Jag vet att du tror…att du förstår

Det är så lätt att tro att man förstått det man hört sägas från en annan människa….Men ärligt, jag tror det är lättare att vi missbedömmer det som sagts…

För några år sedan hörde jag några mycket tänkvärda tankar på en föreläsning med Bodil Jönsson, namne med ”Tio-tankar-om-tid-Bodil-Jönsson”. Orden har etsat sig fast i mitt minne…. …..

Därför tänker jag nu dela med mig…och även påminna mig själv om dessa kloka ord….

fjaril.gif

Jag vet att du tror…..att du förstår….

det du tror jag sa….

Men jag är inte säker på att du inser….

att det du hörde….

inte är vad jag menade….

 

*lyssnar och lär gör*

© Deercat

6 svar to “Jag vet att du tror…att du förstår”

  1. elvelin Says:

    går det att förklara det på något annat sätt? det är helt klockrent, människan tolkar det som hon hör på sitt viss. utan att egentligen tänka på att hon gör det, vilket innebär att hon tror att hon vet vad den andra personen menar.

    Gilla

  2. Deercat Says:

    Jo…och man lär sig med tiden att förstå just dessa ord i hela sin vidd…Men att lära sig leva efter dem är svårt…JAG VET!!! Men tränar oförtrutet vidare…och lyssnar och lär…/S

    Gilla

  3. elvelin Says:

    japp, övning ger färdighet. och du har helt rätt det är alltid lättare att predika om saker och ting en att leva som man lär.

    Gilla

  4. L Says:

    Du vet att jag tror…..att jag förstår….

    det jag tror du sa….

    Men jag är inte säker på att jag inser….

    att det jag hörde….

    eventuellt inte var vad du menade….

    Gilla

  5. Deercat Says:

    Lika klokt…och lika tänkvärt..om jag förstått det du sagt…*LER*

    Gilla

  6. Kenneth Says:

    Suss..

    Jag vet…. att du Du vet….
    att jag förstår
    Och du vet att jag vet …
    vad du menade

    Kenneth

    Gilla

Kommentera

