredienser för att jag ska lyckas….

Men jag är ruskigt medveten om att stora lasset drar jag själv….Fast jag vill lyckas!….Jag vill tillbaka!….Även om jag numera lever mitt liv NU….så vill jag ha ett hopp om en framtid där FK och AF inte är mina ständiga följeslagare, oavsett hur hjälpsamma och trevliga möten vi än gör…

Jag önskar så att bli en vinnare….! Då blir hela teamet det också….

Och jag har framför allt mycket mera jag vill tillföra till arbetsmarknaden…och samtidigt komma bortanför min värld av bergamonster och giftormar…

Därför att jag älskar livet och alla dess möjligheter…och avskyr begränsningar!

*obegränsad i sinnet och full av tillförsikt är*

© Deercat

 

4 svar to “Dags att andas lugnt och våga igen…”

  1. Anders Says:

    Det är alltid glädjande att höra om någon som reser
    sig och är på G. Är dessutom någon kär vän, ja då blir
    det ännu mer glädjande. Änglarna ska veta att du förtjänar
    allt det goda i livet. R-E-S-P-E-K-T!

    Kramus kvadratus
    Anders

    Gilla

  2. Märtagreta Says:

    Åh, så det är så det är! Inte bara ”amalganormen” alltså.
    Jo, man kommer långt med yoga och meditation, man stannar och minns att man finns och att man är värdefull, trots alla motgångar och knöliga vägar. Jag är vad jag är tack vare meditation, dock inte yoga, men det blir det nog, vad det lider också.
    Kram på dig!

    Gilla

  3. Tizzel Says:

    Så fantastiskt att höra att du har så positiv inställning till livet, trots alla smällar du har gått på!
    Det är mäktigt vad människan ändå reder ut, trots motgångar man möter och måste ta itu med.
    Fortsatt god vandring på livets irrvägar!!!
    /Tizzel

    Gilla

  4. Deercat Says:

    Åååh så glad och blödig jag blir för ert stöd….Gudarna ska veta att trots jag är målmedveten, stark och handlingskraftig, så underlättar stödet, och vägen framåt blir så mycket gladare….
    Tusen tack! 🙂

    Gilla

Kommentera

